مرضیه محمدی؛ حمیده عادلیان؛ علیرضا مولا
چکیده
بررسی بهزیستی روانی-اجتماعی گرچه برای تمامی سنین واجد اهمیت زیاد است ولی کنکاش آن در دوره کودکی به دلیل پیریزی شخصیت در این سنین، اهمیت دو چندان دارد. گروه مورد نظر در مقاله حاضر کودکان مراکز نگهداری است که چالشهای بهزیستی آنها بیشتر و بررسیشان ضروریتر است. در اینجا منبع جمعآوری دادهها و یا به عبارتی جامعه پژوهشی نیز 16 نفر ...
بیشتر
بررسی بهزیستی روانی-اجتماعی گرچه برای تمامی سنین واجد اهمیت زیاد است ولی کنکاش آن در دوره کودکی به دلیل پیریزی شخصیت در این سنین، اهمیت دو چندان دارد. گروه مورد نظر در مقاله حاضر کودکان مراکز نگهداری است که چالشهای بهزیستی آنها بیشتر و بررسیشان ضروریتر است. در اینجا منبع جمعآوری دادهها و یا به عبارتی جامعه پژوهشی نیز 16 نفر از مربیان مراکز نگهداری کودکان بوده که در بهار 1401 با آنها مصاحبه شده است. روش پژوهش به صورت کیفی با استراتژی استخراج دادهها از طریق تحلیل مضمونی و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه به شیوه مصاحبه گروهی بوده است. در مطالعه حاضر از 4 مصاحبه گروهی متمرکز نیمه ساخت یافته استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق کدگذاری سه مرحلهای مطابق روش اشتروس و کوربین بوده است. مطابق آموزههای روش کیفی برای اعتبار و صحت کار از معیارهای چهارگانه لینکلن و گوبا مشتمل بر اعتمادپذیری، انتقالپذیری، مقبولیت و تصدیقپذیری استفاده شده است.یافتههای به دست آمده در 40 مفهوم دستهبندی و در نهایت به سه مقوله نهایی تبدیل شدهاند که مضمون اولیه از آنها انتزاع شد و در نهایت سه مضمون نهایی بنبستهای احساسی- روانی، بهزیستی اجتماعی شکننده و غلبه واقعیت منفی بر انتظار مثبت میباشند. برآمده از یافتهها میتوان گفت؛ بهزیستی روانی اجتماعی کودکان مراکز شبانهروزی وضعیت مطلوبی ندارد و مراقبت از آنها به نیازهای اولیه تقلیل پیدا کرده است و وضعیت مطلوب اکنون و آینده را در نظر نمیگیرند، لذا ضرورت دارد برنامههایی به صورت جامع با لحاظ تمامی نیازهای کودکان و توانمندی آنها بازطراحی شوند.