@article { author = {Javadian, Seyed Reza and Zeydabadi Nezhad, Fatemeh}, title = {The Relationship between Family Social Capital and Prosocial Behaviors (Case Study: Yazd University Students) Seyed Reza Javadian Fatemeh Zeydabadi Nezhad}, journal = {Journal of Social Work Research}, volume = {3}, number = {9}, pages = {44-75}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6380}, eissn = {2476-6399}, doi = {10.22054/rjsw.2016.9256}, abstract = {The Relationship between Family Social Capital and Prosocial Behaviors (Case Study: Yazd University Students) Seyed Reza Javadian[1]  ,  Fatemeh Zeydabadi Nezhad[2] Received: 29/9/2017               Accepted: 2/10/2018   Abstract The purpose of this study was to see the relationship between family social capital and prosocial behaviors in students, because family members play an important role in the re-production and re-distribution of social capital and in strengthening the prosocial behaviors and the sense of altruism in children. The statistical population was all students at Yazd University in 2014-2015. The sample (372 students) was selected through random convenience sampling. Data was collected through Prosocial Tendencies Measure Revised and social capital questionnaire which was developed by the researcher. Data was analyzed by Pearson correlation coefficient, T test and regression. The results showed that students' prosocial behaviors was more than average (M=78.4). The Pearson correlation coefficients of social capital dimensions (intimacy, monitoring, social participation, social norm, effectiveness, environmental trust, institutional trust) and students' prosocial behaviors, are statistically significant. Results also indicate that social norm, environmental trust, social participation, institutional trust and monitoring can explain up to 17 percent of the dependent variable. Keywords: Prosocial Behavior, Altruism, Social Capital, Family, Student  [1]. Assistant Professor in Social Work, Social Sciences Department, YazdUniversity, Yazd,    Iran. (Corresponding Author).    Javadian@yazd.ac.ir  [2]. M.A. in Sociology, Yazd University, Yazd, Iran.   zeydabadifateme@yahoo.com}, keywords = {}, title_fa = {رابطه سرمایه اجتماعی خانواده و رفتارهای اجتماعی مطلوب (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه یزد).}, abstract_fa = {چکیده ازآنجایی‌کهاعضایخانوادهبه‌مثابهبازیگران مهمدر بازتولیدوبازتوزیعسرمایهاجتماعی و تقویت رفتارهای اجتماعی مطلوب و حس نوع‌دوستی در فرزندان ایفاینقش می‌نمایند، مطالعه حاضر به بررسی رابطه سرمایه اجتماعی خانواده و رفتارهای اجتماعی مطلوب در دانشجویان پرداخته است. روش تحقیق، پیمایش و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه یزد در سال تحصیلی 94-93 می‌باشد. نمونه 372 نفری از دانشجویان دانشگاه یزد با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سه‌بخشی سرمایه اجتماعی درون خانواده، سرمایه اجتماعی بیرون خانواده و رفتارهای اجتماعی مطلوب استفاده شد. اطلاعات به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون، تی و رگرسیون چندمتغیره مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج مشخص کرد که میانگین رفتارهای اجتماعی مطلوب دانشجویان 4/78 بوده که از متوسط مقیاس بالاتر است. از طرفی ابعاد نزدیکی و نظارت سرمایه اجتماعی درون خانواده و ابعاد مشارکت اجتماعی، هنجار اجتماعی، اثربخشی، اعتماد به محیط و اعتماد نهادی سرمایه اجتماعی بیرون خانواده با رفتارهای اجتماعی مطلوب دانشجویان همبستگی معنی‌داری دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای هنجار اجتماعی، اعتماد به محیط، مشارکت اجتماعی، اعتماد نهادی و نظارت توانسته‌اند 17 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: رفتار اجتماعی مطلوب,نوع‌دوستی,سرمایه اجتماعی,خانواده,دانشجو}, url = {https://rjsw.atu.ac.ir/article_9256.html}, eprint = {https://rjsw.atu.ac.ir/article_9256_7744aadb7786c91de81c822be3ad83d4.pdf} }