این نشریه مقالات معتبر در حوزه های ذیل را به چاپ می رساند: مددکاری اجتماعی رفاه اجتماعی سلامت اجتماعی امنیت اجتماعی مسائل اجتماعی هنجارها
کامیل احمدی
چکیده
تعدادی از مطالعات برخی از اشکال کار کودکان ازجمله کار در خیابان را مطالعه کردهاند، اما کمتر مطالعهای بهصورت نظاممند به بررسی اشکال مختلف کار کودکان، زمینهها، ویژگیها و پیامدهای آنها پرداخته است. این مطالعه با استفاده از روش نظریه زمینهای انجامشده است و برای گردآوری دادهها از فنون مصاحبه و مشاهده برمبنای روش نمونهگیری ...
بیشتر
تعدادی از مطالعات برخی از اشکال کار کودکان ازجمله کار در خیابان را مطالعه کردهاند، اما کمتر مطالعهای بهصورت نظاممند به بررسی اشکال مختلف کار کودکان، زمینهها، ویژگیها و پیامدهای آنها پرداخته است. این مطالعه با استفاده از روش نظریه زمینهای انجامشده است و برای گردآوری دادهها از فنون مصاحبه و مشاهده برمبنای روش نمونهگیری هدفمند، گلوله برفی و نظری استفادهشده است. جامعه مطالعه پژوهش سه دسته کودکان، کارفرمایان آنان و متخصصان حوزه کودکی هستند. بهمنظور تحلیل یافتهها از روش کدگذاری سه مرحلهای برای ساخت نظریه کار کودکان استفادهشده است. یافتهها نشان میدهد کودکان در شهر تهران به اشکال مختلفی از کارها ازجمله بدترین شکل کارها مشغول به کار هستند. مناسبات این کارها از سه دسته خویشاوندی، کارفرمایی و سازمانیافته است. زمینههای عمده کار کودکان شکاف توسعه در پهنه سرزمینی کشور، جنگ و فقر در کشور افغانستان، فقر خانوارها، فرهنگ برخی از اجتماعات درباره کودک و کار کودک، بازار کار غیررسمی و زمینههای قانونی و اجرای قانون است. همچنین دلایل کودکان و خانوادههای آنان بهمنظور کار تأمین بخشی از هزینهها، یادگیری مهارت در غیاب پیوند بین تحصیل و اشتغال و عدم امکان رفتن به مدرسه است. راهبردهای عمده کودکان و خانوارهای آنان تعدادی از کنشها بهمنظور ارتقاء و درآمد بیشتر و کاهش مخاطرات کار است. کودکان در کار علاوه بر آنکه استثمار میشوند، اشکال مختلف کارها بسته به شرایط و ویژگیهایشان بهسلامت جسم و روان آنان آسیب میزنند و در اجتماعیشدن مؤثر آنان اختلال به همراه میآورد.
این نشریه مقالات معتبر در حوزه های ذیل را به چاپ می رساند: مددکاری اجتماعی رفاه اجتماعی سلامت اجتماعی امنیت اجتماعی مسائل اجتماعی هنجارها
محمد سلیمان نژاد؛ مرضیه ابراهیمی
چکیده
کنشهای خشونتآمیز دانشآموزان در سطح مدارس، طی سالهای اخیر به یکی از مسئلههای اصلی نظام آموزش و پرورش تبدیل شده است، بگونهای که هر روزه شاهد اتفاقهای تلخ و خشونتآمیزی در سطح مدارس هستیم. این تحقیق با هدف تحلیل و دستیابی به شناختی از پدیدهی خشونت ورزی نوجوانان در مدرسه به روش کیفی و گرندد تئوری در سال تحصیلی 1401-1400 اجرا شده ...
بیشتر
کنشهای خشونتآمیز دانشآموزان در سطح مدارس، طی سالهای اخیر به یکی از مسئلههای اصلی نظام آموزش و پرورش تبدیل شده است، بگونهای که هر روزه شاهد اتفاقهای تلخ و خشونتآمیزی در سطح مدارس هستیم. این تحقیق با هدف تحلیل و دستیابی به شناختی از پدیدهی خشونت ورزی نوجوانان در مدرسه به روش کیفی و گرندد تئوری در سال تحصیلی 1401-1400 اجرا شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش 32 نفر از دانشآموزان دارای رفتارهای خشونتآمیز و 4 دانشآموز مطلع از این رفتارها بوده و در مجموع با 36 دانشآموز پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرج مصاحبه صورت گرفته است. نمونهگیری بصورت هدفمند و با حداکثر تنوع بوده و مصاحبهها بصورت فردی و بر اساس فرمت مصاحبه نیمه ساختار یافته، با توجه به تجارب مشارکت کنندگان انجام و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 20 تحلیل گردیده است. بر مبنای مدل اشتراوس و کوربین، متغیرهای «سبک مستبدانه فرزندپروری»، «مشکلات اقتصادی»، «نمایش هویت قلدرمآبانه»، و «نابسامانی خانوادگی» به عنوان شرایط علی و مقولههای «قلدریهای مجازی» و «تعصب ورزی» به عنوان شرایط زمینهای، «ناکارآمدی مدارس» و «کاهش سطح تابآوری» به عنوان شرایط مداخلهگر تعیین شدند. راهبرد نوجوانان دارای رفتارهای خشونتآمیز شامل قلدرنمایی، انکار خشونتورزی و گفتگو (بحث و جدل به منظور حل تعارض) بوده است، که با پیامدهایی نظیر «آسیبهای روانی»، «تنبیه»، و «پشیمانی و حسرت» مواجه شدهاند. مقولهی مرکزی پژوهش تحت عنوان «خشونت به مثابه واکنش فرد به برانگیختگی عصبیت» نامگذاری گردیده است.
این نشریه مقالات معتبر در حوزه های ذیل را به چاپ می رساند: مددکاری اجتماعی رفاه اجتماعی سلامت اجتماعی امنیت اجتماعی مسائل اجتماعی هنجارها
زهرا میرحسینی؛ مریم خلیلی
چکیده
جمعیت یکی از مسائل مهم و حیاتی هر کشوری است و باروری و فرزندآوری از مولفههای اصلی آن بهشمار میروند. مطالعهی حاضر با هدف شناخت درک و تصور زنان از تأثیر سیاستهای تشویقی بر امر فرزندآوری انجام شده است. این پژوهش از روش تحقیق کیفی و رویکرد مطالعه موردی استفاده کرده و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شدهاند. ...
بیشتر
جمعیت یکی از مسائل مهم و حیاتی هر کشوری است و باروری و فرزندآوری از مولفههای اصلی آن بهشمار میروند. مطالعهی حاضر با هدف شناخت درک و تصور زنان از تأثیر سیاستهای تشویقی بر امر فرزندآوری انجام شده است. این پژوهش از روش تحقیق کیفی و رویکرد مطالعه موردی استفاده کرده و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شدهاند. برای دستیابی به اهداف پژوهش، 17 زن متأهل با سطوح تحصیلی و شغلی مختلف ساکن شهر تهران به صورت هدفمند انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع داده ادامه یافت. در تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافتههای پژوهش در دو مضمون اصلی «موانع مرتبط با باروری و فرزندآوری» و «درک و تصور زنان مشارکتکننده از سیاستگذاریهای حمایتی فرزندآوری»، مقولهبندی شده که شامل مضمونهای فرعی «چالشهای مالی و اقتصادی»، «در حاشیه قرارگرفتن ارزشهای مادرانه»، «تغییر ارزشها و هنجارها»، «فقدان مهارتها و توانمندیهای مادرانه» و همچنین مضمونهای درک و تصور از سیاستهای حمایتی، «حوزه تبلیغات و اطلاعرسانی»، «حوزه اجرای سیاستهای تشویقی»، «بررسی ابعاد سیاستهای تشویقی فرزندآوری» و «فرزندآوری به مثابه عمل به وظیفه دینی و ملی» است. در مجموع یافتههای تحقیق نشان داد مطالبات و خواستههای زنان مصاحبهشونده به منظور سیاستگذاری مطلوب در حوزه سیاستهای تشویق فرزندآوری در سه دسته «راهکارهای بهبود سیاستهای تشویقی»، «ارائه تسهیلات مادرانه» و «مناسبسازی ادغام شغل و امور زنانه» قابل دستهبندی بوده و لازم است سیاستگذاران علاوه بر سیاستهای حمایتی ارائه شده به این خواست و مطالبه زنان نیز توجه ویژه نمایند.
این نشریه مقالات معتبر در حوزه های ذیل را به چاپ می رساند: مددکاری اجتماعی رفاه اجتماعی سلامت اجتماعی امنیت اجتماعی مسائل اجتماعی هنجارها
علیرضا قربانی؛ ابراهیم صالح آبادی
چکیده
هدف: پژوهش با هدف، تاثیر اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی و سبک زندگی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهرهای راز و جرگلان انجام گرفته. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرهای راز و جرگلان، نمونه بر اساس جدول مورگان 240 نفر پسر و 218 نفر دختر انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل: پرسشنامه سبک زندگی ...
بیشتر
هدف: پژوهش با هدف، تاثیر اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی و سبک زندگی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهرهای راز و جرگلان انجام گرفته. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرهای راز و جرگلان، نمونه بر اساس جدول مورگان 240 نفر پسر و 218 نفر دختر انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل: پرسشنامه سبک زندگی میلر و اسمیت (1989)، پرسشنامه روابط اجتماعی ابراهیمی و همکاران (1381) و پرسشنامه اضطــراب کرونــا علیپــور و همـکاران (2020) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی دانش آموزان تاثیر دارد. اضطراب کرونا بر سبک زندگی دانش آموزان تأثیر ندارد. تاثیر اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی دانش آموزان بر اساس جنسیت متفاوت است. نتیجهگیری: اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم مورد بررسی تاثیر داشت و دختران تجربه بیشتری از اضطراب کرونا داشتند.