نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه آزاد تهران مرکز

2 استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

3 دکترای جامعه شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز

10.22054/rjsw.2023.71825.648

چکیده

پژوهش حاضر در پی فهم تجربۀ زیستۀ دختران شهر تهران از شکاف نسلی صورت گرفته در جامعه است. در چند دهۀ اخیر با توجه به تغییرات ساختار فرهنگی جامعه، زمینۀ مساعدی برای بروز تغییرات در ارزش‌ها و نگرش‌های گروه های اجتماعی به ویژه نسل های جدید جامعۀ ایرانی به وجود آمده است. چارچوب مفهومی در پژوهش حاضر مبتنی بر دیدگاه های اندیشمندان در زمینۀ تفاوت نسلی و تغییرات ارزشی نسل ها است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری است که مبتنی بر آن با تعداد 20 نفر از دختران دهۀ 70 از طریق روش نمونه گیری هدفمند مصاحبۀ عمیق انجام شد و داده ها با روش تحلیل تماتیک(مضمون) مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که دختران دهۀ هفتاد شهر تهران به مثابه نسل جدید دارای تجارب زیستۀ خاصی چون: جهان-وطن بودن، نوگروی دینی، سکولار شدن، سبک زندگی مدرن، نوگرایی و هویت مدرن، زیست جهان متکثر و متمایز و ذهن بی خانمان هستند. در مجموع نسل دهۀ هفتاد مبتنی بر ارزش ها و باورهای جهان مدرن زیست خود را تنظیم می کند و تجارب زیستۀ خود را نیز بر این اساس تنظیم می کند و سامان می بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

understanding the lived experience of Tehran girls from generational gap

نویسندگان [English]

  • Haydeh Ghareyazi 1
  • Mohammad Bagher Tajeddin 2
  • alieh shekarbeugi 3

1 َazad university . Tehran markazi. Phd scolar in cultural sociology

2 Assistant professor of Islamic Azad University(Central Tehran Branch)

3 Ph.D of Sociology and Faculty member at Central Tehran Branch

چکیده [English]

The present study seeks to understand the lived experience of girls in the city of Tehran from the generational gap that have taken place in the society. In the last few decades, according to the changes in the cultural structure of the society, a favorable environment has been created for changes in the values and attitudes of social groups, especially the new generations of the Iranian society. The conceptual framework in the current research is based on the views of thinkers in the field of generational difference and value changes of generations. The qualitative research method is an interpretive phenomenological type, based on which 20 girls from the 70s were interviewed through the purposeful sampling method, and the data were analyzed and interpreted using the thematic analysis method. The results show that the girls of the 70s of Tehran, as a new generation, have special lived experiences such as: being cosmopolitan, religious modernism, becoming secular, modern lifestyle, modernity and modern identity, living in a plural and distinct world, and homeless mind. . In general, the generation of the seventies adjusts its life based on the values and beliefs of the modern world and adjusts and organizes its lived experiences accordingly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key Words: Lived experience
  • generational gap modern lifestyle
  • the modern world life
  • girls