حامد صادق مقدم جوان؛ مرضیه قرائت خیابان؛ حمیده عادلیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدل جبرانی مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد واقعیت درمانی بر سازگاری اجتماعی افراد بهبودیافته از اعتیاد انجام شده است. روش تحقیق شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری این پژوهش همه افراد شرکتکننده در گروه خودیار رهپویان رهایی شعبه تهران پس از ترک اولیه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدل جبرانی مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد واقعیت درمانی بر سازگاری اجتماعی افراد بهبودیافته از اعتیاد انجام شده است. روش تحقیق شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری این پژوهش همه افراد شرکتکننده در گروه خودیار رهپویان رهایی شعبه تهران پس از ترک اولیه سوءمصرف بوده اند. ابتدا پرسشنامه سازگاری اجتماعی توسط افراد تکمیل شد. سپس تعداد 30 نفر از افرادی که نمره سازگاری اجتماعی آنها کمتر از دیگر افراد در این گروه بود و معیارهای ورود به پژوهش را داشتند، به شکل تصادفی در دو گروه کنترل ( 15 نفر ) و آزمایش ( 15 نفر ) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزش 8 جلسهای مداخله واقعیت درمانی طبق مدل جبرانی مددکاری اجتماعی گروهی قرار گرفت. پس از اتمام همه جلسات و آموزش کامل، پسآزمون ( پرسشنامه سازگاری اجتماعی ویزمن و پی کل ) بر روی هر دو گروه اجرا شد و پیگیری یک ماهه از دو گروه انجام گردید. در تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی ( تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج بررسیها نشان داد که میانگین نمرات گروه آزمایش با مداخله مدل جبرانی مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد واقعیت درمانی بر سازگاری اجتماعی افراد بهبودیافته از اعتیاد تأثیر معناداری یافته است. مطابق با یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدل جبرانی مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد واقعیت درمانی تأثیر مثبت معناداری بر سازگاری اجتماعی افراد بهبودیافته از اعتیاد دارد و این میتواند توسط مددکاران اجتماعی در حوزه اعتیاد مورد استفاده قرار گیرد.
محمد زاهدی اصل؛ محمدعلی حق دین؛ حمیده عادلیان؛ مرضیه قرائت خیابان؛ الهام محمدی؛ اسماعیل عالیزاد
چکیده
مطالعات در ایران نشان میدهد که با وجود رتبه مناسب کشور در تولید دانش، از این ظرفیت در راستای منافع ملی استفاده نمیشود. بدین لحاظ پژوهش حاضر با هدف تبیین و موشکافی وضعیت موجود اثربخشی پژوهشهای مددکاری اجتماعی و راهکارهای ارتقاء این اثربخشی انجام گردید. این پژوهش به روش کیفی انجام شده و داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه فردی نیمه ...
بیشتر
مطالعات در ایران نشان میدهد که با وجود رتبه مناسب کشور در تولید دانش، از این ظرفیت در راستای منافع ملی استفاده نمیشود. بدین لحاظ پژوهش حاضر با هدف تبیین و موشکافی وضعیت موجود اثربخشی پژوهشهای مددکاری اجتماعی و راهکارهای ارتقاء این اثربخشی انجام گردید. این پژوهش به روش کیفی انجام شده و داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته با صاحب نظران گردآوری شد. در مجموع محتوای 10 مصاحبه فردی و یک مصاحبه گروهی مورد تحلیل مضمون قرار گرفت. روش نمونه گیری مصاحبه شوندگان، هدفمند بوده است. یافته های مطالعه حاضر، طبق نظرات صاحبنظران نشان میدهد با وجود برخی مصادیق ارزشمند، اثربخشی پژوهشها با سطح قابل انتظار فاصله دارد که وجود برخی از عوامل مربوط به ارکان نظام آموزش عالی و برخی دیگر از عوامل مربوط به ساختارها و سازمانهای خدمات اجتماعی سبب اثربخشی پایین پژوهشها شده است. لذا شایسته است که سیاستگذاران و مدیران و و سایر مسئولان هر دو بخش جهت رفع یا کاهش مسائل اقدام نمایند. در این راستا توصیههای سیاستی مربوطه ارائه شده است.
فاطمه سادات هاشمی نطنزی؛ مرضیه قرائت خیابان
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی مداخله مددکاری اجتماعی گروهی راهحل مدار بر ارتقای تابآوری نوجوانان انجام گردید. این مطالعه به روش شبه آزمایشی (پیشآزمون و پسآزمون) بر روی گروه کنترل و آزمایش انجام شد. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول میباشد که اسامی آنها در سال تحصیلی 98-1397 در مدرسه ایران به ثبت رسیده است. برای ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی مداخله مددکاری اجتماعی گروهی راهحل مدار بر ارتقای تابآوری نوجوانان انجام گردید. این مطالعه به روش شبه آزمایشی (پیشآزمون و پسآزمون) بر روی گروه کنترل و آزمایش انجام شد. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول میباشد که اسامی آنها در سال تحصیلی 98-1397 در مدرسه ایران به ثبت رسیده است. برای نمونهگیری تمامی محصلین آن مقطع ازنظر تابآوری بررسی شدند. سپس 30 نفر که میانگین تابآوری پایینتر و معیارهای ورود به پژوهش را داشتند تصادفی در دو گروه کنترل (۱5 نفر) و آزمایش (۱5 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه مداخله موردنظر را دریافت نمود. جلسات بهصورت هفتگی (1.5 ساعت) برگزار شد. در طی آموزش گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. بعد از پایان جلسات پسآزمون (پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون) روی گروههای آموزش و کنترل اجرا درآمد و یک ماه بعد آزمون پیگیری از دو گروه انجام گردید. در تحلیل دادهها از آمار توصیفی- استنباطی استفاده شد. نتایج بیانگر افزایش مقادیر میانگین در نمرات گروه آزمایش در تابآوری و ابعاد آن بود و تفاوت معناداری را نسبت به گروه کنترل نشان داد. بنابراین مداخله مددکاری اجتماعی گروهی راهحل مدار از سودمندی بالینی در ارتقای تابآوری در دختران نوجوان برخوردار است.
مرضیه قرائت خیابان؛ حسین رضایی حسین آبادی؛ فاطمه بیدی
چکیده
چکیده در سالهای اخیر، وجوب اخلاق حرفهای با هدف ارتقاء کیفیت خدمات مورد توجه مسئولین سازمانها و مؤسسات قرارگرفته است. اخلاق حرفهای بخش بنیادین اقدامات مددکاری اجتماعی در ارائه خدمات اجتماعی میباشد. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر، تدوین پرسشنامه اخلاق حرفهای مددکاری اجتماعی و هنجاریابی آن میباشد. این مطالعه از نوع هنجاریابی ...
بیشتر
چکیده در سالهای اخیر، وجوب اخلاق حرفهای با هدف ارتقاء کیفیت خدمات مورد توجه مسئولین سازمانها و مؤسسات قرارگرفته است. اخلاق حرفهای بخش بنیادین اقدامات مددکاری اجتماعی در ارائه خدمات اجتماعی میباشد. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر، تدوین پرسشنامه اخلاق حرفهای مددکاری اجتماعی و هنجاریابی آن میباشد. این مطالعه از نوع هنجاریابی اکتشافی است و جامعه آماری آن را کلیه مددکاران اجتماعی شاغل در سازمانهای خدمات اجتماعی شهر تهران که در حدود 868 نفر هستند، تشکیل دادهاند و یک نمونه 335 نفری از آنها مورد بررسی قرار گرفتهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفهای میباشد که روایی صوری آن از طریق استادان دانشگاهی، روایی محتوای آن با آلفای کرونباخ با میزان آلفای 81/0 و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی تحت آزمون KMO مورد بررسی قرارگرفته است. پایایی ابزار گردآوری اطلاعات نیز از طریق روش باز آزمایی، با ضریب همبستگی 85/0 به دست آمد. بر طبق تحلیل عاملی انجام شده، بهغیراز چند گویه که حذف گردیدند، روایی تمام گویهها بر طبق آزمون KMO بالاتر از 60/0 قرار داشتند. هشت بُعد در نظر گرفته شده برای اخلاق حرفهای بر طبق ادبیات نظری موجود در این حوزه با حذف برخی از گویههای مورد تائید قرار گرفت. این نتایج بیانگر روایی و پایایی این پرسشنامه بهعنوان یک ابزار هنجارمند میباشد. با توجه به یافتههای این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفهای دارای روایی و پایایی قابلقبولی است و میتواند در سنجش چگونگی اخلاق حرفهای در سازمانهای خدمات اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.