نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مددکاری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی. (نویسنده مسئول).
2 کارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشگاه شاهد
چکیده
چکیده
در بین دانشجویان، تنیدگیهای دوره تحصیلی، تضادهای قومی و فرهنگی، احساس مفعولی مبنی بر مورد تبعیض سیاسی، عقایدی، نژادی و جنسیتی قرار گرفتن، وجود دارد که میتواند بر جنبههای مختلف زندگی دانشجویان اثر گذاشته و سلامتی این قشر خصوصاً بعد اجتماعی آنان را به خطر بیندازد. در خصوص ارتباط زبان که یک مولفه اساسی فرهنگی بوده، با مفهوم سلامت اجتماعی تحقیقاتی تاکنون انجام نشده است. به عبارتی زبان قومیتهای مختلف میتواند زمینهساز وحدت و یکپارچگی، انسجام و مشارکت را فراهم آورد و یا این که زبان مشترک، میتواند بر سلامت و بعد اجتماعی آن تأثیرگذار باشد یا خیر؟ که پژوهش حاضر با مطالعه دانشجویان دوزبانه (قومیتها) و یک زبانه (کسانی که فقط به یک زبان تسلط دارند) در پی پاسخ به آن است. در ادامه میخواهیم تبیین کنیم که چه عواملی بر میزان سلامت اجتماعی دو گروه یادشده تأثیرگذار هستند؟ روش پژوهش حاضر پیمایشی و دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه سراسری سنندج بوده و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش نشان داد مابین سلامت اجتماعی کل و ابعاد آن در دو گروه دانشجویان تفاوت معنی داری به نفع دانشجویان دو زبانه وجود دارد و متغیرهای سن، تأهل، رشته تحصیلی، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، باورهای دینی و اعتقادی و مهارتهای ارتباطی بر سلامت اجتماعی دو گروه تأثیر گذار است. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که 29 درصد از تغییرات متغیر وابسته این پژوهش توسط متغیرهای مستقل تببین میشود و متغیر مهارتهای ارتباطی با ضریب 66 درصد قویترین متغیر پیش بین متغیر وابسته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Bilingualism, Monolingualism and Social Health: A Comparative Study Behzad Khedri , Farideh Sadat Momeni Masuole
نویسندگان [English]
- b kh 1
- f m 2
چکیده [English]
dimensions in the two groups of students in favor of bilingual students, and the variables such as age, marriage, field of study, socioeconomic status, religious beliefs and communication skills were influential on the social health of both groups. Also, the results of the regression showed that 29% of the influence on the dependent variable of this study was interpreted by the independent variables. In addition, the communication skill is the strongest variable predictor with a rate of 66%.
Keyword: Social Health, Social Integration, Students, Language
Bilingualism, Monolingualism and Social Health:
A Comparative Study
Behzad Khedri[1] , Farideh Sadat Momeni Masuole[2]
Received: 18/2/2017 Accepted: 30/4/2018
Abstract
There are mental influencing factors among students in the educational context such as educational stress, ethnic and cultural contradictions and the existence of political, belief, racial as well as gender discrimination, which can affect various aspects of student life and the health of this stratum, especially their social dimension could be endangered. Regarding the relationship between language, as a fundamental cultural component, and social health which has not been studied in social health research. In other words, the language of different ethnicities can provide unity, integrity, coherence and participation, or can a common language affect health and its social dimension or not? This study aims to answer the mentioned question by investigating bilingual students (ethnicities) and the monolinguals (those who speak only one language). In the following, we intend to explain what factors affect the social health of each group? The method of this study was survey and data was collected through questionnaires. The statistical population is Sanandaj University students and the sample included 384 individuals by the Cochran formula. The results of this study showed that there is a significant difference between the total social health and its
[1]. PhD Student of Social Work, AllamehTabatabaiiUniversity, Tehran.
(Corresponding Author). behzad.khedri@gmail.com
[2]. Master of Sociology, ShahedUniversity. zanko1390@gmail.com