نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22054/rjsw.2025.76053.718

چکیده

هدف: پژوهش با هدف، تاثیر اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی و سبک زندگی دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه شهرهای راز و جرگلان انجام گرفته. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهرهای راز و جرگلان، نمونه بر اساس جدول مورگان 240 نفر پسر و 218 نفر دختر انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری شامل: پرسشنامه سبک زندگی میلر و اسمیت (1989)، پرسشنامه روابط اجتماعی ابراهیمی و همکاران (1381) و پرسشنامه اضطــراب کرونــا علیپــور و همـکاران (2020) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی دانش آموزان تاثیر دارد. اضطراب کرونا بر سبک زندگی دانش آموزان تأثیر ندارد. تاثیر اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی دانش آموزان بر اساس جنسیت متفاوت است. نتیجه‌گیری: اضطراب کرونا بر روابط اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم مورد بررسی تاثیر داشت و دختران تجربه بیشتری از اضطراب کرونا داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of the corona virus on the social relations and lifestyle of students (Case of study: students of the second secondary level of Raz and Jerglan cities)

نویسندگان [English]

  • Alireza Ghorbani
  • Abrahim Salehabadi

Department of Social Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The research was conducted with the purpose of investigating the effect of corona anxiety on the social relations and lifestyle of second grade high school students in Raz and Jorglan cities. Method: Descriptive-correlation research method and statistical population including all secondary school students of Raz and Jerglan cities, 240 boys and 218 girls were selected based on Morgan's table. The measurement tools included: Miller and Smith's lifestyle questionnaire (1989), Ebrahimi et al.'s social relations questionnaire (2011), and Alipour et al.'s (2020) Corona anxiety questionnaire. Pearson's correlation coefficient test and regression analysis were used to analyze the data. Findings: The findings of the research show that the anxiety of Corona has an effect on the social relations of students. Corona anxiety does not affect the lifestyle of students. The effect of corona anxiety on the social relations of students is different based on gender. Conclusion: Corona anxiety had an effect on the social relations of second secondary school students and girls had more experience of Corona anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corona anxiety
  • lifestyle
  • social relations