محمود مشفق
چکیده
چکیده این مقاله به سنجش اندازه اثر تعیینکنندههای گرایش به طلاق در پیمایشهای منتخب طی دوره 1394- 1374 میپردازد. روش تحقیق فراتحلیل است. محاسبه ضرایب اثر نشان میدهد که برخلاف پژوهشهای قبلی که نشاندهنده آن بودند که عواملی نظیر درآمد و بیکاری از عوامل درجه نخست گرایش به طلاق بودهاند، در حال حاضر شکل توزیع قدرت در خانواده با ضریب ...
بیشتر
چکیده این مقاله به سنجش اندازه اثر تعیینکنندههای گرایش به طلاق در پیمایشهای منتخب طی دوره 1394- 1374 میپردازد. روش تحقیق فراتحلیل است. محاسبه ضرایب اثر نشان میدهد که برخلاف پژوهشهای قبلی که نشاندهنده آن بودند که عواملی نظیر درآمد و بیکاری از عوامل درجه نخست گرایش به طلاق بودهاند، در حال حاضر شکل توزیع قدرت در خانواده با ضریب اثر 8/0 مهمترین عامل تعیینکننده طلاق شناخته شده و بعد از آن عواملی چون دخالت اطرافیان با ضریب اثر 71/0، رفتارهای خشونتآمیز با ضریب اثر 65/0 و مهارتهای اجتماعی و ارتباطی با ضریب اثر 62/0 مهمترین عوامل تعیینکننده طلاق در کشور هستند. با توجه به اینکه موازنه قدرت در خانواده ایرانی، دچار تغییرات اساسی شده است، مردان بایستی نقش تعیینکننده زنان در مدیریت و تصمیمگیریهای خانوادگی را به رسمیت بشناسند. مددکاران اجتماعی با توجه به تغییرات ایجادشده در ساختار خانواده بایستی در زمینه حل و مدیریت تعارضات خانوادگی، زوجین را کمک کنند و از طریق مداخلات مددکارانه بهموقع، به ترمیم روابط آسیبدیده در خانوادههای در شُرُف طلاق بپردازند.
سیدرضا جوادیان؛ فاطمه زیدآبادی نژاد
چکیده
چکیده ازآنجاییکهاعضایخانوادهبهمثابهبازیگران مهمدر بازتولیدوبازتوزیعسرمایهاجتماعی و تقویت رفتارهای اجتماعی مطلوب و حس نوعدوستی در فرزندان ایفاینقش مینمایند، مطالعه حاضر به بررسی رابطه سرمایه اجتماعی خانواده و رفتارهای اجتماعی مطلوب در دانشجویان پرداخته است. روش تحقیق، پیمایش و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه یزد ...
بیشتر
چکیده ازآنجاییکهاعضایخانوادهبهمثابهبازیگران مهمدر بازتولیدوبازتوزیعسرمایهاجتماعی و تقویت رفتارهای اجتماعی مطلوب و حس نوعدوستی در فرزندان ایفاینقش مینمایند، مطالعه حاضر به بررسی رابطه سرمایه اجتماعی خانواده و رفتارهای اجتماعی مطلوب در دانشجویان پرداخته است. روش تحقیق، پیمایش و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه یزد در سال تحصیلی 94-93 میباشد. نمونه 372 نفری از دانشجویان دانشگاه یزد با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سهبخشی سرمایه اجتماعی درون خانواده، سرمایه اجتماعی بیرون خانواده و رفتارهای اجتماعی مطلوب استفاده شد. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تی و رگرسیون چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج مشخص کرد که میانگین رفتارهای اجتماعی مطلوب دانشجویان 4/78 بوده که از متوسط مقیاس بالاتر است. از طرفی ابعاد نزدیکی و نظارت سرمایه اجتماعی درون خانواده و ابعاد مشارکت اجتماعی، هنجار اجتماعی، اثربخشی، اعتماد به محیط و اعتماد نهادی سرمایه اجتماعی بیرون خانواده با رفتارهای اجتماعی مطلوب دانشجویان همبستگی معنیداری دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای هنجار اجتماعی، اعتماد به محیط، مشارکت اجتماعی، اعتماد نهادی و نظارت توانستهاند 17 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
محمد امیرپناهی؛ مهدی مالمیر؛ محسن شکریانی
چکیده
چکیده مقاله حاضر حاصل تحلیل ثانویه دادههای طرح ملی وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ایران است که در سال 1395 بر روی یک نمونه بزرگ 82500 نفری ساکنان 426 شهر مرکز شهرستانهای کشور انجامشده است. در این تحقیق واحد مشاهده فرد است ولی سطح تحلیل استان بوده و هدف اصلی نیز ارائه نیمرخ و سیمای امید اجتماعی استانهای کشور است. برای این منظور علاوه ...
بیشتر
چکیده مقاله حاضر حاصل تحلیل ثانویه دادههای طرح ملی وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ایران است که در سال 1395 بر روی یک نمونه بزرگ 82500 نفری ساکنان 426 شهر مرکز شهرستانهای کشور انجامشده است. در این تحقیق واحد مشاهده فرد است ولی سطح تحلیل استان بوده و هدف اصلی نیز ارائه نیمرخ و سیمای امید اجتماعی استانهای کشور است. برای این منظور علاوه بر توصیف کلی شاخص امید اجتماعی کشور، رابطه ارزیابی افراد از گذشته، حال و آینده بر اساس یک شاخص ترکیبی، در بین استانهای کشور بررسی و مقایسه شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که بین ارزیابی افراد از زمان حال با ارزیابی از گذشته و آینده رابطه معناداری وجود دارد. همچنین با احتساب شاخص ترکیبی امید اجتماعی مشخص گردید اولاً درمجموع میانگین امید اجتماعی در بین ایرانیان برای ده سال آینده منفی و رو به کاهش است و ثانیاً تفاوت و نابرابری در امید اجتماعی به آینده در بین استانها بیشتر خواهد شد. واژههای کلیدی: وضعیت سنجی، پیمایش ملی وضعیت اجتماعی، امید اجتماعی، سیاست امید، جامعهشناسی امید
حسین یحیی زاده پیر سرایی؛ زهرا نادری ملک
چکیده
چکیده زنان سرپرست خانوار بهعنوان یکی از گروههای آسیبپذیر در جوامع با مسائل و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی زیادی دستبهگریبان هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد شناختی – رفتاری برتابآوری زنان سرپرست خانوار است و روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با ...
بیشتر
چکیده زنان سرپرست خانوار بهعنوان یکی از گروههای آسیبپذیر در جوامع با مسائل و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی زیادی دستبهگریبان هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد شناختی – رفتاری برتابآوری زنان سرپرست خانوار است و روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جمعیت آماری این پژوهش شامل زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم بوده و از طریق روش تصادفی ساده 36 نفر از آنان انتخاب شدند. مداخله مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد شناختی – رفتاری در 12 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه برای گروه آزمایش انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه تابآوری سیکسبی (2005) استفادهشده است. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی آزمون کولموگروف اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد بین میزان تابآوری زنان سرپرست خانوار در قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی تفاوت معناداری در زیرمقیاسهای تابآوری (معنا دادن بهسختی ها، نگرش مثبت، تعالی و معنویت، انعطافپذیری، حل مسئله فعال، ارتباطات، منابع اقتصادی و اجتماعی، شفافیت و بیان احساسات) بین زنان سرپرست خانوار در قبل و بعد از مداخله وجود دارد. همچنین 93 درصد از تغییرات تابآوری در گروه آزمایش بهوسیله برنامه آموزشی رویکرد شناختی – رفتاری صورت گرفته است. بنابراین بهکارگیری گستردهتر این نوع مداخله توسط متخصصان، میتواند بر توانمندسازی و بهبود سطح زندگی زنان سرپرست خانوار مؤثر باشد.
ادریس سلطانی؛ فرح ترکمان
چکیده
چکیده اعتیاد جنسی وضعیتی است که در آن فرد توان کنترل بر رفتار جنسی خود را از دست میدهد و در نتیجه هم خود فرد و هم جامعه متحمل تجربیات زیانباری میشوند. این موضوع آسیب و تهدیدات بسیار جدی برای امنیت اجتماعی به وجود آورده است. پژوهش حاضر درصدد بررسی مقولاتی است که در تجربه معتادان جنسی بنا بر بستر فرهنگی و اجتماعی ویژه شکلگرفته است. ...
بیشتر
چکیده اعتیاد جنسی وضعیتی است که در آن فرد توان کنترل بر رفتار جنسی خود را از دست میدهد و در نتیجه هم خود فرد و هم جامعه متحمل تجربیات زیانباری میشوند. این موضوع آسیب و تهدیدات بسیار جدی برای امنیت اجتماعی به وجود آورده است. پژوهش حاضر درصدد بررسی مقولاتی است که در تجربه معتادان جنسی بنا بر بستر فرهنگی و اجتماعی ویژه شکلگرفته است. این پژوهش با رویکرد روششناختی پدیدارشناسانه، پژوهشی کیفی است و از روش گراندد تئوری برای پاسخ به سؤالات تحقیق استفادهشده است. اطلاعات با استفاده از روش مشاهده مشارکتی و تکنیک مصاحبه عمیق گردآوری شد. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری نظری و با معیار اشباع نظری، 40 نفر معتاد جنسی در تحقیق مشارکت داشتند. بر اساس یافتههای حاصل از این مطالعه هفت مقوله شامل: رفتار جنسی کانون کنشهای اجتماعی، بدکارکردی نهاد خانواده، هراس اجتماعی، حقارت اجتماعی/ طرد اجتماعی، بیپروایی جنسی، عقده محرومیت/رهایی میل جنسی و سرگشتگی هویت برساخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که کنش جنسی اعتیادگونه معتادان جنسی بهشدت متأثر از تجربیات و تعاملات خانوادگی- محیطی آنهاست که این کنش جنسی در ادامه زندگی معتادان جنسی با عدم کارکرد درست نهادهای دیگر اجتماعی همچون نهاد آموزشی و حقوقی تشدید شده است. بر این اساس هفت مقوله حاصل از اطلاعات تحقیق در حول مقوله هسته" اعتیاد جنسی، برساخت وضعیت فرایند-تعامل آنومیک " تنیده شدند. واژههای کلیدی:اعتیاد جنسی، برساخت اجتماعی، آشفتگی هویت، بیسامانی اجتماعی، اختلال جنسی
منصور دیهول؛ سیروس احمدی؛ اصغر میرفردی
چکیده
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین توسعه اجتماعی - اقتصادی و طلاق در کشور در طی سالهای 1392-1360 انجامشده است. بنابراین رویکرد این پژوهش به موضوع توسعه و طلاق و برهمکنش آنها، رویکردی جامعهشناختی به مطالعه انحرافات و مسائل اجتماعی در بستر توسعه و تحولات اجتماعی است. تحقیق حاضر از نوع کمّی- طولی است که به روش سریهای زمانی (تحلیل ...
بیشتر
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین توسعه اجتماعی - اقتصادی و طلاق در کشور در طی سالهای 1392-1360 انجامشده است. بنابراین رویکرد این پژوهش به موضوع توسعه و طلاق و برهمکنش آنها، رویکردی جامعهشناختی به مطالعه انحرافات و مسائل اجتماعی در بستر توسعه و تحولات اجتماعی است. تحقیق حاضر از نوع کمّی- طولی است که به روش سریهای زمانی (تحلیل ثانویه) انجامشده است. مشاهدات مربوط به متغیرهای تحقیق، در دوره زمانی 92-1360 جمعآوری و مورد بررسی قرارگرفته است. پژوهش در سطح کلان انجامشده و به همین دلیل جامعه مورد بررسی، سطح مشاهده و تحلیل، کل کشور است. چارچوب نظری مبنای تحلیل، نظریه تغییر ارزشها در جوامع در حال گذار و پذیرش طلاق بهعنوان پیامد تحولات ارزشی توسعه اقتصادی- اجتماعی و برخورد ارزشها و هنجارهای مدرن با ارزشها و هنجارهای سنتی تخصیص نقشها در حوزه ازدواج و خانواده است، که انتظار میرود با افزایش سطح توسعهیافتگی کشور، میزان آن نیز افزایش پیدا کند. یافتههای مطالعه نشان میدهد که همراه با روند رشد شاخصهای توسعه در طول دوره مورد بررسی در کشور، میزان طلاق نیز افزایش قابلتوجهی پیداکرده است. بررسی روابط کوتاهمدت بین متغیرها نشان میدهد که از میان متغیرهای مورداستفاده جهت سنجش توسعه اقتصادی - اجتماعی، سطح باسوادی و اشتغال در بخش صنعت در کوتاهمدت تأثیر منفی بر طلاق داشته و باعث کاهش آن میشود درحالیکه بررسی روابط بلندمدت نشان میدهد که هر چهار متغیر نرخ باسوادی، میزان اشتغال در بخش صنعت، امید به زندگی و دسترسی به زیرساختهای توسعهای دارای اثر مثبت بر طلاق بوده و سبب افزایش طلاق شدهاند. واژههای کلیدی: توسعه اقتصادی - اجتماعی، طلاق، روش سریهای زمانی، ایران.
عزت اله قدم پور؛ فرناز رادمهر؛ لیلا حیدریانی
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان کفایت اجتماعی، خودکارآمدی و بهزیستی روانی در دانشآموزان نابینا، ناشنوا و عادی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر نابینا، ناشنوا و عادی شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ که با استفاده از روش علّی- مقایسهای از هر گروه (نابینا، ناشنوا، عادی) 30 نفر به شیوه همتاسازی با استفاده از روش ...
بیشتر
چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان کفایت اجتماعی، خودکارآمدی و بهزیستی روانی در دانشآموزان نابینا، ناشنوا و عادی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر نابینا، ناشنوا و عادی شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ که با استفاده از روش علّی- مقایسهای از هر گروه (نابینا، ناشنوا، عادی) 30 نفر به شیوه همتاسازی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. مقیاسهای بهزیستی روانشناختی ریف ((RSPWB، خودکارآمدی بندورا و کفایت اجتماعی فلنر اجرا شد. نتایج نشان داد که بین گروههای نابینا، ناشنوا و عادی از نظر میزان کفایت اجتماعی، خودکارآمدی و بهزیستی روانی با یکدیگر تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0P<). بهنحویکه میزان کفایت اجتماعی، خودکارآمدی و بهزیستی روانی در دانشآموزان عادی بیشتر از دانشآموزان نابینا و ناشنوا است. از سویی میزان کفایت اجتماعی، خودکارآمدی و بهزیستی روانی در دانشآموزان نابینا بیشتر از دانشآموزان ناشنوا است. با توجه به شیوع بالای نابینایی و ناشنوایی در جامعه، نتایج اینگونه تحقیقات باید در اختیار مراکز و سازمانهای مختلف مربوطه قرار گیرد تا آنها بتوانند بر اساس نتایج پژوهش، برنامهریزی مناسبی داشته باشند.