نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 -
چکیده
هدف اصلی این مطالعه، تحلیل کیفی دلایل، زمینهها و پیامدهای ازدواج زودرس از منظر دانشآموزان دختر دوره متوسطه است. چارچوب مفهومی این مطالعه بر مفاهیم و نظریههای جامعهشناسی خانواده استوار است. پژوهش حاضر از نوع کیفی (زمینهای) است. در این مطالعه با استفاده از روشهای نمونهگیری هدفمند و نظری، 16 نفر از دانش آموزان دختر متأهل بخش سردرود شهرستان رزن به عنوان نمونه انتخاب شدهاند؛ معیار تعیین حجم نمونه، رسیدن به اشباع نظری است. دادهها با استفاده از ابزارهای پرسشنامه باز و مصاحبه عمیق فردی جمعآوری شدند و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون در چارچوب 3 مقوله اصلی، 8 مقوله فرعی و 27 مفهوم تحلیل و تفسیر شده-اند.
نتایج این تحقیق نشان میدهد از منظر دانش آموزانی که در سن پایین ازدواج کردهاند، برای ازدواج زودرس دو دلیل عمده فردی و خانوادگی وجود دارد. دختران متأهل دلایل فردی ازدواج زودرس را «رقابت فردی»، «کاهش ریسک مجردی»، «نداشتن آینده روشن (غیر از ازدواج»، «کسب رضایت والدین» و دلایل خانوادگی آن را «کنترل و سلطه بر زن»، «تقویت پیوندهای خویشاوندی» و «سروسامان دادن به فرزندان» میدانند. از نظر دختران بسترهای فرهنگی ازدواج زودرس «ارزشهای عرفی و مذهبی ازدواج» و بسترهای اجتماعی آن را «فروپاشی خانواده»، «شبکههای اجتماعی»، و «انعطافپذیری قانون (منع ازدواج با کودکان)» فراهم میکنند. پیامدهای ازدواج زودرس «بزرگسالی زودرس»، «سلب سوژهگی از زن»، «محصورشدن به فضای خصوصی»، «دخالت دیگری در زندگی خصوصی»، «ناسازگاری نقشها» و «منزلت اجتماعی» هستند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Reasons, contexts and consequences of early marriage from standpoint of married school girls
نویسندگان [English]
- Mohammad Taghi Sabzehei 1
- Somayeh Kokabi Zaker 2
1 Department of social sciences, faculty of economic and social sciences, Bu- Ali Sina university, Hamedan, Iran
2 -
چکیده [English]
The main purpose of this qualitative study is to analyze causes, contexts and consequences of erlay marriage from standpoint of married school- girls. The conceptual framework of this study refers to the sociological Theories about family. The present study is qualitative (field) one. In this study, based on purposive and theoretical sampling methods are selected 16 married female school- girls in Sardrood section of Razan city as sample; the criterion of determining the sample size is theoretical saturation. Data are collected via open-ended questionnaires and in-depth individual interviews. They are divided into 3 main categories, 8 sub-categories and 27 concepts, which analyzed and interpreted with contextual analysis technique.
The results of this qualitative study show that from standpoint of the students who got married at the young age, they are two main reasons for erlay marrige, personal and family. Married girls consider the individual reasons for early marriage as “individual competition”, “reducing the risk of singlehood”, “lake of a clear future (other than marriage), “obtaining the patental consent”, and the family reasons as “control and domination over woman”, “strengthening the kinship ties” and “take care of childern”. According to married girls, the cultural contexts of early marriage are social and religious values of marriage” and its social contexts are “collapse of the family”, “social networks”, and “flexibility of the law (prohibition of marriage with children)”. The consequences of early marriage are “early adulthood”, “loss of women's subjectivity”, “incompatibility of roles”, “enclosure of women in private sphere” and “social status”.
کلیدواژهها [English]
- “early marriage”
- “married female students”
- ”dominance over women”
- “reducing the risk of singleness”
- “early adulthood”