این نشریه مقالات معتبر در حوزه های ذیل را به چاپ می رساند: مددکاری اجتماعی رفاه اجتماعی سلامت اجتماعی امنیت اجتماعی مسائل اجتماعی هنجارها
شراره جلالی فراهانی؛ سهیلا علیرضانژاد؛ جلال الدین رفیع فر
چکیده
هدف اصلی مقاله تبیین عملکرد مادران در فرآیند شکلدهی به سرمایه فرهنگی کودکان و شناخت چالشهای آنها در این مسیر است. روش مورد استفاده در این پژوهش، مردمنگاری بود و برای گردآوری اطلاعات از تکنیک مصاحبه مردمنگارانه نیمهساختاریافته و مشاهده استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل 20مادر 33 تا 48ساله بودند که فرزندان زیر هفت سال خود را ...
بیشتر
هدف اصلی مقاله تبیین عملکرد مادران در فرآیند شکلدهی به سرمایه فرهنگی کودکان و شناخت چالشهای آنها در این مسیر است. روش مورد استفاده در این پژوهش، مردمنگاری بود و برای گردآوری اطلاعات از تکنیک مصاحبه مردمنگارانه نیمهساختاریافته و مشاهده استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل 20مادر 33 تا 48ساله بودند که فرزندان زیر هفت سال خود را به کلاس نمایش خلاق و موسیقی میآوردند. نمونهگیری در ابتدا هدفمند و در ادامه به صورت نظری انجام شد. میدان تحقیق، دو مرکز آموزشی در دو منطقه مختلف در تهران در نظر گرفته شد. پس از پیادهسازی با روش تحلیل مضمون و استفاده از مشاهدهنامهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور حساسیت نظری، نظریات مربوط به سرمایه فرهنگی بوردیو و سرمایه عاطفی و رویکردهای فمینیستی مرور شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مادران به واسطه سرمایه عاطفی خود، منابعی را برای پیوند قوی با فرزندان به کار میگیرند تا ویژگیهایی را که جامعه برای آن ارزش قائل است (سرمایه فرهنگی)، در فرزندان خود پرورش دهند. آنها با از خودگذشتگی و صرف وقت بسیار به کودک آموزشمیدهند یا با ثبتنام در کلاسهای گوناگون او را با مهارتهای مختلف تجهیز میکنند و از این طریق سرمایه فرهنگی فرزندان خود را شکل میدهند. مادران در مسیر تولید و انباشت سرمایه فرهنگی برای فرزندان، دچار چالشهایی میشوند که عبارتند از: 1) مادر کافی یا کامل؛ 2) تعارض مادری با اشتغال و پیشرفت؛ 3) احساس کمبود سرمایه فرهنگی.
این نشریه مقالات معتبر در حوزه های ذیل را به چاپ می رساند: مددکاری اجتماعی رفاه اجتماعی سلامت اجتماعی امنیت اجتماعی مسائل اجتماعی هنجارها
محمد تقی ُسبزه ای؛ سمیه کوکبی ذاکر
چکیده
هدف اصلی این مطالعه، تحلیل کیفی دلایل، زمینهها و پیامدهای ازدواج زودرس از منظر دانشآموزان دختر دوره متوسطه است. چارچوب مفهومی این مطالعه بر مفاهیم و نظریههای جامعهشناسی خانواده استوار است. پژوهش حاضر از نوع کیفی (زمینهای) است. در این مطالعه با استفاده از روشهای نمونهگیری هدفمند و نظری، 16 نفر از دانش آموزان دختر متأهل ...
بیشتر
هدف اصلی این مطالعه، تحلیل کیفی دلایل، زمینهها و پیامدهای ازدواج زودرس از منظر دانشآموزان دختر دوره متوسطه است. چارچوب مفهومی این مطالعه بر مفاهیم و نظریههای جامعهشناسی خانواده استوار است. پژوهش حاضر از نوع کیفی (زمینهای) است. در این مطالعه با استفاده از روشهای نمونهگیری هدفمند و نظری، 16 نفر از دانش آموزان دختر متأهل بخش سردرود شهرستان رزن به عنوان نمونه انتخاب شدهاند؛ معیار تعیین حجم نمونه، رسیدن به اشباع نظری است. دادهها با استفاده از ابزارهای پرسشنامه باز و مصاحبه عمیق فردی جمعآوری شدند و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون در چارچوب 3 مقوله اصلی، 8 مقوله فرعی و 27 مفهوم تحلیل و تفسیر شده-اند.نتایج این تحقیق نشان میدهد از منظر دانش آموزانی که در سن پایین ازدواج کردهاند، برای ازدواج زودرس دو دلیل عمده فردی و خانوادگی وجود دارد. دختران متأهل دلایل فردی ازدواج زودرس را «رقابت فردی»، «کاهش ریسک مجردی»، «نداشتن آینده روشن (غیر از ازدواج»، «کسب رضایت والدین» و دلایل خانوادگی آن را «کنترل و سلطه بر زن»، «تقویت پیوندهای خویشاوندی» و «سروسامان دادن به فرزندان» میدانند. از نظر دختران بسترهای فرهنگی ازدواج زودرس «ارزشهای عرفی و مذهبی ازدواج» و بسترهای اجتماعی آن را «فروپاشی خانواده»، «شبکههای اجتماعی»، و «انعطافپذیری قانون (منع ازدواج با کودکان)» فراهم میکنند. پیامدهای ازدواج زودرس «بزرگسالی زودرس»، «سلب سوژهگی از زن»، «محصورشدن به فضای خصوصی»، «دخالت دیگری در زندگی خصوصی»، «ناسازگاری نقشها» و «منزلت اجتماعی» هستند.
این نشریه مقالات معتبر در حوزه های ذیل را به چاپ می رساند: مددکاری اجتماعی رفاه اجتماعی سلامت اجتماعی امنیت اجتماعی مسائل اجتماعی هنجارها
زهرا میرحسینی؛ مریم خلیلی
چکیده
جمعیت یکی از مسائل مهم و حیاتی هر کشوری است و باروری و فرزندآوری از مولفههای اصلی آن بهشمار میروند. مطالعهی حاضر با هدف شناخت درک و تصور زنان از تأثیر سیاستهای تشویقی بر امر فرزندآوری انجام شده است. این پژوهش از روش تحقیق کیفی و رویکرد مطالعه موردی استفاده کرده و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شدهاند. ...
بیشتر
جمعیت یکی از مسائل مهم و حیاتی هر کشوری است و باروری و فرزندآوری از مولفههای اصلی آن بهشمار میروند. مطالعهی حاضر با هدف شناخت درک و تصور زنان از تأثیر سیاستهای تشویقی بر امر فرزندآوری انجام شده است. این پژوهش از روش تحقیق کیفی و رویکرد مطالعه موردی استفاده کرده و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شدهاند. برای دستیابی به اهداف پژوهش، 17 زن متأهل با سطوح تحصیلی و شغلی مختلف ساکن شهر تهران به صورت هدفمند انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع داده ادامه یافت. در تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافتههای پژوهش در دو مضمون اصلی «موانع مرتبط با باروری و فرزندآوری» و «درک و تصور زنان مشارکتکننده از سیاستگذاریهای حمایتی فرزندآوری»، مقولهبندی شده که شامل مضمونهای فرعی «چالشهای مالی و اقتصادی»، «در حاشیه قرارگرفتن ارزشهای مادرانه»، «تغییر ارزشها و هنجارها»، «فقدان مهارتها و توانمندیهای مادرانه» و همچنین مضمونهای درک و تصور از سیاستهای حمایتی، «حوزه تبلیغات و اطلاعرسانی»، «حوزه اجرای سیاستهای تشویقی»، «بررسی ابعاد سیاستهای تشویقی فرزندآوری» و «فرزندآوری به مثابه عمل به وظیفه دینی و ملی» است. در مجموع یافتههای تحقیق نشان داد مطالبات و خواستههای زنان مصاحبهشونده به منظور سیاستگذاری مطلوب در حوزه سیاستهای تشویق فرزندآوری در سه دسته «راهکارهای بهبود سیاستهای تشویقی»، «ارائه تسهیلات مادرانه» و «مناسبسازی ادغام شغل و امور زنانه» قابل دستهبندی بوده و لازم است سیاستگذاران علاوه بر سیاستهای حمایتی ارائه شده به این خواست و مطالبه زنان نیز توجه ویژه نمایند.
این نشریه مقالات معتبر در حوزه های ذیل را به چاپ می رساند: مددکاری اجتماعی رفاه اجتماعی سلامت اجتماعی امنیت اجتماعی مسائل اجتماعی هنجارها
محمد سلیمان نژاد؛ مرضیه ابراهیمی
چکیده
کنشهای خشونتآمیز دانشآموزان در سطح مدارس، طی سالهای اخیر به یکی از مسئلههای اصلی نظام آموزش و پرورش تبدیل شده است، بگونهای که هر روزه شاهد اتفاقهای تلخ و خشونتآمیزی در سطح مدارس هستیم. این تحقیق با هدف تحلیل و دستیابی به شناختی از پدیدهی خشونت ورزی نوجوانان در مدرسه به روش کیفی و گرندد تئوری در سال تحصیلی 1401-1400 اجرا شده ...
بیشتر
کنشهای خشونتآمیز دانشآموزان در سطح مدارس، طی سالهای اخیر به یکی از مسئلههای اصلی نظام آموزش و پرورش تبدیل شده است، بگونهای که هر روزه شاهد اتفاقهای تلخ و خشونتآمیزی در سطح مدارس هستیم. این تحقیق با هدف تحلیل و دستیابی به شناختی از پدیدهی خشونت ورزی نوجوانان در مدرسه به روش کیفی و گرندد تئوری در سال تحصیلی 1401-1400 اجرا شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش 32 نفر از دانشآموزان دارای رفتارهای خشونتآمیز و 4 دانشآموز مطلع از این رفتارها بوده و در مجموع با 36 دانشآموز پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرج مصاحبه صورت گرفته است. نمونهگیری بصورت هدفمند و با حداکثر تنوع بوده و مصاحبهها بصورت فردی و بر اساس فرمت مصاحبه نیمه ساختار یافته، با توجه به تجارب مشارکت کنندگان انجام و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 20 تحلیل گردیده است. بر مبنای مدل اشتراوس و کوربین، متغیرهای «سبک مستبدانه فرزندپروری»، «مشکلات اقتصادی»، «نمایش هویت قلدرمآبانه»، و «نابسامانی خانوادگی» به عنوان شرایط علی و مقولههای «قلدریهای مجازی» و «تعصب ورزی» به عنوان شرایط زمینهای، «ناکارآمدی مدارس» و «کاهش سطح تابآوری» به عنوان شرایط مداخلهگر تعیین شدند. راهبرد نوجوانان دارای رفتارهای خشونتآمیز شامل قلدرنمایی، انکار خشونتورزی و گفتگو (بحث و جدل به منظور حل تعارض) بوده است، که با پیامدهایی نظیر «آسیبهای روانی»، «تنبیه»، و «پشیمانی و حسرت» مواجه شدهاند. مقولهی مرکزی پژوهش تحت عنوان «خشونت به مثابه واکنش فرد به برانگیختگی عصبیت» نامگذاری گردیده است.
این نشریه مقالات معتبر در حوزه های ذیل را به چاپ می رساند: مددکاری اجتماعی رفاه اجتماعی سلامت اجتماعی امنیت اجتماعی مسائل اجتماعی هنجارها
علیرضا قربانی؛ ابراهیم صالح آبادی
چکیده
هدف: پژوهش با هدف، تاثیر اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی و سبک زندگی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهرهای راز و جرگلان انجام گرفته. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرهای راز و جرگلان، نمونه بر اساس جدول مورگان 240 نفر پسر و 218 نفر دختر انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل: پرسشنامه سبک زندگی ...
بیشتر
هدف: پژوهش با هدف، تاثیر اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی و سبک زندگی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهرهای راز و جرگلان انجام گرفته. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرهای راز و جرگلان، نمونه بر اساس جدول مورگان 240 نفر پسر و 218 نفر دختر انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل: پرسشنامه سبک زندگی میلر و اسمیت (1989)، پرسشنامه روابط اجتماعی ابراهیمی و همکاران (1381) و پرسشنامه اضطــراب کرونــا علیپــور و همـکاران (2020) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی دانش آموزان تاثیر دارد. اضطراب کرونا بر سبک زندگی دانش آموزان تأثیر ندارد. تاثیر اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی دانش آموزان بر اساس جنسیت متفاوت است. نتیجهگیری: اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم مورد بررسی تاثیر داشت و دختران تجربه بیشتری از اضطراب کرونا داشتند.
این نشریه مقالات معتبر در حوزه های ذیل را به چاپ می رساند: مددکاری اجتماعی رفاه اجتماعی سلامت اجتماعی امنیت اجتماعی مسائل اجتماعی هنجارها
سمیه پیشکار؛ عبدالرضا ادهمی؛ حسین دهقان
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تجردگزینی زنان شاغل در دستگاههای اجرایی تهران و تأکید بر شاخصهای سبک زندگی مدرن انجام شده است. روش تحقیق کیفی با رویکرد دادهبنیاد بهکار گرفته شد و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 13 نفر از خبرگان حوزه خانواده گردآوری شدند. نتایج نشان میدهند که تجردگزینی زنان شاغل تحت ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تجردگزینی زنان شاغل در دستگاههای اجرایی تهران و تأکید بر شاخصهای سبک زندگی مدرن انجام شده است. روش تحقیق کیفی با رویکرد دادهبنیاد بهکار گرفته شد و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 13 نفر از خبرگان حوزه خانواده گردآوری شدند. نتایج نشان میدهند که تجردگزینی زنان شاغل تحت تأثیر سه مقوله اصلی شامل تحولات اجتماعی، ابعاد مالی و اقتصادی و ویژگیهای فرهنگی و هویتی قرار دارد.در حوزه تحولات اجتماعی، بازتعریف ارزشها و نگرش های اجتماعی، پذیرش سبک زندگی جدید فرزندان توسط والدین، پذیرش سبک زندگی جدید فرزندان توسط والدین، دگرگونی در سطح کلان و خرد و تزلزل در انتخاب های فردی از مفاهیم اصلی تأثیرگذار بودند. از نظر ابعاد مالی و اقتصادی، مشارکت زنان در بخش اقتصاد و بالا رفتن هزینه های ازدواج، زنان را به انتخاب سبک زندگی مجردی سوق داده است. همچنین، در بعد فرهنگی و هویتی، توجه به سرمایه فرهنگی در خانواده، تغییر الگوهای اوقات فراغت و تحول ارزش های زنانه نقش کلیدی در تغییر نگرش زنان به ازدواج داشته است.نتایج این پژوهش نشان میدهند که تجردگزینی زنان شاغل فقط یک انتخاب فردی نیست، بلکه به تحولات ساختاری جامعه مربوط میشود. تغییر نگرشهای اجتماعی، افزایش حضور زنان در فعالیتهای اقتصادی و علمی، فشارهای اقتصادی و تغییرات فرهنگی موجب تأخیر در ازدواج و افزایش تمایل به استقلال شده است. این تغییرات ضرورت تدوین سیاستهای اجتماعی متناسب با نیازها و اولویتهای زنان شاغل را ایجاب میکند.
این نشریه مقالات معتبر در حوزه های ذیل را به چاپ می رساند: مددکاری اجتماعی رفاه اجتماعی سلامت اجتماعی امنیت اجتماعی مسائل اجتماعی هنجارها
زهرا نادری ملک؛ حسین یحیی زاده پیر سرایی؛ الهام محمدی
چکیده
سرطانها برای زنان تجربهای ناراحتکننده و دشوار محسوب میشود. با وجود چالشهای متعدد ناشی از این بیماری، بهویژه برای زنان متأهل، مطالعات محدودی به بررسی این چالشها پرداختهاند. پژوهش حاضر با هدف تبیین چالشهای تجربهشده توسط زنان از ابتلا به سرطانهای زنانه، به روش کیفی و با تکنیک تحلیل تماتیک انجام شد. فرایند انجام مطالعه ...
بیشتر
سرطانها برای زنان تجربهای ناراحتکننده و دشوار محسوب میشود. با وجود چالشهای متعدد ناشی از این بیماری، بهویژه برای زنان متأهل، مطالعات محدودی به بررسی این چالشها پرداختهاند. پژوهش حاضر با هدف تبیین چالشهای تجربهشده توسط زنان از ابتلا به سرطانهای زنانه، به روش کیفی و با تکنیک تحلیل تماتیک انجام شد. فرایند انجام مطالعه از آذر 1402 شروع شده و جمع آوری دادهها و انجام مطالعه تا خرداد 1403 به طول انجامیده است. نمونهگیری بهصورت هدفمند بر روی ۲۴ زن متأهل مبتلا به سرطانهای زنانه ساکن در شهر قم صورت گرفت؛ مشارکتکنندگان در رده سنی ۲۰ تا ۶۵ سال قرار داشتند. در این پژوهش، در مجموع، ۹ مقولهی اصلی و33 مضمون فرعی شناسایی گردید و تم نهایی «بدکارکردی چندجانبه» بهعنوان جمعبندی تجارب زیستهی مشارکتکنندگان استخراج شد.تمهای اصلی در هر مرحله شامل موارد زیر بودند: در مرحلهی اول، مواجههی اولیهی دردناک با بیماری؛ در مرحلهی درمان، تهدید نقش همسری، آشفتگی روحی، آسیبپذیری عاطفی، کاهش حمایت خانوادگی، محدودیت ساختاریافتهی خدمات، کیفیت خدمتدهی کادر درمان؛ و در مرحلهی پس از درمان، تهدید جایگاه نقش همسری-مادری، دلهرهی روانی و مادی بازگشت بیماری. نتایج نشان داد زنان متأهل مبتلا به سرطانهای زنانه، از لحظهی اطلاع از بیماری تا بعد از درمان، با چالشهای مختلفی روبهرو میشوند. شناخت این چالشها میتواند درک مناسبی از مسائل این گروه از زنان در هر مرحله ارائه دهد تا متخصصان، در کنار درمانهای پزشکی، با توجه به این مسائل، برنامههای کمکی مؤثر و جامعتری برای بهبود وضعیت سلامتی آنان در ابعاد همهجانبه طراحی کنند.