نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
چکیده
مقاله حاضر به بررسی الزامات و کارکردهای (با تأکید بر مسائل و چالشهای) مددکاری اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبائی میپردازد. جامعه آماری پژوهش، شامل تمام استادان سرپرست کارورزی است. دادههای پژوهش با روش کیفی و با استفاده از تکنیک مصاحبه گردآوری شده است. روش نمونهگیری، هدفمند و در دسترس بخشی و حجم نمونه برابر با 20 نفر است. یافتهها نشان میدهد که کارورزیهای رشته مددکاری با مسائلی[1] مانند عدم همکاری مؤسسات، سپردن فعالیتهای بیربط با حوزه مددکاری اجتماعی، کاهش تعداد مؤسسات نسبت به گذشته، عدم نظارت مؤثر و مناسب استادان سرپرست، پایین بودن حقالزحمه استادان، سلیقهای عمل کردن سرپرستان و نداشتن وحدت رویه در ارزیابی دانشجویان، عدم ارتباط مؤثر بین استادان سرپرست و دانشگاه، و کلیشهای شدن امور مربوط به کارورزی و تقلیل دادن آن به امور اداری، عدم نیل به سمت تخصصی شدن در حوزههای گوناگون مددکاری اجتماعی، وجود فاصله بین مبانی نظری و عملی در کارورزی، بیانگیزگی دانشجویان (بهویژه دانشجویان پسر)، مشکلات رفتوآمد دانشجویان، عدم توانایی دانشجو در برقراری ارتباط حرفهای و... مواجه است.
[1]- لازم به ذکر است که این گونه مسایل در عمده مراکز آموزش عملی مددکاری اجتماعی داخلی و خارجی کم و بیش وجود دارد و به هیچ وجه قابل تعمیم به کلیت آموزش عملی مددکاری اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبائی نمیباشد و این موارد صرفاً در برخی از فیلدها مشاهده میشود. با این حال تلاشهای بسیاری برای کاهش این گونه مسایل در سالیان گذشته در گروه مددکاری اجتماعی انجام شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Field Work in Social Work; Requirements and Functions (Case Study: Allameh Tabatabai University) By: Sattar Parvin
نویسنده [English]
- s p