TY - JOUR ID - 9266 TI - مقایسه میزان کفایت اجتماعی، خودکارآمدی و بهزیستی روانی در دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و عادی. JO - پژوهشنامه مددکاری اجتماعی JA - RJSW LA - fa SN - 2476-6380 AU - قدم پور, عزت اله AU - رادمهر, فرناز AU - حیدریانی, لیلا AD - دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران (نویسنده مسئول) AD - دانشجوی دکتری دانشگاه رازی AD - دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه لرستان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 3 IS - 9 SP - 219 EP - 260 KW - واژه‌های کلیدی: کفایت اجتماعی KW - خودکارآمدی KW - بهزیستی روانی KW - دانش‌آموزان DO - 10.22054/rjsw.2016.9266 N2 - چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان کفایت اجتماعی، خودکارآمدی و بهزیستی روانی در دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و عادی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر نابینا، ناشنوا و عادی شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ که با استفاده از روش علّی- مقایسه‌ای از هر گروه (نابینا، ناشنوا، عادی) 30 نفر به شیوه همتاسازی با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. مقیاس‌های بهزیستی روان‌شناختی ریف ((RSPWB، خودکارآمدی بندورا و کفایت اجتماعی فلنر اجرا شد. نتایج نشان داد که بین گروه‌های نابینا، ناشنوا و عادی از نظر میزان کفایت اجتماعی، خودکارآمدی و بهزیستی روانی با یکدیگر تفاوت معنی‌داری وجود داشت (001/0P<). به‌نحوی‌که میزان کفایت اجتماعی، خودکارآمدی و بهزیستی روانی در دانش‌آموزان عادی بیشتر از دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا است. از سویی میزان کفایت اجتماعی، خودکارآمدی و بهزیستی روانی در دانش‌آموزان نابینا بیشتر از دانش‌آموزان ناشنوا است. با توجه به شیوع بالای نابینایی و ناشنوایی در جامعه، نتایج این‌گونه تحقیقات باید در اختیار مراکز و سازمان‌های مختلف مربوطه قرار گیرد تا آن‌ها بتوانند بر اساس نتایج پژوهش، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند. UR - https://rjsw.atu.ac.ir/article_9266.html L1 - https://rjsw.atu.ac.ir/article_9266_e7aa53af7eecbff8f4c900c358317285.pdf ER -