دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638051720180923Parenting in the Mirror of Ghorbat* Culture in Tehranفرزندپروری در آیینه فرهنگ غربت در شهر تهران1271186410.22054/rjsw.2018.11864FAمریمداودیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول).فریبرزدرتاجاستادروانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران.حسناسدزادهدانشیارروانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی.علیدلاوراستاد سنجش و اندازه گیری. دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20191230Parenting is one of the topics of interest in various sciences<sup>’</sup> scholars such as psychologists, social workers, etc.The present article examined the characteristics of parenting in the subculture of <em>Ghorbat</em> in Tehran.The theoretical premise is that the characteristics of parenting are influenced by culture and subculture.The research method is ethnography, and research data were collected through semi-structured interview techniques and participatory observation. participants are the Ghorbat families living in Tehran's 12th district.According to the research findings, Tehran's Ghorbats have special parenting characteristics due to their subcultural characteristics as simplification and neglect, strictness based on male despotism,insecure attachment, ignoring the real needs of children,disregard for social and communication patterns and disregard for formal education.Developing self-care training packages and designing parenting models and the parent-child relationship-based on the distinct culture of Ghorbatsin Tehran can help parents to choose the low-risk style of parenting for child.
<strong> </strong><em>فرزند پروری یکی از موضوعاتی است که موردعلاقه صاحبنظران رشتههای مختلف ازجمله روانشناسی و مددکاری اجتماعی قرار گرفته است. مقاله حاضر به بررسی ویژگیهای فرزند پروری در آیینه خردهفرهنگ غربت در شهر تهران میپردازد. پیشفرض نظری این است که ویژگیهای فرزند پروری تحت تأثیر فرهنگ است. روش پژوهش، قومنگاری میباشد. دادههای پژوهش از طریق تکنیکهای مصاحبههای نیمه ساختیافته و مشاهده مشارکتی گردآوریشده و با استفاده از تحلیل مضمونی مورد تحلیل قرار گرفته است. جامعه مشارکتکننده خانوادههای غربت شهر تهران در منطقه 12 میباشند، بخشی از دادهها از طریق کارشناسان احصا شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، غربتهای شهر تهران به دلیل ویژگیهای فرهنگی خود، دارای ویژگیهای فرزند پروی خاص هستند که میتوان به مواردی چون سهل گیری و غفلت، سختگیری مبتنی بر استبداد مردانه، دلبستگی ناایمن، بیاعتنایی به نیازهای واقعی کودکان، کودکی و مسئله ازدواج زودهنگام، بیتوجهی به الگوهای ارتباطی و اجتماعی، بیتوجهی به آموزشهای رسمی اشاره کرد. بر این اساس، تدوین بستههای آموزشی خود محافظتی و طراحی مدلهای مداخلاتی فرزند پروری و رابطه والد-کودک بر اساس فرهنگ متمایز غربتها میتواند به والدین در انتخاب سبک مناسب کم مخاطره برای فرزند پروری و کاهش آسیبهای روانی-اجتماعی ناشی از آن کمک کند.</em><br /> <strong> </strong>https://rjsw.atu.ac.ir/article_11864_70b58f0f988acd0fc3000d80a6c5e5ab.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638051720180923The Meaning of Sarpol-e-Zahab Earthquake in the Context of the Narrators’ Lived Experiencesدر امتداد رنج دیرین؛ معنای زمینلرزه سرپل ذهاب در متن تجربه زیسته راویان آن29551186510.22054/rjsw.2018.11865FAاسماعیلعالی زاداستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبائی.0000-0002-3375-4832نیلوفرباغبان مشیری** دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس (نویسنده مسئول).Journal Article20190704While earthquake is described objectively in scientific texts, it gets its meaning from a social context, and is understood in continuity of historical experience among people. Sarpol-e-Zahab earthquake interrupts everyday life of its habitats, and at the same time carries on a historical path. In-depth interviews with narrators of the disaster indicate that social history of the place (existence of different religions, war, enslavement, chemical bombing, civil wars, genocide, poverty, porterage (<em>Koolbari</em>), executions and political struggles) plays an important role in understanding a natural disaster. Experiencing an earthquake is integrated in individual and collective identities, and connects to other elements of collective memories. Epistemic system organizes the experience of this earthquake and determines the agency toward it. The results show that the common concern of the narrators includes fear of betrayal, marginalization and being forgotten. They perceive the disaster to be humanistic and their attachment to the place is reduced. Therefore it seems vital to prepare necessary requirements for creating collective identities and collective narratives and to help them to be heard and recognized by each other and to establish meaningful relationship between themselves. <br /><strong> </strong><em>زمینلرزه، تنها در کتب علمی است که به شیوهای عینی فهمیده میشود، درحالیکه در جامعه انسانی در زمینهای اجتماعی معنا مییابد و در ادامه تجربیات تاریخی درک میشود. زمینلرزه سرپل ذهاب در زیست روزمره ساکنانش انقطاع نفسگیری ایجاد میکند و بااینحال در ادامه جریانی قرار میگیرد که قدمتی به طول تاریخ دارد. با حضور در محل و انجام مصاحبههای عمیق با روایان فاجعه مشخص شد که تاریخ اجتماعی منطقه (همزیستی مذاهب گوناگون، تجربه جنگ، اسارت، بمباران شیمیایی، کشتارهای داخلی، نسلکشی، فقر، کولبری، اعدام و سوابق مبارزات سیاسی) در فهم فاجعه طبیعی نقشآفرینی میکند. تجربه زمینلرزه در هویت فردی و جمعی بازماندگان ادغام میشود و با دیگر المانهای حافظه جمعی آنان رابطه برقرار میکند. نظام معرفتی، تجربه زمینلرزه را در خود سامان میدهد و با تحلیل رنجهای جمعی، کنشگری در برابر آن را رقم میزند. نتیجه بررسی نشان میدهد که هراس مشترک مرزنشینان ترس از خیانت، فراموششدن و نادیده گرفتهشدن است. عامل فاجعه، انسانی فهمیده میشود و احساس تعلق به مکان کاهش مییابد. به همین جهت پرورش بستری برای خلق روایات و هویتهای جمعی، شنیده شدن آنها، شناخته شدن آنان توسط یکدیگر و برقراری رابطه معنادار میان آنها به نظر امری حیاتی میرسد.</em><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>https://rjsw.atu.ac.ir/article_11865_88baddc384000b0d4aee75be3f4fa09a.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638051720180923Stability Factors in Quitting: Results from the Lived Experiences of Recovered Addicts with no Return to Substance Useعوامل پایداری در ترک: نتایج تجارب زیسته معتادان مرد بهبودیافته از عدم بازگشت به مصرف مواد571081189510.22054/rjsw.2018.11895FAبهارفلاحدانشجوی دکتری مشاوره، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایرانشهرهقربان شیرودیدانشیار روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. (نویسنده مسئول).محمدرضازربخش بحریدانشیار روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.0000000337082882Journal Article20191205This study aimed at investigating the lived experiences of stability factors in the addiction quitting. This study used a descriptive phenomenological research approach to collect and analyze data. 12 participants who had already experienced for more than 6 years addiction quitting were selected using purposive sampling method. The participants attended in-depth interviews until data saturation occurred. Data analysis revealed 3 themes and 14 subthemes for the phenomenon, including starting and launching factors of persistence in addiction quitting with sub-themes: physical and mental tiredness, perception of the end of the line, perception of the threat of substance abuse and turn on negative will. The theme of helper and mediators factors of persistence in addiction quitting with sub-themes: social protection and economic stability, family support and acceptance, utilization of other auxiliary resources, and satisfying relationships. The theme of basic and persistent factors of persistence in addiction quitting with sub-themes were: participation and continuity in the group of allies of NA, control of craving and fear of return, a tendency towards spirituality, meaning, the growth of self-knowledge and introspection, and the distinction between the genuine abandonment and the non-genuine addiction quitting. The findings of this research expounded the past literature on the effective treatment of addiction and relapse preventing. <br /><strong> </strong><em>هدف این پژوهش بررسی تجربه عوامل پایداری در ترک در تجربه معتادان بهبودیافته از عدم بازگشت به مصرف مواد بود. چارچوب نظری این پژوهش مدل مراحل تغییر و چارچوب انگیزشی این نظریه بود. این پژوهش با روش کیفی پدیدارشناسی توصیفی و با روش نمونهگیری هدفمند انجام شده است. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه عمیق با مشارکتکنندگان تا رسیدن دادهها به اشباع ادامه یافت. تحلیل دادهها به </em><em>۳</em><em> مضمون اصلی و </em><em>۱۴</em><em> زیرمضمون فرعی منجر گردید که شامل: مضمون اول عوامل شروعکننده با درونمایههای فرعی تجربه خستگی جسمی و روحی، ادراک رسیدن به آخر خط، ادراک تهدید مصرف مواد و روشن شدن اراده منفی بود. مضمون دوم عوامل یاریدهنده با درونمایههای فرعی حمایت اجتماعی و ثبات اقتصادی، حمایت و پذیرش خانواده، بهرهگیری از منابع کمکی و برقراری روابط رضایتبخش بود و مضمون سوم نیز عوامل اساسی با درونمایههای فرعی شرکت و مداومت در برنامه گروه همنوعان، کنترل وسوسه و ترس از بازگشت، گرایش به سمت معنویت، معنا جویی، رشد خودشناسی و دروننگری و تمایز گذاری میان ترک اصل و ترک غیر اصیل بود. یافتههای این پژوهش ادبیات گذشته درزمینۀ ترک مؤثر اعتیاد و پیشگیری از بازگشت آن را گسترش میدهد.</em><br /> <strong> </strong>https://rjsw.atu.ac.ir/article_11895_5d83509de8cfdc24d447221b7558490f.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638051720180923Investigating Integrated Approaches to Elderly Support for Tehrani Family in the Horizon of 1430رویکردهای تلفیقی حمایت خانواده تهرانی از سالمندان در افق 14301111501186610.22054/rjsw.2018.11866FAجعفرهزارجریبیاستاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی.(نویسنده مسئول)0000-0001-5382-0371مسعودعالمی نیسیاستادیار تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیعلی اکبرتاج مزینانیدانشیار تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.جوادفعلیدانشجوی دکتری رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.Journal Article20200317One of the important issues facing Tehrani families is the protection of the elderly. Future demographic, family, economic, and cultural changes will add to those more complex dimensions. In this study, we seek to provide strategies to support the elderly and their families.The method of this research is a combination. In the first part of the work, through the systematic review of the aging research and statistical forecasts, the aging support scenarios are extracted and in the second part the SWOT analysis model is used to provide strategies based on each scenario. Proponents of family support for aging are "socio-cultural status" and "resources at their disposal". From the combination of these two proponents, four possible scenarios are extracted. The strategies extracted for these four scenarios were outlined in three main areas; Caregiver Support Strategies, Elderly Support Strategies, Aging Costing Strategies. Alongside these three areas, strategies have been put forward to support the role of NGOs and the integrated information system of aging. <br /><strong> </strong> <br /> <em>یکی از مسائل مهمی که خانوادههای تهرانی با آن مواجه هستند، حمایت از سالمندان میباشد. تغییرات جمعیتی، خانوادگی، اقتصادی و فرهنگی در آینده به آن ابعاد پیچیدهتری میبخشد. در این تحقیق ما درصدد ارائه راهبردهای برای حمایت از سالمندان و خانوادههای آنها هستیم. روش این تحقیق تلفیقی میباشد. در بخش اول کار از طریق مرور سیستماتیک تحقیقات سالمندی و پیشبینیهای آماری، سناریوهای حمایت از سالمندی استخراج گردیده و در بخش دوم برای ارائه راهبردها بر اساس هر سناریو از مدل تحلیل </em><em>swot</em><em> استفاده شده است. نتایج تحقیق: پیشرانهای مؤثر بر حمایت خانوادگی از سالمندی؛ «وضعیت فرهنگی- اجتماعی» و «منابع در اختیار» میباشد. از ترکیب این دو پیشران، چهار سناریو ممکن برای حمایت از سالمندان خانواده محور در افق 1430 استخراج گردید. راهبردهای استخراج شده برای این چهار سناریو در سه زمینه اصلی مطرح شد؛ راهبردهای حمایت از مراقبان، راهبردهای حمایت از سالمندان، راهبردهای تأمین هزینههای سالمندی. در کنار این سه زمینه، راهبردهای حمایت از نقش سازمانهای مردمنهاد و سیستم یکپارچه اطلاعات سالمندی مطرح گردیده است.</em><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> https://rjsw.atu.ac.ir/article_11866_d7ef828dc944ea3010178c4f65ba755a.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638051720180923Representation of Conflict Management Styles and Conflict Resolution Strategies in the Holy Quranبازنمایی سبکهای مدیریت و راهبردهای حل تعارض در قرآن کریم1511901189610.22054/rjsw.2018.11896FAفاطمهسیفعلیئیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام0000-0002-9443-623Xسهرابمروتیاستاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام.سیدمحمدرضاحسینی نیااستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام (نویسنده مسئول).Journal Article20191230This research was written with the aim of recognizing different dimensions of conflict in social interactions and presenting strategies to increase its management ability by using Quranic verses as a guidebook for human beings. Content analysis method was used. Step-by-step explanation of conflict in Quranic verses, Quranic explanation of conflict management styles, and presentation of Quranic strategies for resolving communication conflicts are one of the achievements of the present study. The conclusion is that the Holy Quran accepts the issue of conflict in relationships and considers it as a natural and inevitable result of the inherent differences of human. In the verses of the Quran, four types of conflict have been considered. And the five styles of conflict management are well identifiable. The results showed that the Holy Quran increases the ability to repel and control it, which is presented in the individual dimension: truth-seeking and truthfulness, self-awareness, self-healing, and rationalism; moreover, to resolve conflicts by focusing on the interpersonal dimension of the issue; therefore, the strategies used in Quran are: negotiation, mediation, and arbitration. Proper use of these strategies can transform conflict from a destructive and harmful event to an opportunity to benefit from interpersonal opinions and differences.
<strong> </strong><em>این پژوهش باهدف شناخت ابعاد مختلف تعارض در تعاملات اجتماعی و ارائه راهبردهای افزایش توانایی مدیریت آن با بهرهمندی از آیات قرآن بهعنوان کتاب هدایتگر انسان، به روش تحلیل محتوا و با استناد به آیات قرآن نگاشته شده است. تبیین مرحلهبهمرحله تعارض در آیات قرآن، تبیین قرآنی سبکهای مدیریت تعارض و ارائه راهبردهای قرآنی برای حل تعارضات ارتباطی از دستاوردهای پژوهش حاضر است. نتیجه آنکه قرآن کریم مسئله تعارض در روابط را پذیرفته و آن را نتیجه طبیعی و اجتنابناپذیر تفاوتهای ذاتی انسانها میداند. در آیات قران چهار نوع تعارض موردتوجه قرار گرفته است و سبکهای پنجگانه مدیریت تعارض بهخوبی قابل شناسایی است. قرآن برای افزایش توانایی دفع و کنترل آنکه در بُعد فردی مطرح میشود: حقیقتجویی و حقیقتخواهی، خودآگاهی، خوددرمانبخشی و عقلگرایی و برای رفع و حل تعارضها که به بُعد میان فردی مسئله توجه دارند مواردی منجمله: مذاکره، میانجیگری، و داوری را پیشنهاد نموده است. بکارگیری صحیح این راهبردها میتواند تعارض را از حالت یک رویداد مخرب و آسیبزا به حالت فرصتی برای بهرهمندی از نظرات و تفاوتهای بینفردی تبدیل نماید.</em>
<strong> </strong>
<strong> </strong>https://rjsw.atu.ac.ir/article_11896_7e8469da0202a19fbda041dbe1f08d00.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-638051720180923The role of desired emotions and pleasant emotions inHappinessنقش هیجانهای دلخواه و هیجانهای خوشایند در احساس خوشبختی1912131189710.22054/rjsw.2018.11897FAابراهیماحمدیاستادیار روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بویینزهراJournal Article20190327Most psychologists believe that happiness is to have too much of pleasant emotions and too less of unpleasant ones, but according to Aristotle, humans are happy if they have the emotions that they want to have, even if those emotions are unpleasant. With the purpose of examining this theory of Aristotle, the present study tested the hypothesis that the discrepancy between the emotions that an individual has and the emotions that he wants to have, has a positive correlation with depression and a negative correlation with well-being. In a correlational design, a call for participation in this study was sent to 30,000 subscribers of the Hamrahe Avval and Irancell in Tehran, and 1410 (564 men) people with an average age of 26 years old participated in the study. The research tools were a researcher-made questionnaire for measuring desired and experienced emotions, the Center of Epidemiological Studies Depression Scale, and the Satisfaction with Life Scale. Correlation and regression analyses showed that the absolute discrepancy between desired and experienced emotions (which showed that how much each participant has experienced his/her desired emotions) can predict more depression and less well-being, even in participants that experienced more pleasant and less unpleasant emotions than they desired, and even after statistically controlling experienced emotions. Therefore, happiness is not just the pleasant emotions, but any emotion, if desired, can increase our happiness. <br /><strong> </strong><em>بیشترِ روانشناسان، خوشبختی را زیاد بودن هیجانهای خوشایند و کم بودن هیجانهای ناخوشایند میدانند، امّا به باور ارسطو، انسانها زمانی خوشبخت هستند که هیجانهایی را داشته باشند که میخواهند داشته باشند، حتّی اگر آن هیجانها ناخوشایند باشند. پژوهش کنونی باهدف بررسی این نظریۀ ارسطو، به آزمون این فرضیه پرداخت که ناهمخوانی هیجانهایی که فرد دارد و هیجانهایی که میخواهد داشته باشد، با افسردگی رابطۀ مثبت و با بهزیستی رابطۀ منفی دارد. در یک طرح همبستگی، فراخوان شرکت در پژوهش به سی هزار مشترک همراه اوّل و ایرانسل شهر تهران پیامک شد و 1410 نفر (564 مرد) با میانگین سنّی 26 سال در پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش، یک پرسشنامۀ ساختۀ پژوهشگر برای اندازهگیری هیجانهای خواسته و داشته، مقیاس افسردگی مرکز پژوهشهای همهگیرشناختی و مقیاس رضایت از زندگی بود. تحلیلهای همبستگی و رگرسیون نشان دادند که ناهمخوانی مطلق هیجانهای خواسته و داشته (که نشان میداد هر آزمودنی تا چه اندازه هیجانهای دلخواه خود را تجربه کرده است)، حتّی در آزمودنیهایی که هیجانهای خوشایند را بیشتر و هیجانهای ناخوشایند را کمتر از آنچه میخواستند تجربه کردند و حتّی پس از کنترل آماری هیجانهای تجربهشده، توانست افسردگی بیشتر و بهزیستی کمتر را پیشبینی کند. پس خوشبختی فقط هیجانهای خوشایند نیست، بلکه هر هیجانی، اگر دلخواه ما باشد میتواند به خوشبختی ما کمک کند.</em><br /> <strong> </strong>https://rjsw.atu.ac.ir/article_11897_00103d52ffdad3b2d0ba3f949a2e8726.pdf