اصغر جعفری؛ سیدمجید حسینی؛ میترا فاضلی
چکیده
چکیده پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی خودآگاهی و مدیریت هیجانها در افزایش تابآوری و شادکامی زنان سرپرست خانوارانجام شد. جامعه آماری زنان سرپرست خانوار مراجعه کننده بهخانههای سلامت در منطقه 18شهر تهران بودند.30 آزمودنی به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایش (n1=15) و کنترل (n2=15) ...
بیشتر
چکیده پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی خودآگاهی و مدیریت هیجانها در افزایش تابآوری و شادکامی زنان سرپرست خانوارانجام شد. جامعه آماری زنان سرپرست خانوار مراجعه کننده بهخانههای سلامت در منطقه 18شهر تهران بودند.30 آزمودنی به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایش (n1=15) و کنترل (n2=15) جایگزین شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. تابآوری و شادکامی همه آزمودنیها در مرحله پیش آزمون بوسیله پرسشنامههای تابآوری و شادکامی اندازهگیری شدند. مهارتهای خودآگاهی و مدیریت هیجان در 14 جلسه به شرکت کنندگان در گروه آزمایش آموزش داده شد. تابآوری و شادکامی همه آزمودنیها در مراحل پسآزمون و پیگیری اندازهگیری شدند و دادهها بوسیله آزمون تحلیل کوواریانس و t استودنت تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی، خودآگاهی و مدیریت هیجانها میتوانند سطح تابآوری وشادکامی زنان سرپرست خانوار را به طور معناداری افزایش دهند (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که اثر مداخلات در مرحله پیگیری ماندگار بوده است. نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که آموزش مهارتهای خودآگاهی و مدیریت هیجانها روش روانی- آموزشی مناسبی برای افزایش سطح تابآوری و شادکامی زنان سرپرست خانوار میباشد. بنابراین به منظور ارتقاء سطح تابآوری و شادکامی زنان سرپرست خانوار، لازم است زمینه بکارگیری مهارتهای خودآگاهی و مدیریت هیجانها فراهم شود.