نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. (نویسنده مسئول).
2 دانشیار دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران
3 دانشیار دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران
4 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده
چکیده
رسالت عظیم دانشگاهیان در تأمین سلامت و پویایی فردی- اجتماعیِ اعضای جامعه، تعریفشده است، امّا در حال حاضر مسئله اصلی که دانشگاهیان با آن دستوپنجه نرم مینمایند این است که، سلامت و پویایی دانشگاهها با شیوع بیماریای سازمانی، با عنوان "بینشاطی اجتماعی اعضا"، به خطر افتاده است. تحقیق حاضر از نظر نوع هدف کاربردی بوده و سعی دارد تا با الهام از روش داده بنیاد و رویکرد تفسیری، مدل پارادایمیِ "بانشاطی و سلامت اجتماعی اعضای دانشگاهها"، را کشف نماید.
جمعآوری دادهها با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته، در محدودة زمانی سالهای 97-95 صورت پذیرفته است. روششناسی تحقیق، روش کیفی است. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و بر مبنای شاخص اشباع نظری، تعداد بیست نفر از خبرگان دانشگاهی بهعنوان نمونهای از جامعه پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. کدهای حاصل از متن گزارهها، با استفاده از متدولوژی کلایزری احصا شدند و سپس بر مبنای آنها، مدل پارادایمیِ سلامت و بانشاطی اجتماعی اعضای دانشگاهها به صورتی داده بنیاد شناسایی شد.
روایت نظری این پژوهش بر مبنای مدل پارادایمیِ" نشاط و سلامت اجتماعی دانشگاهیان"احصاءشده، بدین شرح جلوهگر شد: " دانشگاه میتواند با استقرار نظام مدیریت استراتژیک منابع انسانی و تحت تأثیر سه شرط لازم و کافیِ حمایت در رفع تعارضهای کار- خانواده، تأمین بالندگی ساختاری دانشگاه، پرورش تعاملات روانشناختی مثبت فردی – سازمانی اعضا، و با رفع موانع سازمانی – اجتماعی نشاطآفرینی از طریق برندسازی توانمندیهای دانشگاه، زمینهساز تأمین سلامت و نشاط اجتماعی اعضا شود. بهگونهای که بازتاب آن در قالب شکوفایی استعدادها و پویایی آموزشی-پژوهشی-اجرایی عضو دانشگاه (تولید و اشتراک علم) و پاسخ به نیازهای محیطی و محاطی (کیفیت، تخصص، دانش، درآمدزایی) دانشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The vigor-creating and social health of academics: A Grounded Theory Method
نویسندگان [English]
- Behnoush Jovari 1
- u m 2
- s gh 3
- Narges Hasan Moradi 4
1 Alzahra-Farhangiyan
2
3
4 Tehran Shomal branch
چکیده [English]
Abstract
The comprehensive mission of universities for providing individual and social health and dynamics for the members of its society has already been defined. However, at present, the most prominent problem for which university members are struggling for is in terms of the so called epidemic ‘institutional disease’ which has endangered and diminished the health and dynamics of university vigor and dynamism of human resources of universities. The purpose of this study is to present a paradigm model of social vigor-creating strategies in the environment of universities. The research is a practical one in terms of purpose, and it is based on the analysis of existing social barriers for the creation of vigor at universities, and for identifying, compiling and prioritizing strategic and operational programs. Data collection was conducted using a study method, a targeted observation, semi-structured interviews, as well as document review related to the strategic and operational programs of universities in the period of time
between 2016-2018. The research methodology is a qualitative one based on the analysis of 20 university expert responses, and it uses the Colaizzi method for social vigor-creating of members, open and axial coding. Based on the findings of the research, the narrative of the grounded theory of social vigor-creating, which explains the social vigor of the human resources of universities, was as follows: universities can create social vigor by establishing strategic human resource management under the influence of three necessary and sufficient conditions for the development of positive psychological resources of members, support for family and social responsibilities of members, and the maturing-oriented structure strategies through empowerment branding of university members in the target population. It is hoped that the reflection of the latter would be presented in the blossoming of talents and educational, research, and administrative dynamics of university members (production and scientific sharing) as well as respond to the social and contextual needs (qualitative, specialized, knowledge, and monetization) of universities.
Keywords: Social Vigor-creating, Social Health, Colaizzi Method; Grounded Theory, Agreement Coefficien