دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638041120170321Investigating Parents' Understanding of Parent Abuse: A Grounded Theory Study in Tehranمطالعه درک و تفسیر والدین از پدیده "ولی آزاری": یک مطالعه داده بنیاد در شهر تهران141964910.22054/rjsw.2017.9649FAسهیلاصادقی فساییعضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.(نویسنده مسئول)الههشعبانی افارانیدکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20171208<br /><br /> <br /><strong>Abstract</strong> <br />Based on traditions of qualitative research and grounded theory, the present research tries to study the dimensions of parent abuse (children’s violence against their parents) which is often kept secret by parents. Results of previous research suggest that considering the causes, context of the formation and consequences of this violence as well as its prevalence, parent abuse should be considered a social problem. Based on in-depth interviews conducted with 40 parents in Tehran, the instances of violence against parents were classified in three categories: emotional, physical, and financial aspects which in turn led to reactions from parents toward themselves, towards the child or towards a third person. The causes of violence were grouped in micro, meso and macro levels which could have implications for individuals and their families. Parental strategies against this phenomenon were categorized in two active and passive strategies. At the end, findings were articulated in a concept model. Although this study can have certain theoretical contributions to the field of family violence which has been neglected earlier, due to the small sample size, the generalizability of the results is not possible. <br /> <br /><strong>Keywords:</strong> Domestic Violence, Fatherhood, Motherhood, Generations, Violence Against Parents <br /> <br /><br clear="all" /> <br /> <br /><br /> <br /> <br /> <br /><br /><strong>چکیده</strong><br /> <em>مطالعه حاضردر قالب سنت روششناختی کیفی، با الهام از روش داده بنیاد و رویکرد تفسیری، تلاش میکند تا ابعاد خشونت فرزندان علیه والدین را به عنوان موضوعی که غالباً از سوی والدین پنهان نگه داشته میشود، شناسایی کند. یافتهها نشان میدهد، ولیآزاری نه تنها به لحاظ شیوع بلکه با در نظر گرفتن علل، بستر شکلگیری و تبعات آن، موضوع اجتماعی بسیار مهمیاست. بر اساس مصاحبههای عمیقی که با 40 نفر از والدین تهرانی انجام شد، تجربه آنها از خشونت فرزندان مورد واکاوی قرار گرفت. دادهها حاکی از آن است که مصادیق ولیآزاری در سه دسته خشونت عاطفی، مالی و فیزیکی قابل دسته بندی و راهکارهای والدین در مقابل این پدیده در دو دسته فعالانه و منفعلانه قابل ارائه است. همینطور انواع واکنشهای والدین به خشونت فرزندان علیه خودشان تحت عناوین "واکنشهای معطوف به خود"، واکنش "معطوف به طرف مقابل" و واکنش "معطوف به شخص سوم" قابل صورت بندی است. دلایل این خشونتها در سه سطح خُرد، میانه و کلان قابل بررسی هستند که به نوبه خود میتوانند تبعاتی برای فرد و خانواده به همراه داشته باشند. در پایان، یافتههای تحقیق در یک مدل مفهومینمایش داده شدند. گرچه انجام این تحقیق میتواند در بسط نظری حوزه خشونتهای خانگی سهیم باشد اما در عین حال به علت محدود بودن حجم نمونه، نتایج قابلیت تعمیم پذیری ندارند.</em><br /> <strong> </strong>دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638041120170321An Investigation of the Educational Integration of Afghan Immigrants in Iranبررسی انطباق تحصیلی مهاجران افغانستانی در ایران4384965010.22054/rjsw.2017.9650FAحسینمیرزائیاستادیار گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-0781-5280Journal Article20180716<strong>An Investigation of the Educational Integration of Afghan Immigrants in Iran</strong>
<strong>Hossein Mirzaei<strong>[1]</strong></strong>
Received: 16/7/2018 Accepted: 30/12/2018
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
In the past four decades, Iran has hosted the largest population of foreign immigrants, mostly from Afghanistan and Iraq and currently, Iran ranks as the second country in accepting the most Afghan immigrants after Pakistan. After safety and economics, education is one of the most important factors in attracting Afghan immigrants to Iran. Public schools, universities, literacy movements, private schools, and charity schools in Iran have made education possible for all migrants with any social status or level of education. However, this education is tied to difficulties such as family economic issues, providing identity documents, deliberate obstacles, personal preferences, religious concerns, disagreement of local people, etc. This paper studies the situation of educational integration and the difficulties regarding the habitation of afghan immigrants in Shahrak-e Qaem in Qom who have formed half of its inhabitants. The author used interviews and participation along with observation for gathering the data. This data is extracted from the research on immigrants' lifestyles, and is visualized based on qualitative analyses of their experiences in domains such as studies, social networks, economics, and bureaucracies.
<strong>Keywords</strong>: Anthropology, Education, Acculturation, Immigration, Afghan Immigrant
<strong><br clear="all" /> </strong>
<br clear="all" />
[1]. Assistant Professor in Cultural Studies, Allameh Tabataba'i University.
hossein.mirzaei@atu.ac.ir چکیده
<em>ایران</em><em> در چهار دهه گذشته میزبان بزرگترین جمعیت مهاجران خارجی، عمدتاً افغانستانی و عراقی بوده و اکنون نیز پس از پاکستان، دومین کشور پذیرنده مهاجران افغانستانی محسوب میشود. تحصیل، بعد از امنیت و اقتصاد، یکی از عوامل مهم جذب مهاجران افغانستانی به ایران بوده است. مدارس دولتی، دانشگاهها،</em><em> مؤسسات آموزش عالی،</em><em> نهضت سوادآموزی، مدارس خودگردان و مدارس موسسههای خیریه در ایران زمینه تحصیل مهاجران در هر سطحی را ممکن ساختهاند؛ اما این امکانات با دشواریهای اقتصادی، هویتی، سلیقهای و مانعتراشیها، نگرانی</em><em></em><em></em><em>های مذهبی، مخالفتهای</em><em> ایرانیهای معترض و... گره خورده است. مدارس و دانشگاهها بهترین مکان برای جامعهپذیری و ادغام مهاجران در ایران قلمداد میشوند. بیشک نسل مهاجر تحصیلکرده که بهنظر قصد بازگشت به افغانستان را ندارد، بهتر از نسلی تحصیلنکرده است و تبعات مثبت این سیاستگذاری، بهخصوص از دیدگاه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی، اثرات خود را در جامعه ایران و افغانستان نشان خواهد داد. در این مقاله وضعیت انطباق تحصیلی مهاجران افغانستانی که نیمی از ساکنان شهرک قائم در قم را تشکیل دادهاند، بررسی خواهد شد. برای گردآوری دادهها، پژوهشگر از مصاحبههای عمیق و مشاهدههای همراه با مشارکت یاری گرفته است. این دادهها از بطن پژوهشهایی که به سبک زندگی مهاجران اختصاص داشته است خراج شده و با استفاده از روش کیفی، تجربه آنان در حوزههای تحصیل، شبکههای اجتماعی، اقتصاد و بوروکراسیهای اداری ترسیم شده است.</em>
دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638041120170321The Relationship between Social Participation and Social Crime Preventionرابطه مشارکت اجتماعی با پیشگیری اجتماعی از جرم85121965210.22054/rjsw.2017.9652FAاصحابحبیب زادهدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم انتظامی امینهوشنگفرجیدانش آموخته پیشگیری اجتماعی از جرم دانشگاه علوم انتظامی امین. (نویسنده مسئول).Journal Article20180725<strong>The Relationship between Social Participation and Social Crime Prevention</strong>
<strong>As-hab Habibzadeh Maleki<sup><strong><sup>[1]</sup></strong></sup> , Hooshang Faraji<sup><strong><sup>[2]</sup></strong></sup></strong>
Received: 25/7/2018 Accepted: 15/1/2019
<strong>Abstract</strong>
The purpose of this study was to investigate the relationship between social participation and social crime prevention. The present study is an applied survey of cross-sectional type. The statistical population of the study included citizens aged 18 years and above of the city of Bijar Garoos. The sample size was estimated to be 380 people. A multi-stage cluster sampling method was used. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. To ensure reliability, the Cronbach's alpha for social participation variables were calculated 0.91, which included participation in religious activities, 0.84, participation in social activities, 0.75, participation in charity, 93.1, participation in local activities, 0.87. For the social prevention variable, the Cronbach alpha was equal to 0.76. The results of this research indicate a positive relationship between participation in religious activities, social activities and NGOs, charity, local activities and the tendency towards social crime prevention.
<strong>Keyword:</strong> Social Participation, Participation in Religious Activities, Participation in Community Activities, Participation in Charity, Participation in Local Activities, Social Crime Prevention.
<br clear="all" />
[1]. Associate Professor, Department of Social Sciences, AminUniversity of
Police:etabat1388@yahoo.com
[2]. Master of Science in Social Crime Prevention, AminUniversity of Police, (Corresponding
Author). faraji1358hoshang@gmail.com<strong>چکیده</strong>
<em>پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مشارکت اجتماعی با پیشگیری اجتماعی از جرم انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی و پیمایشی میباشد که بهصورت مقطعی انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق شهروندان 18 سال به بالای شهر بیجار گروس میباشند. حجم نمونه 380 نفر برآورد شده و برای نمونهگیری، از روش خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است. برای اطمینان از پایایی، آلفای کرونباخ برای متغیرهای مشارکت اجتماعی برابر با 91/0 (به تفکیک حوزههای مشارکت در فعالیتهای دینی 84/0؛ مشارکت در فعالیتهای اجتماعی سمنها 75/0؛ مشارکت در امور خیریه 93/0؛ مشارکت در فعالیتهای محلی 87/0) و برای متغیر پیشگیری اجتماعی از جرم برابر با 76/0 محاسبه شد. نتایج این پژوهش بیانگر رابطه مثبت متغیرهای مشارکت در فعالیتهای دینی؛ مشارکت در فعالیتهای اجتماعی سمنها؛ مشارکت در امور خیریه و مشارکت در فعالیتهای محلی بر گرایش به پیشگیری اجتماعی از جرم میباشد.</em>
<strong> </strong>دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638041120170321An Investigation of the Unintended Social Consequences of Anti-Personnel Landmines in Kurdistanبررسی نتایج ناخواسته اجتماعی ناشی از "مین" ضد نفر در استان کردستان122150965410.22054/rjsw.2017.9654FAحسینمحمدزادهاستادیار جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور.Journal Article20180326<strong>An Investigation of the Unintended Social Consequences of Anti-Personnel Landmines in Kurdistan</strong>
<strong>Hossein Mohammadzadeh<sup><strong><sup>[1]</sup></strong></sup></strong>
Received: 26/03/2018 Accepted: 30/12/2018
<strong>Abstract</strong>
The study of human actions and their unintended consequences have been one of the fundamental concepts in social sciences research. The importance of studying the unintended consequences of an action is not solely due to the positive or negative consequences of the intentions of the actors of action, but the production of other sequential results that go beyond the predictive value of the actors. The use of land mines in the war is a result of targeted action among hostile forces, which results in unpredictable personal and social consequences that are widespread and unpredictable. The problems caused by negative consequences of this phenomenon are caused by various social institutions and costing enormous costs to the community. The purpose of this study was to investigate the unintended social consequences of landmines in the province of Kurdistan as one of the most polluted provinces of the country. The theoretical foundations of this research are rooted in the studies of Merton and Giddens. This is a mixed methods stud and the population of the study consisted of all civilians who have been exposed to some kind of mine injury in Kurdistan. Part of the data has been obtained through the documentation of the Janbazan Foundation, the Red Crescent and other resources, and part has been gathered through interviewing the individuals exposed to landmines. The results of the research showed that the use of anti-personnel landmines and their unintended consequences, not only take many lives but are also a source of migration, divorce and insecurity, and have caused serious damage to the environment, agriculture and
<strong> </strong>
tourism. All the damage caused by this phenomenon is still unknown and is expanding in terms of time, place and scopes. The results of the use of landmines and a serious response to this need require extensive and continuous cooperation between the civilians, the Government and international institutions to prevent the production, storage and use of anti-personnel landmines.
<strong>Keywords: </strong>Anti-Personnel Landmines, Social Problems, Unintended Results, the Province of Kurdistan
<br clear="all" />
[1]. Assistant Professor of Sociology, Department of Social science, PayamNoorUniversity.
h.mohammadz11@gmail.com<strong>چکیده</strong>
<em>مطالعه کنش و نتایج ناخواسته کنشهای انسانی یکی از مفاهیم بنیادی در پژوهشهای علوم اجتماعی بوده است. اهمیت مطالعه نتایج ناخواسته کنش فقط ناشی از پیامد مثبت یا منفی نیت عاملان کنش نیست بلکه تولید نتایج و کنشهای متوالی دیگری است که فراسوی پیشبینی کنشگران میرود. بهکارگیری "مین"های ضدنفر در جنگ ناشی از کنش هدفمند میان نیروهای متخاصم است که نتایج ناخواسته فردی و اجتماعی گسترده و غیرقابلپیشبینی به دنبال دارد. مشکلات ناشی از پیامدهای پنهان، ناخواسته و غالباً منفی این پدیده دامنگیر نهادهای مختلف اجتماعی شده و هزینههای سرسامآوری را بر دوش جامعه میگذارد. ازاینرو، هدف این تحقیق بررسی نتایج ناخواسته اجتماعی ناشی از مینهای زمینی ضدنفر در استان کردستان بهعنوان یکی از استانهای آلوده به مین کشور است.</em>
<em>مبانی نظری این تحقیق ریشه در مطالعات مرتن و گیدنز دارد. روش این تحقیق از نوع ترکیبی (کمی-کیفی) بوده و جامعه موردمطالعه مشتمل بر کلیه افراد غیرنظامی بوده است که در استان کردستان به نحوی از انحاء در معرض آسیب ناشی از مین قرارگرفتهاند. بخشی از دادهها از طریق اسناد و مدارک بنیاد جانبازان، هلالاحمر و سایر منابع و بخشی از طریق مصاحبه با آسیبدیدگان بهدستآمده است. نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از مینهای ضدنفر و پیامدهای ناخواسته آن ضمن اینکه جان انسانهای زیادی را گرفته وعدهای را معلول ساخته است، عامل مهاجرت و طلاق و ناامنی بوده و به محیطزیست، کشاورزی و توریسم... آسیب جدی وارد ساخته است. تمام آسیبهای ناشی از این پدیده هنوز ناشناخته است و در ابعاد زمان، مکان و مشکلات در حال گسترش است. نتایج استفاده از مین امری مزمن بوده و راهحل جدی برای آن نیازمند خواست، همکاری گسترده و مداوم نهادهایمردمی، دولتی و بینالمللی برای پیشگیری از تولید، ذخیره و بهکارگیری آنهاست.</em>
<strong> </strong>دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638041120170321Investigating Leisure-Time Patterns of Individuals with Physical Disabilities: A Case Study of Individuals with Physical Disabilities in the City of Kashanبررسی الگوهای گذران اوقات فراغت توانخواهان جسمی (نمونه موردی: توانخواهان جسمی شهر کاشان)152184965510.22054/rjsw.2017.9655FAمحسنشاطریاندانشیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان. (نویسنده مسئول).صدیقهکیانی سلمیاستادیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشانمریمکمریدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگیJournal Article20180513<strong>Investigating Leisure-Time Patterns of </strong><strong>Individuals with Physical Disabilities</strong><strong>: A Case Study of Individuals with Physical Disabilities in the City of Kashan</strong>
<strong>Mohsen Shaterian<strong>[1]</strong> , Sedighe Kiani Salmi<strong>[2]</strong> , Maryam Kamari<strong>[3]</strong></strong>
Received: 13/05/2018 Accepted: 19/01/2019
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
The study of how individuals with disabilities spend their leisure time in order to identify their limitations and weaknesses based on their viewpoints is an essential element in planning. The results will be effective in improving the services and investment with the goal of improving, at least, part of their leisure time quality. The purpose of this study is to identify how individuals with physical disabilities in Kashan spend their leisure time. The research tool for this applied study is a questionnaire with 66 items which was developed after the study of the background and theoretical foundations of the research with an approach to empowering individuals with physical disabilities in managing their leisure time. The tool was validated with the help of experts in the field and its reliability was caluculated using the Cronbach's alpha coefficient to be 0.776. The results of the questionnaire were analyzed using AMOS and SPSS softwares. Findings indicate that home-activities with a factor load of 0.93 had a greater role in the leisure time of individuals with physical disabilities. Socializing with friends with a factor load of 0.77 ranked in second followed by computer activities, mass media, and the family. The results of the study on the problems of individuals with physical disabilities in spending their
<strong> </strong>
leisure time indicate that low safety of sports equipment and lack of proper equipment for exercise with a factor load of 0.90 are the main barriers to performing leisure time activities. Other important obstacles are a lack of leisure facilities such as benches and sports facilities, lack of standard footpaths, adequate floor coverings and parking spaces with regression weights of 0.88, 0.82, 0.81, 0.77 and 0.57, respectively. In order to improve the leisure-time patterns of individuals with physical disabilities community-based rehabilitation programs are required. In this regard, planning for and empowerment of individuals with physical disabilities can be more effective with six rehabilitational activities including family education, community education, individuals with physical disabilities referring to higher levels of support and guidance, providing rehabilitation aids, employment, and social support for individuals with physical disabilities.
<strong>Keywords:</strong> City of Kashan, Individuals with Physical Disabilities, Leisure-Time, Structural Equation Modeling
<br clear="all" />
[1]. Associate Professor, Department of Geography and Ecotourism, Faculty of Natural
Resource and Earth Scince, University of Kashan. (Corresponding Author).
shaterian@kashanu.ac.ir
[2]. Assistant Professor, Department of Geography and ecotourism, faculty of natural resource
and EarthScinceUniversity of Kashan. s.kiani@kashanu.ac.ir
[3]. MA Student of Cultural Studies, Faculty of Natural Resource and EarthScinceUniversity
of Kashan.چکیده
<em>بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت توانخواهان به منظور شناسایی محدودیتها و نقاط ضعف بر پایه نظر آنان امری لازم در برنامهریزی است که نتایج حاصل، برای بهبود خدمات رسانی و سرمایهگذاری مناسب با هدف گذران حداقل بخشی از اوقات فراغت توانخواهان در جامعه مؤثر خواهد بود. هدف از پژوهش، شناسایی نحوهی گذران اوقات فراغت توانخواهان جسمی در شهر کاشان است. تحقیق از نوع کاربردی و ابزار پژوهش، پرسشنامهای با 66 گویه است که پس از مطالعه پیشینه و مبانی نظری تحقیق با رویکرد بهبود توانمندی توانخواهان جسمی در مدیریت اوقات فراغت خویش تدوین و طراحی گردید. روایی ابزار با نظر متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ به میزان 776/. به تأیید رسیده است. نتایج حاصل از پرسشنامه، با نرمافزارهای </em><em>AMOS</em><em> و </em><em>SPSS</em><em> تحلیل شده است. یافتهها نشانگر آن است که فعالیتهای داخل خانه با بار عاملی 93/0 نقش بیشتری در گذران اوقات فراغت توانخواهان داشته است. معاشرت با دوستان با بار عاملی 77/. در رتبه دوم قرار گرفته است. فعالیتهای کامپیوتری، رسانههای جمعی و خانواده به ترتیب در رتبههای بعدی قرار داشته است. نتایج بررسی مشکلات توانخواهان برای گذران اوقات فراغت بیانگر آن است که ایمنی کم وسایل ورزشی و عدم وجود وسایل مناسب برای ورزش با بار عاملی 90/0 از موانع اصلی گذران اوقات فراغت است. موانع مهم دیگر به ترتیب عدم تعبیه نیمکت، عدم وجود وسایل مناسب برای بازی، عدم وجود مسیرهای پیادهروی استاندارد، عدم وجودکفپوش مناسب و نبود پارکینگ به ترتیب با وزنهای رگرسیونی 88/0، 82/0، 81/0، 77/0و 57/0 میباشد. به منظور بهبود الگوی گذران اوقات فراغت توانخواهان جسمی ارائه برنامههای توانبخشی مبتنی بر مشارکت جامعه ضرورت خواهد یافت. در این راستا در قالب فعالیتهای ششگانه توانبخشی آموزش در خانواده، آموزش در جامعه، ارجاع به سطوح بالاتر حمایتی و هدایتی توانخواهان جسمی، فراهم آوری و ارائه وسایل کمک توانبخشی، اشتغال و کاریابی توانخواهان و حمایت اجتماعی توانخواهان جسمی میتواند در برنامهریزی اوقات فراغت و توانمندسازی آنان اثر گذار باشد.</em>
<strong> </strong>دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638041120170321Attitudes of Women with Disabilities in Tehran toward Childbearingنگرش زنان معلول نسبت به فرزندآوری در شهر تهران152184965610.22054/rjsw.2017.9656FAعلیپژهاناستادیار جمعیت شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی (نویسنده مسئول).پروانهافشاریدانشجوی دکتری جمعیت شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیJournal Article20180513<strong>Attitudes of Women with Disabilities in Tehran toward Childbearing</strong>
<strong>Ali Pezhhan</strong><strong><strong>[1]</strong></strong><strong> , Parvaneh Afshari</strong><strong><strong>[2]</strong></strong>
Received: 07/07/2018 Accepted: 19/01/2019
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong><br /> This present study is descriptive and aims to examine the attitudes of women with disabilities who reside in the city of Tehran toward childbearing. The studied population consists of all married women with disabilities in Tehran (1500 people) based on the results of 2017 National Population and Housing Census in Iran. The sampling method was a systematic sampling method and the size of the sample was determined through Cochran formula through which 300 people were selected as the sample of the study. The required data for the Study were collected through questionnaires. Results of the factor analysis have proved that there is no correlation between the measures of any factor with the measures of other factors and any factor has its own impact on the disabled women’s attitude toward child bearing. According to calculations of the Chi-square test, there is a significant correlation between the attitudes of women with disabilities toward childbearing and economic, social and cultural factors. There is also a significant relationship between the attitudes of women with disabilities toward child bearing and the number of their brothers and sisters as well as their family size. There was a significant relationship between the attitudes of women with disabilities toward child bearing and social welfare, circumferential justice and benefiting from social security. Regression results have shown that demographic factors with over 57%, social factors with more than 69%, economic factors with more than 58% and cultural factors with more than 63% have been effective in determining the attitudes of women with disabilities towards childbearing.
<strong>Keywords: </strong>Attitude, Disability, Disabled Women and Childbearing.
<strong><br clear="all" /> </strong>
<br clear="all" />
[1]. Assistant Professor of Demographics- Islamic AzadUniversity, Tehran-Center Branch.
(Corresponding Author). Pezhhan_ali@yahoo.com
[2]. PhD Student in Demography- Islamic AzadUniversity, Tehran-Center Branch.
afsharip1@gmail.com<strong>چکیده</strong><br /> <em>پژوهش حاضر با هدف «</em><em>بررسی نگرش زنان معلول نسبت به فرزندآوری در شهر تهران» با روش توصیفی و پیمایشی </em><em>انجام شده است.</em><em>جامعه آماری شامل کلیه زنان معلول همسردار (49-15) در شهر تهران(1500 نفر) بر اساس سرشماری سال 1395 است.</em><em>روش نمونهگیری به صورت سیستماتیک بوده وحجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 300 نفر انتخاب گردید.</em><em> ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته که با 42 سؤال بوده است.</em><br /> <em>نتایج تحلیل عاملی نشان داده است که بین گویههای یک عامل با گویههای عامل دیگر، هیچگونه همبستگی مشاهده نشد و هر عامل به طور مستقل بر نگرش زنان به فرزندآوری تأثیر دارد. نگرش زنان معلول نسبت به فرزندآوری با توجه به سن ازدواج، نوع شغل، منزلت و موقعیت اجتماعی زنان متفاوت است. بین نگرش زنان معلول نسبت به فرزندآوری با درآمد،</em><em> ثروت خانواده و مشاغل مختلف</em><em> رابطه وجود ندارد. همچنین بین نگرش زنان معلول نسبت به فرزندآوری با</em><em> رفاه اجتماعی</em><em>،</em><em> عدالت محیطی</em><em> و </em><em>برخورداری از تأمین اجتماعی رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داده است، عوامل جمعیتی با بیش از 57% ، عوامل اجتماعی با بیش از 69% ، عوامل اقتصادی با بیش از 58% و عوامل فرهنگی با بیش از 63% در نگرش زنان معلول به فرزندآوری مؤثر میباشند. بنابراین آنچه بیش از هر مسئلهایی در تغییر نگرش زنان معلول به باروری قابل تعمق است برخورداری از رفاه اجتماعی است.</em><br /> <strong><em> </em></strong>دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638041120170321Understanding the Lived Experiences of People Sleeping Rough in Tehranفهم تجربه زیسته افراد کارتن خواب در شهر تهران214262965710.22054/rjsw.2017.9657FAاکبربخشی نیادانشجوی دکترای مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.حبیبآقابخشیدانشیار مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، تهران(نویسنده مسؤل).محمدسعیدذکاییاستاد پژوهشگری دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20181003<strong>Understanding the Lived Experiences of People Sleeping Rough in Tehran</strong> <br /><strong>Akbar Bakhshinia<strong>[1]</strong> , Habib Aghabakhshi<strong>[2]</strong> , Saeed Zokaei<strong>[3]</strong> </strong> <br />Received: 3/10/2018 Accepted: 27/1/2019 <br /> <br /><strong>Abstract </strong> <br />In the recent two decades, a special kind of homelessness which is named ”rough sleeping” has appeared and paid attention to in Iran, especially in the great city of Tehran. Meanwhile, sleeping rough is seen as a social concern and could be transformed into social harm. It is a sign and results in other social concerns and harms in society. The aim of this study was to understand the lived experiences of rough sleeping individuals, discover and bring out theory within these experiences, and draw the related paradigm, including conditions (structure), action (process), and outcomes. The research is of qualitative type and follows the Grounded Theory (GT) method. Data were collected through deep and semi structured interviews with people sleeping rough on the surface of Tehran city, during the year 2016-2017. The sampling method was purposeful and with a sample size of 34 individuals, theoretical saturation was achieved. Data were coded and analyzed through phases of open, axial and selective coding suggested by "Strauss and Corbin".The disconnection-dependency limbo” appeared as axial category. This term means disconnection of the individual from the society, family and support sources and being dependent on the abnormal group of people sleeping rough for compensating for their losses and deprivations. The people sleeping rough confront this phenomenon by taking on survival, continuation and going-out strategies and face the consequences. Results indicate that rough sleeping is shaped in the context of<br /> structural and macro factors interacting with individual factors. A solution is to change the social conditions of these persons, and the rough sleeping person can be an active agent in this process. <br /><strong>Keywords: </strong>Homelessness, Rough sleeping, Substance abuse, Lived experience, Empowerment. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1]. PhD Candidate, Department of Social Work, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. <br /> (Corresponding Author). akbar.bakhshinia@gmail.com. <br /> <br /> <br />[2]. Associate Professor, Supervisor, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, <br /> Tehran, Iran. haghbakhshi7@gmail.com. <br /> <br /> <br />[3]. Professor, Faculty of Social Sciences, Tehran, Iran. saeed.zokaei@gmail.com<strong>چکیده</strong><br /> <em>در دو دهه اخیر نوع خاصی از بیخانمانی که کارتن خوابی نام گرفته، در کشور ما و به ویژه در کلانشهر تهران پدیدار شده و مورد توجه قرار گرفته است. کارتن خوابی به نظر کارشناسان اجتماعی ضمن آنکه مسئله اجتماعی تلقی میگردد، میتواند تبدیل به آسیب اجتماعی شود. کارتن خوابی نشانه و برآیندی از وجود سایر مسایل و آسیبهای اجتماعی در جامعه است. هدف این مطالعه، رسیدن به درک و فهمی از تجربه زیسته افراد کارتن خواب و کشف و استخراج نظریه از درون این تجربیات و ترسیم پارادایم مربوطه، شامل مناسبات متقابل میان شرایط (ساختار)، عمل (فرآیند) و پیامدها بود. پژوهش از نوع کیفی و به روش نظریه زمینهای (</em><em>GT</em><em>) است. دادهها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با مردان کارتن خواب در سطح شهر تهران، طی سالهای 1395 و 96 جمعآوری شد. روش نمونهگیری هدفمند و با حجم نمونه 34 نفری به اشباع نظری رسید. دادهها به روش استراوس و کوربین و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری، گزینشی تحلیل شد. </em><br /> <em>برزخ گسستگی- وابستگی، مقوله محوری است که بیانگر گسستگی فرد از جامعه، خانواده و منابع حمایتی و پیوستن او به گروه ناهنجار کارتن خوابی برای جبران فقدانها و محرومیتهاست. کارتن خوابها در برخورد با این پدیده، راهبردهای بقاء گرایی، تداوم و برونرفت را دنبال کرده و پیامدهای آنها را نیز متحمل میشوند. نتایج نشان میدهند کارتن خوابی در بستری از عوامل کلان و ساختاری در تعامل با عوامل فردی شکل میگیرد. رهایی از آن نیاز به تغییر شرایط اجتماعی این افراد دارد و شخص کارتن خواب عامل فعالی در این فرایند میتواند باشد. </em><br />