این نشریه مقالات معتبر در حوزه های ذیل را به چاپ می رساند: مددکاری اجتماعی رفاه اجتماعی سلامت اجتماعی امنیت اجتماعی مسائل اجتماعی هنجارها
محمد سلیمان نژاد؛ مرضیه ابراهیمی
چکیده
کنشهای خشونتآمیز دانشآموزان در سطح مدارس، طی سالهای اخیر به یکی از مسئلههای اصلی نظام آموزش و پرورش تبدیل شده است، بگونهای که هر روزه شاهد اتفاقهای تلخ و خشونتآمیزی در سطح مدارس هستیم. این تحقیق با هدف تحلیل و دستیابی به شناختی از پدیدهی خشونت ورزی نوجوانان در مدرسه به روش کیفی و گرندد تئوری در سال تحصیلی 1401-1400 اجرا شده ...
بیشتر
کنشهای خشونتآمیز دانشآموزان در سطح مدارس، طی سالهای اخیر به یکی از مسئلههای اصلی نظام آموزش و پرورش تبدیل شده است، بگونهای که هر روزه شاهد اتفاقهای تلخ و خشونتآمیزی در سطح مدارس هستیم. این تحقیق با هدف تحلیل و دستیابی به شناختی از پدیدهی خشونت ورزی نوجوانان در مدرسه به روش کیفی و گرندد تئوری در سال تحصیلی 1401-1400 اجرا شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش 32 نفر از دانشآموزان دارای رفتارهای خشونتآمیز و 4 دانشآموز مطلع از این رفتارها بوده و در مجموع با 36 دانشآموز پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرج مصاحبه صورت گرفته است. نمونهگیری بصورت هدفمند و با حداکثر تنوع بوده و مصاحبهها بصورت فردی و بر اساس فرمت مصاحبه نیمه ساختار یافته، با توجه به تجارب مشارکت کنندگان انجام و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 20 تحلیل گردیده است. بر مبنای مدل اشتراوس و کوربین، متغیرهای «سبک مستبدانه فرزندپروری»، «مشکلات اقتصادی»، «نمایش هویت قلدرمآبانه»، و «نابسامانی خانوادگی» به عنوان شرایط علی و مقولههای «قلدریهای مجازی» و «تعصب ورزی» به عنوان شرایط زمینهای، «ناکارآمدی مدارس» و «کاهش سطح تابآوری» به عنوان شرایط مداخلهگر تعیین شدند. راهبرد نوجوانان دارای رفتارهای خشونتآمیز شامل قلدرنمایی، انکار خشونتورزی و گفتگو (بحث و جدل به منظور حل تعارض) بوده است، که با پیامدهایی نظیر «آسیبهای روانی»، «تنبیه»، و «پشیمانی و حسرت» مواجه شدهاند. مقولهی مرکزی پژوهش تحت عنوان «خشونت به مثابه واکنش فرد به برانگیختگی عصبیت» نامگذاری گردیده است.
محمد سلیمان نژاد؛ محسن نیازی؛ طاهره سلیمان نژاد
چکیده
خانواد اصلی ترین عامل جامعه پذیری در هر جامعه ای است. با بزرگ تر شدن فرزندان، نقش همسالان پررنگ تر می شود و در کنار این دو عامل مهم رسانه و عاملان دینی زمینه جامعه پذیری افراد را فراهم می نمایند. این پژوهش با هدف بررسی نقش عاملان جامعه پذیری و گرایش به رفتارهای پرخطر در بین شهروندان کاشانی بر مبنای رویکرد نظریه یادگیری اجتماعی انجام ...
بیشتر
خانواد اصلی ترین عامل جامعه پذیری در هر جامعه ای است. با بزرگ تر شدن فرزندان، نقش همسالان پررنگ تر می شود و در کنار این دو عامل مهم رسانه و عاملان دینی زمینه جامعه پذیری افراد را فراهم می نمایند. این پژوهش با هدف بررسی نقش عاملان جامعه پذیری و گرایش به رفتارهای پرخطر در بین شهروندان کاشانی بر مبنای رویکرد نظریه یادگیری اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق به کار رفته در پژوهش حاضر پیمایشی بوده و نمونه آماری پژوهش تعداد 552 نفر از شهروندان شهر کاشان براساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری احتمالی متناسب با حجم به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردیدند. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار آن بر اساس نظرات افراد متخصص دانشگاهی صورت گرفته است. برای تحلیل استنباطی و سنجش ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون های آماری همبستگی پیرسون و آزمونT مقایسه زوجی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 25 استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از این بوده است که گرایش شهروندان به رفتارهای پرخطر در حد متوسط بوده و پسران بیشتر از دختران به رفتارهای پرخطر تمایل داشته اند. همچنین نتایج آزمون فرضیات بین عاملان جامعه پذیری شامل عامل خانوادگی، پیوند با همسالان و اثرپذیری رسانهای با بروز رفتارهای پرخطر معنی دار و مثبت بوده و متغیرهای سن و دینداری رابطه معنی دار و معکوس داشته اند و در نهایت متغیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی با رفتارهای پرخطر رابطه ای نداشته است.متغیرهای مستقل در مجموع 33 درصد از تغییرات متغیر رفتارهای پرخطر را تبیین کرده اند.
محسن نیازی؛ محمد سلیمان نژاد
چکیده
گرایش به رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان و جوانان به یکی از دغدغههای اصلی جوامع امروزی تبدیلشده است. این مطالعه باهدف بررسی کیفی پدیده رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان و جوانان درصدد است تا درک روشنی از دلایل و زمینههای گسترش آن را فراهم نماید. این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد گراند د تئوری انجامشده است. روش نمونهگیری، هدفمند ...
بیشتر
گرایش به رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان و جوانان به یکی از دغدغههای اصلی جوامع امروزی تبدیلشده است. این مطالعه باهدف بررسی کیفی پدیده رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان و جوانان درصدد است تا درک روشنی از دلایل و زمینههای گسترش آن را فراهم نماید. این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد گراند د تئوری انجامشده است. روش نمونهگیری، هدفمند و با راهبرد نمونهگیری نظری انجامشده و روش جمعآوری دادهها نیز مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 25 نفر از افراد، شامل دو گروه دارای رفتارهای پرخطر و مطلع از آسیبهای اجتماعی در شهر کاشان بوده است. یافتهها متشکل از 48 کد مفهومی و 11 مقوله اصلی شامل: زمینه خانوادگی، احساس تنهایی، شرایط محیطی آسیبزا، چالش اقتصادی و میل به لذت طلبی بهعنوان شرایط علّی، گسست روابط بین فامیلی، احساس بیعدالتی و کژکارکردی نهادی بهعنوان شرایط زمینهای و اثرپذیری رسانهای، باورهای نادرست و چشموهمچشمی در محور شرایط مداخلهگر دستهبندی شدهاند. پدیده اصلی پژوهش با توجه به مقولات شکل گرفته با عنوان «رفتارهای پرخطر محصول بیسازمانی اجتماع» نامگذاری شده است. بدین ترتیب، بیسازمانی اجتماعی بهعنوان مهمترین مؤلفه شکلگیری رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان و جوانان شناسایی گردیده است.