نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز البرز.
2 مربی علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز البرز. (نویسنده مسئول).
3 موسسه آموزش عالی محمدیه قزوین مربی آموزشی مدیریت
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش میانجی انگیزه پیشرفت در رابطه سرمایه اجتماعی و تمایل به کارآفرینی دانشجویان است. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در تمام مقاطع در سال تحصیلی 96-95 میباشند که از بین آنها، 382 نفر با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب و دادهها جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون آنالیز واریانس و آزمون تی و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین سرمایه اجتماعی کل، اعتماد اجتماعی، هنجار اجتماعی، شبکۀ اجتماعی و انگیزۀ پیشرفت با روحیۀ کارآفرینی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این، نتایج بیانگر وجود ارتباط مثبت و معناداری بین ابعاد روحیه کارآفرینی و متغیرهای مستقل تحقیق بود. نتایج تحقیق همچنین میانگین نمره دانشجویان را برای روحیۀ کارآفرینی، متوسط رو به بالا ارزیابی نمود (51/66 درصد). نتیجه تحلیل مسیر صورت گرفته نیز نشان داد که متغیر انگیزۀ پیشرفت بهصورت مستقیم 29/0 درصد بر متغیر وابسته تأثیر داشته و همچنین متغیر شبکۀ اجتماعی بیشترین تأثیر را هم بهصورت مستقیم (36/0 درصد) و هم بهصورت غیرمستقیم (40/0 درصد) از طریق متغیر انگیزۀ پیشرفت بر متغیر روحیۀ کارآفرینی داشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Impact of Social Capital with Mediating the Motivation of Advancement on the Entrepreneurial Spirit
نویسندگان [English]
- leila fathi 1
- maryam por kasmaei 2
- Mohhamad Ebrahimi 3
1 Leila. Fathi; Ph.d. student of sociology, research, science, Islamic Azad University, Tehran,Iran.
2 payam noor alborz
3 Assistant Professor Departmant of managment , university of mohhamadiye qazvin, Tehran, Iran.
چکیده [English]
the main objective of this research is to examine the impact of social capital and its dimensions and the motivation for advancement on the entrepreneurial spirit of students. The statistical population of the study is all TabrizUniversity students at all levels in the academic year of 1395-1396, from whom 382 students were selected through random sampling and the data were collected. The results showed that there is a positive and significant relationship between total social capital, social trust, social norm, social network and motivation for progress with the entrepreneurial spirit of students. In addition, the results indicated that there was a positive and significant relationship between the dimensions of entrepreneurial spirit and independent variables of research. The result of path analysis also showed that the motive of progress directly influenced the dependent variable by 0.29%. The variable of social trust is 0.14% directly and 0.18 percent have influenced the entrepreneurial spirit through the motive of progress. The social norm variable, as much as 0.15%, has influenced the entrepreneurial spirit of the studied sample. Finally, the social network variable had the most direct effect (0.36%) and indirectly (40.0%) through the variable of the motive of progress on the variable of entrepreneurial spirit.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurial spirit
- motivation for progress
- social trust
- social network
Exercising and Youth Administration of Ardebill Province, Archives of
Applied Science Research, 4(5): 2105-2109.