ساره ابری؛ محمد زاهدی اصل؛ ملیحه شیانی؛ امیر حریرچی
چکیده
چکیده همسویی ارزشهای حرفهای و فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین عوامل در موفقیت یک سازمان است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه ارزشهای حرفهای مددکاری اجتماعی با فرهنگ سازمانی بیمارستانهای کشور در بین مددکاران اجتماعی پزشکی با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و توصیفی-همبستگی صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مددکاران اجتماعی ...
بیشتر
چکیده همسویی ارزشهای حرفهای و فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین عوامل در موفقیت یک سازمان است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه ارزشهای حرفهای مددکاری اجتماعی با فرهنگ سازمانی بیمارستانهای کشور در بین مددکاران اجتماعی پزشکی با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و توصیفی-همبستگی صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مددکاران اجتماعی پزشکی است و نمونه آماری شامل مددکاران اجتماعی پزشکی است که دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در رشته مددکاری اجتماعی بوده و سابقه خدمت آنها در بیمارستان 5 سال و بیشتر است و انتخاب آنها به روش تمام شماری انجام گرفته است. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه ارزشهای حرفهای مددکاری اجتماعی (ارزشهای مورلی گلیکن) و فرهنگ سازمانی (مدل کامرون و کویین) استفاده شد. هر دو پرسشنامه از اعتبار و پایایی لازم برخوردار بودند و پایایی آنها به ترتیب 82/0 و 91/0 بود. پس از جمعآوری اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرم افزار SPSS، آزمون فرضیههای تحقیق با استفاده از تکنیک آماری ضریب همبستگی پیرسون، انجام گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که رابطه مستقیم و همبستگی نسبتاً قوی بین ارزشهای شأن و ارزش انسانی، صداقت و امانتداری و صلاحیت با فرهنگ سازمانی بیمارستان وجود دارد. میان ارزش خدمترسانی و فرهنگ سازمانی بیمارستان همبستگی در حد متوسط است، بین ارزش عدالت با فرهنگ سازمانی بیمارستان همبستگی نسبتاً ضعیف میباشد و بین ارزش اهمیت روابط انسانی با فرهنگ سازمانی بیمارستان، رابطه معکوس و بسیار ضعیف است. به طور کلی ضریب همبستگی میان ارزشهای حرفهای مددکاری اجتماعی و فرهنگ سازمانی بیمارستانها نشان از رابطه مستقیم و وجود همبستگی نسبتاً قوی میان این دو متغیر دارد. نتایج بر همراستا بودن ارزشهای حرفهای مددکاری اجتماعی و فرهنگ سازمانی بیمارستانها تأکید دارد؛ بنابراین سیاستگذاری در حوزه بهداشت و درمان، در راستای تقویت این ارزشها به منظور رشد و توسعه کیفیت خدمات ارائه شده در این بخش پیشنهاد میشود.