نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه جامعه شناسی واحد گرمسار دانشگاه آزاد اسلامی
2 دانشیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
3 گروه انسان شناسی دانشگاه تهران
چکیده
هدف اصلی مقاله تبیین عملکرد مادران در فرآیند شکلدهی به سرمایه فرهنگی کودکان و شناخت چالشهای آنها در این مسیر است. روش مورد استفاده در این پژوهش، مردمنگاری بود و برای گردآوری اطلاعات از تکنیک مصاحبه مردمنگارانه نیمهساختاریافته و مشاهده استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل 20مادر 33 تا 48ساله بودند که فرزندان زیر هفت سال خود را به کلاس نمایش خلاق و موسیقی میآوردند. نمونهگیری در ابتدا هدفمند و در ادامه به صورت نظری انجام شد. میدان تحقیق، دو مرکز آموزشی در دو منطقه مختلف در تهران در نظر گرفته شد. پس از پیادهسازی با روش تحلیل مضمون و استفاده از مشاهدهنامهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور حساسیت نظری، نظریات مربوط به سرمایه فرهنگی بوردیو و سرمایه عاطفی و رویکردهای فمینیستی مرور شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مادران به واسطه سرمایه عاطفی خود، منابعی را برای پیوند قوی با فرزندان به کار میگیرند تا ویژگیهایی را که جامعه برای آن ارزش قائل است (سرمایه فرهنگی)، در فرزندان خود پرورش دهند. آنها با از خودگذشتگی و صرف وقت بسیار به کودک آموزشمیدهند یا با ثبتنام در کلاسهای گوناگون او را با مهارتهای مختلف تجهیز میکنند و از این طریق سرمایه فرهنگی فرزندان خود را شکل میدهند. مادران در مسیر تولید و انباشت سرمایه فرهنگی برای فرزندان، دچار چالشهایی میشوند که عبارتند از: 1) مادر کافی یا کامل؛ 2) تعارض مادری با اشتغال و پیشرفت؛ 3) احساس کمبود سرمایه فرهنگی.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Mothers' Emotional Capital in Educational Care: A Shaping Force in the Cultural Capital of Preschool-Aged Children
نویسندگان [English]
- Sharareh Jalali Farahani 1
- Soheila Alirezanejad 2
- Jalaledin Rafifar 3
1 department of sociology
2 Associate Professor of Sociology, Islamic Azad University, Garmsar Branch
3 Department of Anrgeopology
چکیده [English]
Accordingly, the aim of this study is to analyze mothers' performance in the process of shaping their children's cultural capital and to identify the challenges they face along this path. This study employed an ethnographic approach, using semi-structured ethnographic interviews and observations for data collection. The participants included 20 mothers aged 33 to 48 . The findings indicate that mothers, through their emotional capital, utilize various resources to establish strong bonds with their children and cultivate traits that society values as cultural capital. They achieve this through self-sacrifice and by dedicating significant time to direct education or by enrolling their children in various classes to equip them with diverse skills, thereby shaping their cultural capital. However, mothers encounter several challenges in the process of generating and accumulating cultural capital for their children, including: 1) The dilemma of being an "adequate" or "perfect" mother; 2)The conflict between motherhood, employment, and professional advancement; 3) A perceived lack of cultural capital.
The research findings indicate that mothers, by leveraging their emotional capital, use resources to establish a strong bond with their children in order to cultivate qualities in their children that are valued by society. They spend time teaching their children or equip them with various skills by taking them to different classes, thereby shaping their children's cultural capital. In the process of producing and accumulating cultural capital in their children, mothers face challenges that entail both negative and positive outcomes for them.
کلیدواژهها [English]
- Child
- Cultural capital
- Education
- Emotional capital
- Motherhood