نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه پیام نور. (نویسنده مسئول)
2 دانشآموخته ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
چکیده
چکیده
هدف این پژوهش مطالعه تأثیر مهارتهای زندگی بر میزان سلامت اجتماعی جوانان است که با توجه به مبانی نظری کییز (سلامت اجتماعی) و نظریه یادگیری اجتماعی باندورا (مهارت زندگی) مورد مطالعه قرارگرفته است. در این پژوهش با استفاده از روش پیمایش، جوانان 15 تا 29 ساله شهرستان حاجیآباد واقع در خراسان جنوبی مورد مطالعه قرارگرفتهاند. حجم نمونه پژوهش حاضر 368 نفر بوده که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده با بهرهمندی از پرسشنامه استانداردشده، مورد ارزیابی قرارگرفته است. با استفاده از نرمافزار Spss22 یافتهها مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. جهت تحلیل روابط بین متغیرها نیز از آزمونهای T-test، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل مسیر استفادهشده است. نتایج نشان داد که میزان سلامت اجتماعی جوانان در حد متوسط به بالا بوده است. یافتهها بیانگر رابطه مستقیم بین ابعاد مهارت زندگی با سلامت اجتماعی در جامعه مورد مطالعه بوده است. همچنین سلامت اجتماعی جوانان برحسب وضعیت تأهل آنها تفاوت معناداری دارد، اما سلامت اجتماعی جوانان برحسب جنسیت آنها متفاوت نیست. نتایج رگرسیون نیز حاکی از آن است که از میان متغیرهای اثرگذار بر سلامت، متغیر مهارت ارتباطی با مقدار بتای 93/0 بهطور مستقیم بیشترین تأثیر را بر سلامت اجتماعی جوانان جامعه موردتحقیق داشته است؛ یافتههای تحلیل مسیر بیانگر این است تنها متغیر تفکر خلاق-انتقادی هم اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم داشته، سایر متغیرها فقط اثر مستقیم بر روی پاسخگویان جامعه مورد مطالعه داشتهاند. همچنین نتایج بیانگر این است که شاخصهای مهارت ارتباطی، میزان خودآگاهی، میزان تصمیمگیری، میزان هیجانات و تفکر خلاق میتوانند تا حدود 90 درصد از متغیر وابسته را تبیین کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Life Skills Training on Social Health: A Case Study of 15- to 29-Year-Olds in Haji Abad City Mohammad Hassan Sharbatiyan[1], Samereh Alizadeh Khaneghahi[2] Received: 27/06/2017 Accepted: 13/03/2017
نویسندگان [English]
- m sh 1
- samereh Alizadeh 2
2 resercher
چکیده [English]
The Effect of Life Skills Training on Social Health:
A Case Study of 15- to 29-Year-Olds in Haji Abad City
Mohammad Hassan Sharbatiyan[1], Samereh Alizadeh Khaneghahi[2]
Received: 27/06/2017 Accepted: 13/03/2017
Abstract
The aim of this research is to investigate the effect of life skills on social health regarding theoretical foundations by Keyes (social health) and the Bandura social learning theory (life skills). The sample size was 368 persons who were selected through simple random sampling using a standardized questionnaire. The results have been analysed using the SPSS 22 software. T-Tests, Pearson correlation, regression and path analysis have been used to analyse the relationships between variables. The results indicate that the rate of youth social health was medium to high. Findings show a direct relationship between the dimensions of life skills and social health in the studied population. Also social health of youth is significant different depending on marital status, but not on gender. The regression results also indicate that among factors influencing health, the communication skill variable, beta=0.93, has the greatest direct impact on social health in the studied population. The findings of path analysis show that only the critical-creative thinking variable has a direct and indirect effect, other variables only have a direct effect on the participants. Results also indicate that measures of communication skill, rate of self-consciousness, decision making, excitement and creative thinking can explain up to 90 percent of the dependent variable.
Keywords: Youth, Haji Abad, Social Health, Life Skills
[1]. Corresponding Author Faculty Member at Department of Sociology. Payame
NoorUniversity (PNU). (Corresponding Author). sharbatiyan@pnu.ac.ir
[2]. Master of Social Science research, MazandaranUniversity.
s.alizadeh_2014@yahoo.com