نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد جامعه شناسی. (نویسنده مسئول).
2 دانشجوی دکترای جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت بهزیستی سمنان
چکیده
چکیده
این تحقیق با موضوع اثربخشی آموزش معنویت بر کاهش تعارضات زناشویی انجام شد. پس از بررسی و مطالعۀ مباحث و دیدگاههای گوناگون انجام شده، در خصوص روابط میان متغیرها، تعداد 2 فرضیه مطرح شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد تعارضات زناشویی دکتر ثنایی بود. جامعۀ آماری شامل کلیه زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره دادگستری شهرستان شاهرود در سال 1395 بود که با روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 30 زوج به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. طرح پژوهشی طرح نیمه تجربی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. ابتدا برای هر گروه پیشآزمون اجرا گردیده، سپس مداخله آزمایشی (مهارتهای معنویت) در طی 10 جلسه به اجرا درآمد. پس از اتمام برنامه آموزشی، پسآزمون اجرا گردید. زوجین پس از گذشت 5/1 ماه تحت آزمون پیگیری قرار گرفتند. نتایج فرضیات با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند؛ دادهها نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی آموزش معنویت موجب کاهش تعارضات زوجین گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Spiritual Education on Reducing Marital Conflict
نویسندگان [English]
- ebrahim shamloo 1
- mona ghasemi 2
- fereshteh rezvani 3
1 Semnan Welfare
2 Shahriar's well-being
3 Semnan Welfare
چکیده [English]
Abstract
This study was conducted to investigate the effectiveness of spirituality education on the reduction of marital conflicts. After investing various issues and perspectives, two major hypotheses about the relationship between the variables in the study were discovered. The tool used for data collection was Sanaei’s standard questionnaire for marital conflicts. The statistical population consisted of all couples referring to Judicial Counseling Centers in Shahrood in 2016. Using a random sampling method, 30 couples were assigned to the experimental and control groups. The research design was a semi-experimental design with a pre-test, a post-test and a control group. At first, the pre-test was given to each group, then an experimental intervention (spiritual skills) was executed in 10 sessions. After completing the training program, a post-test was conducted. The couples were followed up after 45 days. The results of the assumptions were analyzed using the one-variable and multi-variable covariance analysis method. The data analysis showed that there was a significant difference between the experimental group and the control group. In other words, the training of spirituality reduced conflict among the couples.
Keywords: Spirituality Education, Marital Conflicts, Problem-Solving Approach, Spirituality.