نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
2 کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول).
چکیده
چکیده
مقاله حاضر با عنوان "رابطه آموزش مهارتهای اجتماعی و سلامت اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع اول دبیرستان منطقه 19 تهران" بمنظور نشاندادن تأثیر نقش مددکار اجتماعی از طریق آموزش مهارتهای اجتماعی در ارتقا میزان سلامت اجتماعی دانشآموزان انجام پذیرفته است. روش تحقیق این مطالعه آزمایشی میباشد و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از 450 دانشآموزان دختر مقطع اول دبیرستان منطقه 19 تهران در سال 1392 در 2 مدرسه بوده است. یکی از مدارس بعنوان گروه آزمایش (با تعداد ۳۶۶ نفر) و مدرسه دیگر بعنوان گروه کنترل (با تعداد ۸۴ نفر) درنظر گرفته شد. در مرحله پیشآزمون با استفاده از پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز میزان سلامت اجتماعی کلیه دانشآموزان جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت و براساس نرم افزار SPSS مشخص گردید که 15 نفر از گروه کنترل و 60 نفر از گروه آزمایش در سطح سلامت اجتماعی پایین (نمره 77 تا 33) قرار داشتند. درجهت ایجاد همسانسازی بین دو گروه، 15 نفر از 60 نفر گروه آزمایش که از نظر ویژگیهای زمینهای در سطح یکسان بودند، انتخاب شدند و به مدت 10 جلسه تحت آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند. پس از اتمام دوره آموزش، در مرحله پسآزمون برای بررسی نقش آموزش مهارتهای اجتماعی در ارتقا میزان سلامت اجتماعی دانشآموزان، از هر دو گروه درخواست تکمیل دوباره پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز شد. نتایج بدست آمده براساس آزمون T مستقل مشخص نمود که آموزش مهارتهای اجتماعی سبب ارتقا میزان سلامت اجتماعی دانشآموزان شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship Between Teaching the Social Skills and Social Health of High School Girl Students in the 19th Region of Tehran Hossein Yahyazadeh , Zoleikha Arabgari
نویسندگان [English]
- h y 1
- z a 2