سیامک حیدری؛ حبیب الله زنجانی؛ باقر ساروخانی
چکیده
چکیده هدف اصلی مقاله حاضر بررسی جامعهشناختی سیاستهای جمعیتی، از طریق شناخت تحول گفتمانها و پارادایمهای توسعه، و شکلگیری گونههای مختلف توسعه اجتماعی، با توجه به تغییرات ایجاد شده در نهاد خانواده در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در خلال سالهای 1357 تا سال 1385 میباشد. روش تحقیق در این پژوهش، کتابخانهای بوده و متناسب ...
بیشتر
چکیده هدف اصلی مقاله حاضر بررسی جامعهشناختی سیاستهای جمعیتی، از طریق شناخت تحول گفتمانها و پارادایمهای توسعه، و شکلگیری گونههای مختلف توسعه اجتماعی، با توجه به تغییرات ایجاد شده در نهاد خانواده در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در خلال سالهای 1357 تا سال 1385 میباشد. روش تحقیق در این پژوهش، کتابخانهای بوده و متناسب با بخشهای مختلف مقاله، از روشهای کمی و کیفی استفاده شده است. مقاله حاضر، با بهرهگیری از یک نگاه کلان، غلبه و چرخش گفتمانهای توسعه (مربوط به کشورهای توسعهیافته مرکز و توسعهنیافته پیرامون)، در شکل بخشیدن به توسعه اجتماعی، سیاستهای جمعیتی و در نتیجه تأثیر آن بر نهاد خانواده را به تصویر کشیده و نشان میدهد که در فاصله سالهای 1357 تا 1385 در ایران بعد از انقلاب، نظام سیاسی جمهوری اسلامی و دستاندرکاران سیاسی آن، چگونه با توجه به شرایط قرارگرفته در وضعیت یک کشور درحالتوسعه، منطبق با گفتمانهای توسعه کلان، با اتخاذ گونههای مختلفی از توسعه اجتماعی و سیاستهای جمعیتی، زمینه را برای تغییر در ساختارهای اجتماعی - فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... و در نتیجه ظهور انواع مختلفی از آسیبها در نهاد خانواده، فراهم ساختهاند.
حبیب آقابخشی؛ فاطمه جعفری؛ فائقه نعمت ساعتلو
چکیده
چکیده مقاله مزبور به ارتباط فلسفه با رویکردها، مدلها، و نظریههای مددکاری اجتماعی میپردازد. هدف مطالعه مزبور شناخت ارتباط فلسفه با رویکردها، مدلها و نظریههای مددکاری اجتماعی است که با روش "روایتی" صورت گرفته است. مواد و منابع مورد مطالعه، افزون بر جستارهای فلسفه علم، مقالههای خارجی "فلسفه شما از مددکاری اجتماعی" و همچنین ...
بیشتر
چکیده مقاله مزبور به ارتباط فلسفه با رویکردها، مدلها، و نظریههای مددکاری اجتماعی میپردازد. هدف مطالعه مزبور شناخت ارتباط فلسفه با رویکردها، مدلها و نظریههای مددکاری اجتماعی است که با روش "روایتی" صورت گرفته است. مواد و منابع مورد مطالعه، افزون بر جستارهای فلسفه علم، مقالههای خارجی "فلسفه شما از مددکاری اجتماعی" و همچنین "مقدمهای بر حرفه مددکاری اجتماعی و پایههای فلسفی آن" بوده است. فلسفه بهعنوان راهنمای اصلی در حرفه مددکاری اجتماعی است که مقدم بر رویکرد، مدل و نظریههاست، زیرا مجموعه مفاهیمی را در بر میگیرد که ذهن مددکار اجتماعی را درباره انسان و محیط پیرامونش به خود مشغول داشته و مشکلات ناشی از ارتباط بین آدمی و محیط بیرون، دغدغه اوست. همچنین مفاهیم است که شیوههای مداخله او را در سازگاری مردمان با طبیعت بیرونی هدایت میکند. نتیجه این که مفاهیم فلسفی، نگاه مددکاری اجتماعی به آدمی و جهان پیرامونش را شکل بخشیده، از نظریهها بهره برده و با در نظر گرفتن تفکر نقدی به مداخلههای گوناگون میپردازد.
علی اصغر درویشی فرد؛ میترا جسک؛ خدیجه فیضی پور
چکیده
چکیده مقاله حاضر به بررسی تجربه زیسته زنان شاغل در کارگاههای تولیدی (خیاطی) و مسائل و مشکلاتی که آنان مواجه هستند پرداخته است. این مطالعه به روش تحقیق کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. مصاحبههای باز و بدون ساختار با زنان صورت گرفته که در طی آن تجربیات آنها از موضوع بیان شده است. حجم نمونه 15 نفر میباشد و تعداد این حجم، ...
بیشتر
چکیده مقاله حاضر به بررسی تجربه زیسته زنان شاغل در کارگاههای تولیدی (خیاطی) و مسائل و مشکلاتی که آنان مواجه هستند پرداخته است. این مطالعه به روش تحقیق کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. مصاحبههای باز و بدون ساختار با زنان صورت گرفته که در طی آن تجربیات آنها از موضوع بیان شده است. حجم نمونه 15 نفر میباشد و تعداد این حجم، با رسیدن به اشباع نظری پایان یافت. دادههای بهدستآمده با روش تماتیک تحلیل و تفسیر شد. از تجزیهوتحلیل یافتههای پژوهش از طریق روش تماتیک، چهار تم اصلی پیرامون مسائل و آسیبهای زنان شاغل در کارگاههای تولیدی استخراج شد که درواقع تصویری سازمانیافته از تجربیات آنان است. این تم ها عبارتند از: عدم احساس امنیت، نبود امنیت شغلی و حمایتهای اجتماعی کارآمد، تعدد مسئولیتها و نقشها و ضعف مهارتهای اجتماعی و زندگی. نتایج تحقیق بیانگر آن است که اکثریت زنان مرتبط با موضوع تحقیق دارای شرایط ابتدایی دشواری بوده و بهگونهای در معرض آسیب هستند و زمانی که زمینههای اشتغال مناسب و مشارکت اجتماعی اصولی آنان در مکانهایی نظیر کارگاههای تولیدی، فراهم نمیشود مسائل و مشکلات آنان مضاعف میشود. درواقع شرایط و ویژگیهای حاکم بر محیط کار بهگونهای است که زمینه شکلگیری تنش و آسیبپذیری هرچه بیشتر زنان را موجب میشود.
غلامرضا لطیفی؛ امین موحدی
چکیده
چکیده هدف این پژوهش شناخت تاثیر سلامت اجتماعی و زیر مقیا سهای آن بر کیفیت زندگی میباشد. این مطالعه از نوع همبستگی است که بر روی 330 نفر که با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند صورت گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل دو پرسشنامه SF36 کیفیت زندگی و سنجش سلامت اجتماعی کییز و یک چک لیست اطلاعات دموگرافیک کارکنان ...
بیشتر
چکیده هدف این پژوهش شناخت تاثیر سلامت اجتماعی و زیر مقیا سهای آن بر کیفیت زندگی میباشد. این مطالعه از نوع همبستگی است که بر روی 330 نفر که با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند صورت گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل دو پرسشنامه SF36 کیفیت زندگی و سنجش سلامت اجتماعی کییز و یک چک لیست اطلاعات دموگرافیک کارکنان بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی، و آزمونهای آماری 2chi و یو مان ویتنی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهند که بین سلامت اجتماعی و میزان کیفیت زندگی کارکنان رابطه مثبتی وجود دارد. همچنین در بررسی رابطه بین ابعاد سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی از5زیر مقیاس سلامت اجتماعی فقطبین دو زیر مقیاس انسجام اجتماعی و شکوفایی اجتماعیبا کیفیت زندگی ارتباط معناداری وجود دارد . وجود ارتباط مثبت بین سلامت اجتماعی و بعد روانی کیفیت زندگیحاکی از اهمیت مسائل روحی و روانی و احساس رضایت مندی در بالا بردن سطح سلامت اجتماعی میباشد. وجود ارتباط معنادار بین انسجام اجتماعی و کیفیت زندگی نشانگر تاثیر مستقیم تعلقخاطر به جامعه بر روی کیفیت زندگی جسمیو روانی افراد استو ارتباط بین سطح تحصیلات، جنسیت و رسته شغلی با میزان کیفیت زندگی میتواند تا حدی بیانگر کم اهمیت بودن این عوامل در مقایسه با سن و سنوات خدمت که توام با تجربه و کسب مهارتهای بیشتر در محیط کاری است، باشد.
منصور فتحی؛ نسرین مروتی؛ نادر مروتی
چکیده
چکیده با توجه به شرایط در حال گذار جامعه و دگرگونی سریع ارزشها و هنجارها، آگاهی از ابعاد مختلف دینداری جوانان و تأثیر عوامل مختلف بر آن و همچنین مقایسه آن با وضعیت دینداری والدین بهمنظور درک تفاوتهای ارزشی در دو نسل، از اهمیت بسزایی برخوردار است. دینداری (سلامت معنوی) با سلامت روان و اجتماعی افراد رابطه مستقیم دارد و ارتقای بهزیستی ...
بیشتر
چکیده با توجه به شرایط در حال گذار جامعه و دگرگونی سریع ارزشها و هنجارها، آگاهی از ابعاد مختلف دینداری جوانان و تأثیر عوامل مختلف بر آن و همچنین مقایسه آن با وضعیت دینداری والدین بهمنظور درک تفاوتهای ارزشی در دو نسل، از اهمیت بسزایی برخوردار است. دینداری (سلامت معنوی) با سلامت روان و اجتماعی افراد رابطه مستقیم دارد و ارتقای بهزیستی و سطح سلامت افراد یکی از اهداف مددکاری اجتماعی است. در پژوهش حاضر از نظریههای یادگیری اجتماعی و نقش اجتماعی برای تبیین تفاوت جنسیتی، از نظریههای وبر و مارکس برای تفاوت میزان دینداری در بین طبقات مختلف اقتصادی و اجتماعی و از نظریه اینگلهارات برای تبیین شکاف نسلی بهعنوان چارچوب نظری بهره گرفته شده است. روش پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری آن، جوانان 15 تا 29 ساله شهر سنندج و والدین آنها است. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودساخته و سنجش دینداری کلاک و استارک استفاده شده است. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از آزمونهای t و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهد که بین متغیرهای پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده، میزان دینداری والدین و سن، با میزان دینداری جوانان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که بین مردان و زنان از نظر میزان دینداری تفاوت معناداری وجود دارد اما بین تحصیلات و میزان دینداری جوانان رابطه معناداری به دست نیامد.
احمد غیاثوند
چکیده
چکیده حدود نیمی از جمعیت کشور ما را زنان تشکیل میدهند که به نوبه خود سهم بسزایی در توسعه و تحولات جامعه بر عهده دارند. در این میان مطالعه اثربخشی کار گروهی در بین زنان در قالب طرح اجتماعمحور بهبود کیفیت زندگی از اهمیت بسزایی برخوردار است. مطالعه حاضر از نوع ارزشیابی و به روش پیمایشی در بین 132 نفر از زنان، به عنوان نماینده کار گروهی ...
بیشتر
چکیده حدود نیمی از جمعیت کشور ما را زنان تشکیل میدهند که به نوبه خود سهم بسزایی در توسعه و تحولات جامعه بر عهده دارند. در این میان مطالعه اثربخشی کار گروهی در بین زنان در قالب طرح اجتماعمحور بهبود کیفیت زندگی از اهمیت بسزایی برخوردار است. مطالعه حاضر از نوع ارزشیابی و به روش پیمایشی در بین 132 نفر از زنان، به عنوان نماینده کار گروهی در مناطقهادی شهر تهران (2، 4، 6، 15 و 18) انجام گرفته است. برای سنجش اعتبار مفاهیم از روش محتوایی و سازه، و نیز برای کسب روایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که میزان دستیابی به اهداف فردی و کارکردی طرح، بیش از اهداف گروهی است. در بحث از مراحل کار جمعی، نتایج بیانگر آن است که فعالیتهای گروهی بیشترین تأثیر را بر رسیدن به اهداف گروهی دارند. به طور دقیق تر نتایج حاصل از آزمون تحلیل رگرسیون نشان میدهد که مرحله «پایان کار گروهی» تأثیر بیشتری بر میزان رسیدن به اهداف کار گروهی دارد (بتا برابر با 27/0). در مجموع با تأسی از نظریههای پویایی گروهی برای بهبود اثربخشی کار گروهی در بین زنان میتوان دو اقدام اساسی را مد نظر داشت: نخست، برنامهریزی فرایندی برای کار گروهی و دوم، برنامهریزی چرخهای برای کار گروهی.
محمد زاهدی اصل؛ اعظم پیله وری
چکیده
چکیده تجارب اجتماعی زندگی؛ گرایشهای فرهنگی، فلسفی و حتی جهانبینی و ایدئولوژی، همگی در شکلگیری دیدگاههای انسان نسبت به مسائل مختلف نقش ایفا میکنند؛ ازاینرو نحوه مواجهه با پدیدههای یکسانی چون اعتیاد در جوامع گوناگون به سبب تفاوت در زمینههای فرهنگی-اجتماعی قاعدتاً باید اشکال متفاوتی به خود گیرد. در همین راستا این نوشتار ...
بیشتر
چکیده تجارب اجتماعی زندگی؛ گرایشهای فرهنگی، فلسفی و حتی جهانبینی و ایدئولوژی، همگی در شکلگیری دیدگاههای انسان نسبت به مسائل مختلف نقش ایفا میکنند؛ ازاینرو نحوه مواجهه با پدیدههای یکسانی چون اعتیاد در جوامع گوناگون به سبب تفاوت در زمینههای فرهنگی-اجتماعی قاعدتاً باید اشکال متفاوتی به خود گیرد. در همین راستا این نوشتار بر آن است که به بررسی عناصر فرهنگی مؤثر در روشهای درمان اعتیاد در ایران بپردازد. روش مورد استفاده تطبیقی- کیفی از نوع مورد محور است. دادههای مورد نیاز بامطالعه اسنادی جمعآوریشده است. تجزیهوتحلیل دادهها با رویکرد توصیفی- تفسیری صورت گرفته است. ظاهرسازی در موقعیتهای بیرونی بهعنوان یکی از مؤلفههای فرهنگی ایرانیان، که در غالب موارد ملازم با روابط سلسلهمراتبی است، موجب کم اثر ساختن مداخلاتی میگردد که بر خود افشایی و صداقت مخاطبین تأکید دارند. علاوه بر این افراد وابسته به مواد و خانوادههای آنها حسب پیشینه فرهنگی، تاریخی، اجتماعی به درمانهایی که برای آنها احساس تعلق درونی نسبت به گروه ارائهدهنده خدمات ایجاد نمیکنند و یا روش بکار گرفته شده توسط آنها با قالبهای آشنای ذهنیشان سازگار نیست، اقبال چندانی نخواهند کرد. احساس برابری، شکلگیری روابط صمیمانه و درونی، قهرمانپروری و تقدیرگرایی از جمله مؤلفههایی هستند که امتیاز فرهنگی بیشتری به گروههای همتا - بهخصوص گروههای دوازده قدمی- به نسبت کلینیکهای درمان سوءمصرف مواد میدهند.