فاطمه فلاح بابایی؛ سحر محمدزاده ساری
چکیده
مقدمه: با وجود اهمیت نقش مددکاری اجتماعی شغلی در سازمانها، این مهم در کشور ایران بهصورت تخصصی در تمامی سازمانها تعریف نشده و بسیاری از سازمانهای بزرگ فاقد تخصص مددکاری اجتماعی شغلی هستند. پژوهش حاضر با هدف ارتقاء سطح شناخت از حیطهی مداخلههای مددکاری اجتماعی شغلی فراهم آمده است و تلاشی در جهت غنا بخشیدن به ادبیات ...
بیشتر
مقدمه: با وجود اهمیت نقش مددکاری اجتماعی شغلی در سازمانها، این مهم در کشور ایران بهصورت تخصصی در تمامی سازمانها تعریف نشده و بسیاری از سازمانهای بزرگ فاقد تخصص مددکاری اجتماعی شغلی هستند. پژوهش حاضر با هدف ارتقاء سطح شناخت از حیطهی مداخلههای مددکاری اجتماعی شغلی فراهم آمده است و تلاشی در جهت غنا بخشیدن به ادبیات تخصصی این حرفه است. روش: از روش مرور نظاممند و برای جستجو از کلید واژههای برنامهی کمک به کارکنان، مداخلهی مددکاری اجتماعی شغلی، مددکاری اجتماعی صنعتی، بدون محدود کردن زمان، تا سال ۲۰۲۱ در بانکهای اطلاعاتی مختلفی استفاده شد. ۴ کتاب و ۱۹ مقاله برای بررسی و تحلیل بیشتر انتخاب شدند. یافتهها: مداخلههای مددکاری اجتماعی شغلی درچهار سطح خرد، میانه، برونی و کلان بر پایهی نظریهی سیستمهای بومشناختی اکولوژیکی انجام میشود. در سطح خرد رسیدگی به مسائل و مشکلات فردی، در سطح میانه توجه به افراد در گروههای مختلف و در سطح کلان سیاستگذاریها و برنامهریزی برای سازمان و جامعه و در سطح بیرونی، آسیب شناسی محیط شغلی حائز اهمیت است. نتیجهگیری: رفاه و پیشرفت در هر کشوری در گرو تکیه بر نیروی انسانی ماهر و کارآمد برای بهرهگیری هرچه بیشتر و بهتر از سرمایه، منابع و امکانات جامعه است. بنابراین ضرورت و اهمیت حرفهی مددکاری اجتماعی شغلی رخ مینماید. از طرفی پیچیده شدن روابط فرد در سازمانها و جوامع، انسانها برای افزایش سازگاری خود در محیطهای شغلی به فرد متخصص در این زمینه نیاز دارند، مددکاری اجتماعی شغلی در دو بخش پیشگیری و درمان این نیاز را برطرف میسازد.