نویسندگان
1 استاد مددکاری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی.
2 کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول)
چکیده
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش، شناخت تأثیر عوامل خانوادگی بر توانمندی اجتماعی دختران است. به همین منظور تعداد 192 نفر از دختران مراجعهکننده به بنیاد خیریه امید مهر، به روش نمونهگیری اتفاقی انتخاب شدند. چارچوب نظری این پژوهش متشکل از نظریه منابع بلود و وولف، نظریه توانمندی سارا لانگه و نظریه الگوی مدیریت خانواده آنتونی گیدنز میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه ساختاریافته بود و دادهها توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از ضریبهای همبستگی پیرسون، اسپیرمن تحلیل شدند.
نتایج توصیفی نشان داد که توانمندی اجتماعی 82 درصد از دختران موردمطالعه در سطح متوسط است. آزمون فرضیات بیانگر این بود که بین الگوی مدیریت خانواده و نظرات مادران نسبت به نقشهای جنسیتی با میزان توانمندی اجتماعی دختران رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد ولی بین پایگاه اجتماعی پدر و میزان توانمندی اجتماعی دختران رابطه معناداری وجود نداشت. با توجه به همبستگی معنادار متغیرهای "نظرات مادران نسبت به نقشهای جنسیتی" و "نوع الگوی مدیریت خانواده" با متغیر وابسته از روش رگرسیون چندمتغیره همزمان استفاده شد. نتایج این بررسی حاکی از معناداری اثر مدل نظری بر متغیر وابسته بود. به این صورت که نظرات مادران نسبت به نقشهای جنسیتی میتوانست بیشتر از 30% واریانس در توانمندی اجتماعی دختران را تبیین کند. گفتنی است که متغیر الگوی مدیریت خانواده دراینبین اثر معناداری نداشت. نتایج نشان میدهد که سیاستهای اجتماعی- فرهنگی میبایست به توسعه و گسترش برنامههای آموزشی و فرهنگی در راستای تأثیر نقش مادران بر توانمندیهای اجتماعی دختران تأکید ویژه داشته باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Impact of Family Factors on Girls' Social Empowerment
نویسندگان [English]
- m z 1
- m t 2
1
2
چکیده [English]
The Impact of Family Factors on Girls' Social Empowerment
Mohammad Zahedi Asl[1] , Mahboobeh Tavakoli[2]
Accepted: Received: 24/9/2017
Abstract
In this study, we aimed to investigate effective family factors on girls’ social empowerment. For this aim, 192 admitted girls to the Omid-E-Mehr institution were selected by random sampling. The theoretical framework of the current study included the Resource Theory of Blood and Wolf, Empowerment Theory of Sara Lange and the family management theory of Anthony Giddens. The data were collected through a standard questionnaire and was analyzed by SPSS using Pearson and Spearman correlation coefficients.
Descriptive results showed that 82 percent of participants are at an average level in social empowerment. Hypothesis testing indicated that there is a significant relationship between the patterns of household management, mothers’ views of gender-based roles and girls’ social empowerment. While there is no significant correlation between the social status of the father and the girls’ social empowerment. Regarding the significant correlation between “Mothers' views toward Gender Roles” and “Family Management Patterns” variables, a multiple regression analysis was used simultaneously with a dependent variable. The results of this study showed that the effect of the theoretical model on the dependent variable was significant. So views of mothers toward gender roles could explain more than 30% of the variance in girls’ social empowerment. It should be noted that the variable of “the family management model” did not have a significant effect. The results show that socio-cultural policies should emphasize the development and expansion of educational and cultural programs in order to improve the influence of the role of mothers on the girls’ social empowerment.
Keywords: Father’s Social Status, Mother’s Views of Gender-based Roles, Pattern of the Household Management, Social Empowerment
[1] . Professor of Social Work, Allameh Tabataba’i University. Zahedi2010@yahoo.com
[2] . Master of Social Work, Allameh Tabataba’i University. (Corresponding Author)
Mahb.tavakoli@gmail.com