نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 استادیار گروه جامعهشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
کنشهای خشونتآمیز دانشآموزان در سطح مدارس، طی سالهای اخیر به یکی از مسئلههای اصلی نظام آموزش و پرورش تبدیل شده است، بگونهای که هر روزه شاهد اتفاقهای تلخ و خشونتآمیزی در سطح مدارس هستیم. این تحقیق با هدف تحلیل و دستیابی به شناختی از پدیدهی خشونت ورزی نوجوانان در مدرسه به روش کیفی و گرندد تئوری در سال تحصیلی 1401-1400 اجرا شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش 32 نفر از دانشآموزان دارای رفتارهای خشونتآمیز و 4 دانشآموز مطلع از این رفتارها بوده و در مجموع با 36 دانشآموز پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرج مصاحبه صورت گرفته است. نمونهگیری بصورت هدفمند و با حداکثر تنوع بوده و مصاحبهها بصورت فردی و بر اساس فرمت مصاحبه نیمه ساختار یافته، با توجه به تجارب مشارکت کنندگان انجام و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 20 تحلیل گردیده است. بر مبنای مدل اشتراوس و کوربین، متغیرهای «سبک مستبدانه فرزندپروری»، «مشکلات اقتصادی»، «نمایش هویت قلدرمآبانه»، و «نابسامانی خانوادگی» به عنوان شرایط علی و مقولههای «قلدریهای مجازی» و «تعصب ورزی» به عنوان شرایط زمینهای، «ناکارآمدی مدارس» و «کاهش سطح تابآوری» به عنوان شرایط مداخلهگر تعیین شدند. راهبرد نوجوانان دارای رفتارهای خشونتآمیز شامل قلدرنمایی، انکار خشونتورزی و گفتگو (بحث و جدل به منظور حل تعارض) بوده است، که با پیامدهایی نظیر «آسیبهای روانی»، «تنبیه»، و «پشیمانی و حسرت» مواجه شدهاند. مقولهی مرکزی پژوهش تحت عنوان «خشونت به مثابه واکنش فرد به برانگیختگی عصبیت» نامگذاری گردیده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analyzing the phenomenon of adolescent violence in school
نویسندگان [English]
- mohamad solimannejad 1
- Marziyeh Ebrahimi 2
1 Assistant Professor, Department of Social Sciences Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor in Social Sciences, Shahid Beheshti University
چکیده [English]
Abstract
The violent actions of students at the school level have become one of the main issues of the education system in recent years, as we witness bitter and violent events at the school level every day. This research was carried out with the aim of Analyzing and gaining knowledge about the phenomenon of adolescent violence in school using a qualitative and ground theory method in the academic year of 1400-1401. The participants in the research were 32 students with violent behaviors and 4 students who were aware of these behaviors, and a total of 36 male students of the second secondary level of Karaj city were interviewed. Sampling was purposeful and with maximum variety, and interviews were conducted individually and based on semi-structured interview format, according to the participants' experiences, and analyzed using MAXQDA 20 software. Based on Strauss and Corbin's model, the variables "authoritarian parenting style", "economic problems", "bullying identity display", and "family disorder" as causal conditions and the categories of "virtual bullying" and "prejudice" as background conditions. "Inefficiency of schools" and "decrease in the level of resilience" were determined as intervening conditions. The strategy of teenagers with violent behavior includes bullying, denial of violence and dialogue (discussion in order to resolve conflict), which have been faced with consequences such as "psychological injuries", "punishment", and "regret and regret". The central category of the research is named "violence as a person's reaction to nervousness".
کلیدواژهها [English]
- violence
- parenting style
- family disorder
- bullying identity
- bigotry