نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌ شناسی مسائل اجتماعی ایران، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

2 (نویسنده مسئول) دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

10.22054/rjsw.2025.81275.768

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تجردگزینی زنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی تهران و تأکید بر شاخص‌های سبک زندگی مدرن انجام شده است. روش تحقیق کیفی با رویکرد داده‌بنیاد به‌کار گرفته شد و داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 13 نفر از خبرگان حوزه خانواده گردآوری شدند. نتایج نشان می‌دهند که تجردگزینی زنان شاغل تحت تأثیر سه مقوله اصلی شامل تحولات اجتماعی، ابعاد مالی و اقتصادی و ویژگی‌های فرهنگی و هویتی قرار دارد.
در حوزه تحولات اجتماعی، بازتعریف ارزش‌ها و نگرش های اجتماعی، پذیرش سبک زندگی جدید فرزندان توسط والدین، پذیرش سبک زندگی جدید فرزندان توسط والدین، دگرگونی در سطح کلان و خرد و تزلزل در انتخاب های فردی از مفاهیم اصلی تأثیرگذار بودند. از نظر ابعاد مالی و اقتصادی، مشارکت زنان در بخش اقتصاد و بالا رفتن هزینه های ازدواج، زنان را به انتخاب سبک زندگی مجردی سوق داده است. همچنین، در بعد فرهنگی و هویتی، توجه به سرمایه فرهنگی در خانواده، تغییر الگوهای اوقات فراغت و تحول ارزش های زنانه نقش کلیدی در تغییر نگرش زنان به ازدواج داشته است.
نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که تجردگزینی زنان شاغل فقط یک انتخاب فردی نیست، بلکه به تحولات ساختاری جامعه مربوط می‌شود. تغییر نگرش‌های اجتماعی، افزایش حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی و علمی، فشارهای اقتصادی و تغییرات فرهنگی موجب تأخیر در ازدواج و افزایش تمایل به استقلال شده است. این تغییرات ضرورت تدوین سیاست‌های اجتماعی متناسب با نیازها و اولویت‌های زنان شاغل را ایجاب می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Factors Influencing the Singleness of Employed Women

نویسندگان [English]

  • somayeh pishkar 1
  • Abdulreza Adhami 2
  • Hossein Dehghan 3

1 PhD student in sociology of Iranian social issues, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 (Corresponding author) Associate Professor, Department of Sociology, North Tehran Branch ,Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Sociology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This study aims to identify the factors influencing the tendency toward singlehood among employed women in executive agencies in Tehran, with an emphasis on modern lifestyle indicators. A qualitative research method with a grounded theory approach was employed, and data were collected through semi-structured interviews with 13 experts in the field of family studies. The findings reveal that the tendency toward singlehood among employed women is influenced by three main categories: social transformations, financial and economic dimensions, and cultural and identity-related characteristics.
In the domain of social transformations, the redefinition of values and social attitudes, parental acceptance of new lifestyles adopted by their children, and broader shifts at both macro and micro levels were key influencing factors. In terms of financial and economic aspects, women’s participation in the economy, rising marriage costs, and increasing economic uncertainties have driven many women toward choosing a single lifestyle. Additionally, in the cultural and identity dimension, family-based cultural capital, changing patterns of leisure activities, and evolving feminine values have played a critical role in shaping women’s attitudes toward marriage.
The results of this study indicate that the tendency toward singlehood among employed women is not merely an individual choice but is closely tied to structural changes within society. Shifting social attitudes, increased participation of women in economic and academic activities, economic pressures, and cultural changes have led to delayed marriages and a growing desire for independence. These developments highlight the need for social policies that align with the needs and priorities of employed women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Singleness
  • Modern Lifestyle
  • Social Transformations
  • Financial and Economic Aspects
  • Cultural and Identity Characteristics