نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور شناخت نگرش دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی از سوءمصرف مواد مخدر و عوامل مؤثر بر آن اجرا گردیدهو در جستجوی آن بوده که سهم هر یک از عوامل اجتماعی و خانوادگی بر شکلگیری نگرش دانشجویان را مورد شناسایی قرار دهد. برای سنجش نوع نگرش دانشجویان به این مواد با در نظر گرفتن چارچوبی تلفیقی از نظریات هربرت مید، مانهایم، بندورا و آروین ساترلند، شش فرضیه در نظر گرفته شده و به بررسی و آزمون این فرضیات برای شناسایی عوامل شکلدهنده نگرش در نمونه مورد مطالعه پرداخته است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی است که بر روی نمونهای از 375 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی انجام شده است. نمونهها به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای بوده است. بدین معنی که ابتدا دانشکدهها بهصورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه بین آنان توزیع گردید.
برای محاسبات کلیه دادهها از آزمونهای پیرسون، کای اسکوئر، فی و
V کرامر استفاده شد. نتایج بهدستآمده گویای این است که بین پایگاه اجتماعی – اقتصادی و نگرش به مواد اعتیادآور رابطهای مشاهده نمیشود. مصرف مواد توسط خانواده و همچنین مصرف مواد توسط دوستان بر نگرش دانشجویان به مواد اعتیادآور تأثیر دارد. همچنین نوع برخورد اعضای خانواده با مواد اعتیادآور بر نگرش دانشجویان تأثیرگذار است. درنهایت نوع برخورد دوستان نیز با مواد اعتیادآور بر نگرش دانشجویان تأثیرگذار بوده است.
واژههای کلیدی: نگرش، مواد اعتیادآور، پایگاه اجتماعی – اقتصادی
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
نویسنده [English]
- Leila Nobakht
I don't have
چکیده [English]
Attitudes of University Students to Substance Abuse and its Predictors
Leila Nobakht[1]
Received: 25/1/2015 Accepted: 15/3/2016
Abstract
The present study aims at assessing attitudes of university students towards addictive substances and identifying the factors affecting it as well as factors influencing the formation of the attitude of the students. Addiction to drugs is a social issue resulting from deviant behavior and there are different reasons for students’ tendencies towards addiction.
To do this, the researcher considered a framework combining theories of Crach, Cruchfield, Ballachey, Newcomb, Hess, Jennings, Niemi, Zajone, Bandura and Suterland; six hypotheses were determined to identify factors forming attitudes of students. Accordingly, an appropriate questionnaire was designed and 375 students were tested through multiple- stage cluster sampling. The research method is survey.
All data were analyzed through the Pearson test as well the Spearman test, Phi and v-Cramer tests. The results have shown that the attitude of families toward narcotic drugs, how friends treat drugs, the consumption of substances by family members and drug abuse by friends, affected the students attitudes toward addictive substances and contribute to the formation of the students’ attitudes to drugs; whereas, families social- economic status and intimacy with family did not influence the attitude of students.
KeyWord: Attitude, Addictive Substances, Social-economic Status, Intimacy, Family, Friends
[1]. M.A. in Social Work From Allameh Tabataba'i University.
nobakhtlena@yahoo.com