فاطمه سالاریان؛ سعید معیدفر
چکیده
این پژوهش با جمعآوری و گزارش برنامههای مهم مداخلهی دولتی در حوزهی کار خیابانی کودکان کوشیده است تا در گام نخست چشماندازی سراسری از برنامههای مداخله در سطح جهان را به وسیلهی روش اسنادی و کتابخانهای فراهم بیاورد. در گام دوم، پژوهش حاضر با توجه به موضع جامعهباورانه و انتقادی خود به ارزیابی این برنامهها دستزده و کوشیده ...
بیشتر
این پژوهش با جمعآوری و گزارش برنامههای مهم مداخلهی دولتی در حوزهی کار خیابانی کودکان کوشیده است تا در گام نخست چشماندازی سراسری از برنامههای مداخله در سطح جهان را به وسیلهی روش اسنادی و کتابخانهای فراهم بیاورد. در گام دوم، پژوهش حاضر با توجه به موضع جامعهباورانه و انتقادی خود به ارزیابی این برنامهها دستزده و کوشیده است نگاه نئولیبرالی نهفته در پس این برنامهها را آشکار کند و نقش آن را در آسیبپذیری و ناپایداری این برنامهها روشن سازد. در حقیقت در اینجا از رهگذر یک فراتحلیل بر روی ارزشیابیهای صورتگرفته از برنامههای موفق، نگاه نئولیبرالی همچون مجموعهی از سیاستگذاریها و برنامهریزیها تشریح شده که سد راه رسیدن این برنامهها به هدف لغو پایدار کار خیابانی کودکان است. نتایج این پژوهش بیانگر این هستند که برنامههای مداخله همگی در جهت افزایش رشد اقتصادی طراحی شدهاند و به همین سبب دچار آسیبهایی چون موقتی بودن، محدودیت، گسستگی و غیر بهینه بودن هستند. از دل نتایج به دست آمده و با توجه به آوردههای بخش تحلیلی پژوهش در بخش پایانی آن مدلی با تکیه بر ارزشهای فراگیری، یکپارچگی، کیفینگری و پایداری طراحی و پیشنهاد شده است.
فرید بهرامی؛ حمیده عادلیان
چکیده
این پژوهش، اثربخشی الگوی وظیفه مداری بر کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر در کودکان کار را مورد بررسی قرار داده است. اهمیت پژوهش حاضر از این جهت است که برای اولین بار در ایران الگوی وظیفه مداری در مداخلات مددکاری اجتماعی به صورت علمی مورد مطالعه قرار گرفته است و پروتکلی بر اساس این الگو برای مداخله گروهی در کار با گروه های در معرض آسیب کودکان ...
بیشتر
این پژوهش، اثربخشی الگوی وظیفه مداری بر کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر در کودکان کار را مورد بررسی قرار داده است. اهمیت پژوهش حاضر از این جهت است که برای اولین بار در ایران الگوی وظیفه مداری در مداخلات مددکاری اجتماعی به صورت علمی مورد مطالعه قرار گرفته است و پروتکلی بر اساس این الگو برای مداخله گروهی در کار با گروه های در معرض آسیب کودکان کار تدوین و تنظیم شده است. در این پژوهش که از نوع کمی و آزمایشی است، تعداد 30 نفر از کودکان کار 13 تا 15 سال مؤسسه «رویش نهال جوان»، از بین 70 نفر جامعه آماری، نمونه گیری شده اند؛ به صورتی که بین جامعه آماری پژوهش، افرادی که گرایش به رفتار پرخطر آنها بر اساس پرسش نامه خطرپذیری نوجوانان ایرانی بالاتر بود، مشخص شده و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به صورت تصادفی قرار گرفتند. سپس با استفاده از الگوی وظیفه مداری طی 10 جلسه گروهی به اجرای مداخله مددکاری اجتماعی بر اساس «پروتکل الگوی وظیفه مداری گروهی»روی گروه آزمایش پرداختیم.بر اساس نتایج، میانگین نمرات گروه آزمایش پس از اجرای مداخله در متغیر گرایش به رفتار پرخطر و ابعاد آن کاهش یافته است و در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری را نشان می دهد. در نتیجه می توان گفت که مداخله گروهی مبتنی بر الگوی وظیفه مداری یکی از مداخلات کاربردی مددکاری اجتماعی در کار با کودکان کار است که می توان از آن در کاهش گرایش به رفتار پرخطر این گروه آسیب پذیر استفاده نمود.