دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638082720210522Knowledge-based Necessities and Requirements in Problem Finding of Social Researchesضرورتها و الزامهای دانشی در مسألهیابی پژوهشهای اجتماعی1271395510.22054/rjsw.2022.64709.534FAاسماعیلعالی زاداستادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-3375-4832Journal Article20220109Abstract<br />The nature of science is intertwined with research and the research is based on the problem. Problem is the basic pillar of science and in this field of knowledge, problem finding is the most important activity. These propositions are the assumptions on which the present article is based. This article is a discussion of theoretical considerations and therefore, it lacks empirical evidence and observations derived from it. In this research, an attempt has been made to study the status of the problem in social science research and the knowledge requirements of problem finding based on the teaching of philosophy of science. Hence, the nature of the problem and its importance have been considered in social research. That problems are the beginning and the end of the search for scientific truth, and in the cognitive realm, problem finding takes precedence over problem solving. On the other hand, the extent and complexity of social problems and the context of their occurrence, their historical nature and the instability of cognition and its reasons have been discussed. In the following, some of the cognitive considerations and necessities of doing social research have been introduced in a reasoned manner, which are necessary to move in the direction of living and dynamic knowledge. Among these considerations, epistemological, ontological and methodological assumptions have a special status, because they determine the logic and position of the researcher towards the research reasoning system.چکیده<br />ماهیت علم با پژوهش عجین است و بنیان پژوهش بر مسأله استوار است. مسأله رکن اساسی علم است و در این قلمرو معرفتی، مسألهیابی مهمترین فعالیت بهشمار میرود. این گزارهها، مفروضاتی هستند که مقاله حاضر بر پایه آنها قوام یافته است. این مقاله از جنس مباحثات و ملاحظات نظری است و بنابراین فاقد کارپایه تجربی و مشاهدات برآمده از آن است. در این پژوهش تلاش شده است تا با اتکاء به آموزههای فلسفه علم، جایگاه مسأله در پژوهشهای علوم اجتماعی و اقتضائات دانشیِ مسألهیابی مورد مطالعه قرار بگیرد. از اینرو، چیستی مسأله و اهمیت آن در پژوهشهای اجتماعی مورد توجه واقع شده است. این که مسألهها نقطه آغاز و انجام جستجوی حقیقت علمی هستند و در عرصه شناختی، مسألهیابی بر حل مسأله اولویت دارد. از سوی دیگر به گستردگی و پیچیدگی مسائل اجتماعی و عرصه رخداد آنها، تاریخی بودنشان و همچنین ناپایداری شناخت و دلایل آن اشاره شده است. در ادامه به شیوه مستدل، پارهای از ملاحظات و ضرورتهای دانشیِ انجام پژوهش اجتماعی برشمرده شدهاند که برای حرکت در مسیر دانشِ زنده و پویا ضروری و الزامی هستند. در میان این ملاحظات، مفروضات معرفتشناختی، هستیشناختی و روششناختی جایگاه ویژهای دارند، چرا که منطق و موضع پژوهشگر را در قبال دستگاه استدلالی پژوهش تعیین میکنند.https://rjsw.atu.ac.ir/article_13955_794e57e42f6eb58ec8c59177c30e8c88.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638082720210522social policy and the issue of hopeسیاستگذاری اجتماعی و مسئلۀ امید: مطالعۀ ارزیابی جامعه از آینده در پیمایشهای ملی دهۀ 139029641407910.22054/rjsw.2022.65952.559FAرضاامیدیعضو هیات علمیJournal Article20220118Hope for the future in recent social science studies indicates a positive assessment of the improvement of economic and social conditions. Evaluation of one's future is greatly influenced by evaluation of past trends and the current state of society. In fact, respondents' assessment of the future is a kind of critique of the current and past situation and policies; A kind of reflection evaluation and critique of the continuity and stickiness of current policies. This perception is reminiscent of the historical nature of the issue of hope. In this paper, society’s assessment of the future is reviewed based on data from the National Social Health Survey. In this survey, which was conducted in 2018, the respondents' assessment of the future situation was sought in eight economic and social areas: welfare status, happiness, moral and religious values, economic status, status of empathy, housing status, health status, and employment status. One question is asked about each of these, and the three options "gets better", "does not change", and "gets worse" are presented to the respondents. Putting the data of this survey with the two surveys of Iranians 'values and attitudes and social capital over time shows the declining trend of Iranians' hopeful assessment of the future. Using the data in the analytical and statistical reports of related areas such as poverty, unemployment, regional inequalities and the status of the provinces, etc., the relationship between the survey data and the actual situation of the society is explained.امید به آینده در مطالعات اخیر علوم اجتماعی بر ارزیابی مثبت از بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی دلالت دارد. ارزیابی از آینده خود تاحدزیادی متأثر از ارزیابی از روندهای پیشین و وضعیت اکنون جامعه است. درواقع، ارزیابی پاسخگویان از آینده بهنوعی نقد وضعیت و سیاستهای فعلی و پیشین است؛ نوعی ارزیابی بازتابی و نقد تداوم و چسبندگی سیاستهای فعلی. «نه» به آنچه تاکنون رخ داده است و تأکید بر ضرورت تغییر بنیادین. این برداشت تداعیکنندۀ تاریخیبودن مسئلۀ امید است. در این مقاله، ارزیابی جامعه از آینده براساس دادههای پیمایش ملی سلامت اجتماعی بررسی شده است. در این پیمایش که در سال 1397 انجام شده، در هشت محور اقتصادی و اجتماعی ارزیابی پاسخگویان از وضعیت آینده جویا شده است. تطبیق دادههای این پیمایش با دو پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان و سرمایۀ اجتماعی در امتداد زمانی نشان از روند کاهندۀ ارزیابی امیدوارانۀ ایرانیان از آینده دارد. با استفاده از دادههای موجود در گزارشهای تحلیلی و آماری حوزههای مرتبط نظیر فقر، اشتغال، بیکاری، وضعیت برخورداری استانها، و غیره نسبتِ بین دادههای پیمایش و وضعیتِ موجود جامعه توضیح داده میشود. شواهد نشان میدهد پنداشت جامعه از وضعیت خود با دادههای ثبتی رسمی و پژوهشی انطباق دارد و برداشتهای ذهنی از وضعیت معرّف وضعیت واقعاً موجود اقتصادی و اجتماعی است.https://rjsw.atu.ac.ir/article_14079_8b3826f8fd4ac2daeae1aeaaf82a27e0.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638082720210522Factors of socialization and tendency to risky behaviors with emphasis on social learning theory (case study of Kashan citizens)عاملان جامعه پذیری و گرایش به رفتارهای پرخطر با تاکید بر نظریه یادگیری اجتماعی (مورد مطالعه شهروندان کاشان)65951395710.22054/rjsw.2022.62553.511FAمحمدسلیمان نژاددکتری جامعه شناسی- مدرس دانشگاه فرهنگیان0000-0001-9222-9758محسننیازیاستاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشانطاهرهسلیمان نژادکارشناس ارزیابی مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پژشکی البرزJournal Article20210729The family is the main factor of socialization in any society. As children get older, the role of peers becomes more prominent, and along with these two important factors, the media and religious actors provide the ground for socialization. The aim of this study was to investigate the role of socialization factors and the tendency to risky behaviors among Kashani citizens based on the approach of social learning theory. <br />The research method used in the present study was a survey and the statistical sample of the study was 552 citizens of Kashan based on the Cochran's formula and selected as the final sample by possible sampling method commensurate with the volume.The reliability of the questionnaire was based on Cronbach's alpha coefficient and its validity was based on the opinions of academic experts. Pearson correlation test and paired t-test were used to perform inferential analysis and measure the relationship between independent and dependent variables using SPSS 25 software. The findings of the study indicate that the tendency of citizens to high-risk behaviors was moderate and boys were more inclined to high-risk behaviors than girls. Also, the test results of hypotheses between socialization factors including family factor, peer relationship and media vulnerability with high-risk behaviors were significant and positive, and age and religiosity variables had a significant and inverse relationship, and finally socio-economic status variable with high-risk behaviors. It has nothing to do with it, the independent variables explained a total of 33% of the changes in the variable of risky behaviors.خانواد اصلی ترین عامل جامعه پذیری در هر جامعه ای است. با بزرگ تر شدن فرزندان، نقش همسالان پررنگ تر می شود و در کنار این دو عامل مهم رسانه و عاملان دینی زمینه جامعه پذیری افراد را فراهم می نمایند. این پژوهش با هدف بررسی نقش عاملان جامعه پذیری و گرایش به رفتارهای پرخطر در بین شهروندان کاشانی بر مبنای رویکرد نظریه یادگیری اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق به کار رفته در پژوهش حاضر پیمایشی بوده و نمونه آماری پژوهش تعداد 552 نفر از شهروندان شهر کاشان براساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری احتمالی متناسب با حجم به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردیدند. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار آن بر اساس نظرات افراد متخصص دانشگاهی صورت گرفته است. برای تحلیل استنباطی و سنجش ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون های آماری همبستگی پیرسون و آزمونT مقایسه زوجی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 25 استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از این بوده است که گرایش شهروندان به رفتارهای پرخطر در حد متوسط بوده و پسران بیشتر از دختران به رفتارهای پرخطر تمایل داشته اند. همچنین نتایج آزمون فرضیات بین عاملان جامعه پذیری شامل عامل خانوادگی، پیوند با همسالان و اثرپذیری رسانهای با بروز رفتارهای پرخطر معنی دار و مثبت بوده و متغیرهای سن و دینداری رابطه معنی دار و معکوس داشته اند و در نهایت متغیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی با رفتارهای پرخطر رابطه ای نداشته است.متغیرهای مستقل در مجموع 33 درصد از تغییرات متغیر رفتارهای پرخطر را تبیین کرده اند.https://rjsw.atu.ac.ir/article_13957_608a34e5ed13cddaebf1c3010226d6bf.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638082720210522Experiences and Challenges of Families with Mental Disordersتجارب و چالش های خانواده های دارای فرد اختلال روان971241409810.22054/rjsw.2022.61361.500FAآرزودولت فردکارشناس ارشد مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیمنصورفتحیدانشیار مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-9387-0643Journal Article20210612This study aimed to identify the experiences and challenges of a person with a mental disorder. This research was carried out using a qualitative method with a phenomenological approach. The statistical population of this study was the families of Omid Farda rehabilitation center in Tehran. Twenty of the family were selected as sample size purposefully. The information was obtained using a semi-structured interview and then prepared in writing and analyzed through the thematic method. The result of this analysis consists of six major issues were: "lack of awareness", "problems of treatment", "problem of communication "," deprive of quietness and mental health of the family and social and legal problems", disruption of family function". The results show that families with a mental illness, experience bitter and bad problems. Because of being in such circumstances, they experience isolation, social exclusion, and stigma that this social exclusion leads to disruption of family function.پژوهش حاضر با هدف شناخت تجارب و چالش های خانواده های دارای فرد اختلال روان صورت گرفت. این پژوهش با استفاده از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد و مشارکت کنندگان آن، خانواده های مرکز درمان و توانبخشی بیماران مزمن اعصاب و روان امید فردا در شهر تهران بودند که 20 نفر از آنان از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند گردآوری و به روش تماتیک مورد تحلیل قرار گرفت. شش مضمون اصلی درخصوص چالش های خانواده های دارای فرد اختلال روان به دست آمد که عبارتند از:": "عدم آگاهی"، "مشکات درمان"، "مشکل ارتباطی"، "سلب آرامش و بهداشت روانی خانواده"، مشکلات اجتماعی و قانونی"، اختلال در عملکرد و سلامت خانواده یا مراقب". نتایج پژوهش نشان می دهد که خانواده های دارای بیمار روانی تجربه های تلخ و ناگوار و مسائل و مشکلات بسیاری دارند و به دلیل قرار گیری در چنین شرایطی انزوا، طرد اجتماعی و انگ را تجربه می کنند که این طرد اجتماعی و انگ منجر به اختلال در عملکرد خانواده و مراقب می گردد.https://rjsw.atu.ac.ir/article_14098_0f2d1b95b26711a04a400abf7914585d.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638082720210522Sociological analysis of contemporary identities and childlessness among young couples.تحلیل جامعه شناختی هویت های معاصر و فرزند نا خواهی در میان زوجین جوان1251561409910.22054/rjsw.2022.64844.538FAعاطفهشیرکونددانشگاه علوم و تحقیقات تهرانخدیجهذولقدراستادیار، جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0009-0001-7259-6857عاصمهقاسمیاستادیار، جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20211120The purpose of this research is to study the attitude towards the child phenomenon in the current world. In today's world, we are witnessing change and transformation in all aspects of individual, family and social life. Changes that are inevitable and necessary for the world that surrounds us. Hence, many pre-existing gender roles and sources of identity have lost their priority for modern man and provided him with newer possibilities for self-presentation and a sense of worth. The couple's attitude towards the child, as much as it is an individual or marital decision and choice, can be a result of the change of the couple's identity in the new era, which in both cases (Wanting or not wanting child) will have different consequences on the couple of the last decade than the couples of previous generations. The method of this theory is data foundation. The data required for this study are the result of a semi-structured interview with 18 young couples. The method of selecting participants is purposeful and accessible and their number is determined by reaching the saturation stage. Based on the results of the research, the two central phenomena of "unilateral unstable agreement" and "priority of navigation to adherence" were selected as the central phenomena and the selective phenomenon of "identity fluidity" was selected as the main paradigm. One of the causes of this phenomenon is rethinking identity and self-awareness is a process that results in the social acceptance of childlessness in society.هدف این پژوهش مطالعه نگرش به پدیده فرزند در دنیای کنونی میباشد. در دنیای کنونی، شاهد تحول و تغییر در همه ابعاد زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی هستیم. دگرگونیهایی که ناگزیر و لازمه جهانی ست که ما را در بر گرفته است. از این رو بسیاری از نقشهای جنسیتی و منابع هویتی از قبل موجود، اولویت خود را برای انسان مدرن امروزی از دست داده و امکانهای جدیدتری را برای عرضه خود و احساس ارزشمندی در اختیار او قرار داده است. نگرش زوجین به فرزند، به همان اندازه که یک تصمیم و انتخاب فردی و یا زناشویی است، میتواند یک برآمده از تغییر هویت زوجین در عصر جدید میباشد که در هر دو صورت (خواستن یا نخواستن فرزند )، پیامدهای متفاوتتری بر زوجین دهه اخیر نسبت به زوجین نسلهای قبل را در بر خواهد داشت. روش این نظریه داده بنیاد میباشد. دادههای مورد نیاز این پژوهش حاصل مصاحبه نیمه ساخت یافته با 18 نفر از زوجین جوان میباشد. شیوه انتخاب مشارکت کنندگان، هدفمند و در دسترس و تعیین تعداد آنها با رسیدن به مرحله اشباع، تعیین گردیده است. بر اساس نتایج پژوهش، دو پدیده محوری " توافق ناپایدار یک طرفه" و " تقدم رهابودگی به تقیّد"، بهعنوان پدیدههای محوری و پدیده انتخابی " سیّالیت هویت" بهعنوان پارادایم اصلی انتخاب گردید. از علل این پدیده، هویت بازاندیشی شده و خودآگاهی فرآیندی میباشد که در پیامد آن پذیرش اجتماعی فرزند نا خواهی در جامعه میباشد.https://rjsw.atu.ac.ir/article_14099_9ebae8f312db589029eaebb1bf9d598a.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638082720210522Scope of occupational social work interventions ( A literature Review)سپهر مداخله مددکاری اجتماعی شغلی ( یک مرور نظاممند)1571901410110.22054/rjsw.2022.65340.551FAفاطمهفلاح باباییکارشناس ارشد مددکاری دانشکاه علامه طباطبائیسحرمحمدزاده ساریکارشناس ارشد مددکاری دانشکاه علامه طباطبائی5022291028343703Journal Article20220109Introduction: Despite the importance of the role of occupational social work, this important issue in Iran is not defined professionally. the present study aims to improve the level of knowledge of the occupational social work interventions and is an attempt to enrich the specialized literature of this profession.<br />Method: This research has been done by review literature method. To search for the keywords employee assistance program, industrial social work, occupational social work intervention, without time limit, until 2021 in different databases were used. 4 books and 19 articles were selected for further review and analysis.<br />Results: Occupational social work interventions are performed at four levels: micro, meso, macro and exo based on the theory of ecological systems. At the micro level, addressing individual issues and problems, at the meso level, paying attention to individuals in different groups, and at the macro level, policies and planning for the organization and society and at the external level, the pathology of the work environment are important.<br />Conclusion: Welfare in any country depends on relying on skilled and efficient employees to benefit more and better from the capital, resources and facilities of society. Thus, the necessity and professional importance of occupational social work arise. On the other hand, the complexity of individual relationships in organizations and societies, human beings need an expert in this field to increase their adaptation in the work environment, occupational social work in both prevention and treatment addresses this need.مقدمه: با وجود اهمیت نقش مددکاری اجتماعی شغلی در سازمانها، این مهم در کشور ایران بهصورت تخصصی در تمامی سازمانها تعریف نشده و بسیاری از سازمانهای بزرگ فاقد تخصص مددکاری اجتماعی شغلی هستند. پژوهش حاضر با هدف ارتقاء سطح شناخت از حیطهی مداخلههای مددکاری اجتماعی شغلی فراهم آمده است و تلاشی در جهت غنا بخشیدن به ادبیات تخصصی این حرفه است. <br />روش: از روش مرور نظاممند و برای جستجو از کلید واژههای برنامهی کمک به کارکنان، مداخلهی مددکاری اجتماعی شغلی، مددکاری اجتماعی صنعتی، بدون محدود کردن زمان، تا سال ۲۰۲۱ در بانکهای اطلاعاتی مختلفی استفاده شد. ۴ کتاب و ۱۹ مقاله برای بررسی و تحلیل بیشتر انتخاب شدند. <br />یافتهها: مداخلههای مددکاری اجتماعی شغلی درچهار سطح خرد، میانه، برونی و کلان بر پایهی نظریهی سیستمهای بومشناختی اکولوژیکی انجام میشود. در سطح خرد رسیدگی به مسائل و مشکلات فردی، در سطح میانه توجه به افراد در گروههای مختلف و در سطح کلان سیاستگذاریها و برنامهریزی برای سازمان و جامعه و در سطح بیرونی، آسیب شناسی محیط شغلی حائز اهمیت است. <br />نتیجهگیری: رفاه و پیشرفت در هر کشوری در گرو تکیه بر نیروی انسانی ماهر و کارآمد برای بهرهگیری هرچه بیشتر و بهتر از سرمایه، منابع و امکانات جامعه است. بنابراین ضرورت و اهمیت حرفهی مددکاری اجتماعی شغلی رخ مینماید. از طرفی پیچیده شدن روابط فرد در سازمانها و جوامع، انسانها برای افزایش سازگاری خود در محیطهای شغلی به فرد متخصص در این زمینه نیاز دارند، مددکاری اجتماعی شغلی در دو بخش پیشگیری و درمان این نیاز را برطرف میسازد.https://rjsw.atu.ac.ir/article_14101_f62cd7db78c80e6bcba4f30f63645298.pdf