نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 پژوهشگر دوره پسا دکتری ، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 استادیار علوم اجتماعی دانشگاه بجنورد، ایران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی علل اجتماعی و اقتصادی شکل گیری بازار روسپیگری و پیامدهای ورود زنان روسپی به این بازار است. روش اجرای پژوهش نظریه زمینه ای و مبتنی بر پارادایم تفسیری می باشد که از لحاظ نتایج پژوهش، کاربردی و به لحاظ معیار زمان مطالعه مقطعی (1398-1399) است. از تحلیل نظاممند مصاحبه عمیق با 21 نفر از عوامل بازار روسپیگری (روسپی، قواد و مشتری) و کارشناسان حوزه روسپیگری در سطح شهر بجنورد، 33مقوله فرعی، 15 مقوله محوری و در نهایت بر اساس کدگذاری گزینشی پدیده مرکزی در قالب « بازار روسپیگری، بازاری پر رونق مبتنی بر ارائه اجباری خدمات جنسی» صورت بندی شد. نتایج تحقیق نشان داد پدیده مرکزی شناسایی شده تحت تاثیر مجموعهای از عوامل شامل: « بی پناهی اجتماعی»، «وفور تقاضا»، «درآمد بالا برای قوادان» و « فقر تشدید شونده » بوده که منجر به بروز پیامدهایی شامل ، «تشدید آسیب پذیری در برابر عوامل مخاطره آمیز»، «قرارگیری مداوم در معرض خشونت»، «خانوادهزدایی از زندگی روزمره» و « بهره کشی جنسی از زنان فقیر و آسیب دیده اجتماعی» میشود. همچنین «انطباق فعال با وضع موجود» و « مقاومت مقطعی/ غیر پیوسته« به عنوان مهمترین راهبردهای پیش روی زنان روسپی در این بازار به شمار می رود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Economics of Prostitution: A Qualitative Analysis
نویسندگان [English]
- esmaeil ghorbani 1
- Mahdi Kermani 2
- Nazmohammad Ounagh 3
1 Postdoctoral Researcher, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 department of social sciences, Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 Department of Social Sciences Bojnourd University, Bojnourd, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research is to investigate the social and economic causes of the formation of the prostitution market and the consequences of the entry of prostitutes into this market. The research implementation method is grounded theory and based on interpretative paradigm, which is practical in terms of research results and in terms of cross-sectional study time (1398-1399). From the systematic analysis of in-depth interviews with 21 people from the prostitution market (prostitutes, pimps and clients) and experts in the field of prostitution in Bojnurd city, 33 subcategories, 15 core categories and finally based on the selective coding of the central phenomenon in the form of " Prostitution market, a thriving market based on forced provision of sexual services" was formed.". The results of the research showed that the central phenomenon identified was influenced by a set of factors including: "social helplessness", "abundance of demand", "high income for pimps" and "escalating poverty that leads to consequences including "intensification of vulnerability to dangerous factors", "continuous exposure to violence", "defamilization from everyday life" and "sexual exploitation of poor and socially disadvantaged women". Also, "active adaptation to the existing situation" and "intermittent/discontinuous resistance" are considered as the most important strategies facing prostitutes in this market.
کلیدواژهها [English]
- Prostitution
- prostitution market
- sexual exploitation
- customer
- pimp