نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه الزهرا
2 گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
3 دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش کودکان کار شهر تهران، به بررسی چهار محور اصلی شامل شناخت نیازهای آموزشی کودکان کار، آموزشهای دریافتی، راهبردهایی که این کودکان برای تأمین نیازهای آموزشی خود بهکار میگیرند و در نهایت پیامد این آموزشها پرداخته است. جامعه پژوهش گروهی از کودکان کار شهر تهران بودند که در زمان مصاحبه بین سنین 11 تا 15 سال داشتند و از آموزشهای مدرسهای ویژه کودکان کار بهره میگرفتند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، بیست نفر از این کودکان انتخاب شدند ولی یافتهها بر اساس گفتگوهای 7 نفر از آنان که کامل بود، تنظیم شد. دادههای پژوهش به کمک ابزار مصاحبه گردآوری شدند. روش مطالعه، نظریه مبنایی است. یافتهها نشاندهنده این است که نیازهای آموزشی کودکان تا حدود زیادی و نه به طور کامل، توسط خدمات و آموزشهای مدرسه ویژه برآورده شدهاند. در کل انواع راهبردهای کودکان برای تأمین نیازهای آموزشی خود را میتوان در چهار دسته فردی، خانوادگی، حرفهای و عمومی جای داد. از دیگر نتایج پژوهش میتوان به پیامدهای چهارگانه آموزشی، بهبود مهارتهای زندگی، اجتماعی و کاری اشاره کرد. تجربه موفق مدرسه رویش در جذب این دسته از کودکان کار و خروج آنان از تله رهاشدگی را میتوان در سطح کلی کشور بهعنوان سیاستی اجتماعی بهکار گرفت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Work and Education Together: The Experience of Sobhe Rooyesh School in Educating Working Children
نویسندگان [English]
- Afsaneh Kamali 1
- Marzieh Mousavi 2
- Samaneh Parviz 3
1 Alzahra University
2 Department of Social Sciences. Faculty of Social Sciences and Economics . AlZahra University. Tehran. Iran
3 AlZahra University. Tehran. Iran
چکیده [English]
The present study aims to examine the education of working children in Tehran, focusing on four main aspects: identifying the educational needs of working children, the education they receive, the strategies these children use to meet their educational needs, and the outcomes of this education. The research population consisted of working children in Tehran, aged 11 to 15 at the time of the interviews, who benefited from specialized schooling designed for working children. Through purposive sampling, 20 children were selected, but the findings were based on the interviews of 7 children whose responses were complete. Data were collected using interviews, and the research methodology was grounded theory. The findings indicate that the educational needs of the children were partially, but not entirely, met through the services and education provided by the specialized school. Overall, the strategies employed by the children to meet their educational needs can be categorized into four groups: individual, familial, professional, and general strategies. Other outcomes of the research include fourfold improvements in education, life skills, social skills, and work-related skills. The successful experience of Sobhe Royesh School in engaging these working children and helping them escape the cycle of neglect can be considered a social policy model applicable nationwide.
کلیدواژهها [English]
- "Education"
- "Life skills"
- "Professional skills"
- "Working children"