دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-63801220141222aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaرابطه سبک هویتی غالب با سطح تعهد هویت زنان زندانی (بر اساس نوع جرم).125152010.22054/rjsw.2014.1520FAفرامرزسهرابیدانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی.Journal Article20150209چکیده <br /><em>تجربه نشان داده است که به دنبال شکلگیری هویت سالم و موفق، احتمال وقوع رفتار خشونتآمیز و ناپخته در موقعیتهای گوناگون کاهش مییابد و فرد از راهحلهای مناسبتری جهت مواجهه با مشکلاتش استفاده میکند.</em><em>هدف تحقیق حاضر، شناخت رابطه سبک هویتی غالب با سطح تعهد هویت در زنان زندانی است.</em> <br /><em>پژوهش حاضر از نوع علّی مقایسهای است و با روش نمونهگیری سهمیهای</em><em>–</em><em> تصادفی، تعداد 200 نفر زن زندانی با جرایم مالی، اعمال منافی عفت، قتل و مشارکت در قتل، سرقت و اعتیاد به مواد مخدر و حمل آن (هرکدام 40 نفر) انتخاب و پرسشنامه سبکهای هویتی برزونسکی را تکمیل کردند.</em> <br /><em>سبک هویت گروه مرتکب قتل و مشارکت در قتل، هنجاری و سبک هویت مجرمین منافی عفت، اطلاعاتی بود، درحالیکه سبک هویت سه گروه دیگر سردرگم بود. سطح تعهد </em><em>نیز </em><em>با دو سبک هویتی هنجاری و اطلاعاتی همبستگی مثبت و معنادار داشت.</em> <br /><em>سطح تعهد زندانیان و سبک تصمیمگیری و حل مسئله آنها با سبک هویتی غالب این گروه درهمتنیده است، بنابراین، از دادههای بهدست آمده از این تحقیق میتوان در برنامههای تربیتی و اصلاحی زندانها و درروند بازجویی از هر یک از زندانیان سود جست.</em> <br /> دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-63801220141222aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaاثربخشی مددکاری گروهی در توسعه مهارتهای مقابلهای و پیشگیری از عود در افراد معتاد.2543152110.22054/rjsw.2014.1521FAکاظمجقاونداستادیار جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر. (مکاتبه کننده).کاظمقجاونداستادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهرزهراجقاونددکترای مشاوره و مدرس دانشگاه فرهنگیانJournal Article20140507چکیده<br /> <em>مددکاری گروهی از جمله روشهای مؤثر و کارآمد برای درمان اختلالات و بیماریهایی نظیر اعتیاد به شمار میرود.</em><br /> <em>هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مددکاری گروهی به شیوه شناختی ـ رفتاری بر توسعه مهارتهای مقابلهای و پیشگیری از عود در افراد معتاد میباشد.</em><br /> <em>تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی است و در جمله تحقیقات تجربی قرار میگیرد. تعداد 30 نفر از معتادانی که در مرکز خود معرفِ بهزیستی شهر تهران دوره سم زدایی را با موفقیت به پایان رسانده بودند، در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت درمان مددکاری گروهی به شیوه شناختی ـ رفتاری قرار گرفتند و گروه گواه درمان خاصی دریافت نکردند. همه شرکت کنندگان در پژوهش، در آغاز پژوهش و دو ماه پس از پایان درمان، پرسشنامه راهبردهای مقابلهای کارور را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها روشهای آمار توصیفی، آزمون خیدو و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر به کار برده شدند.</em><br /> <em>نتایج آزمون خیدو گویای معنادار بودن تفاوت دو گروه از لحاظ میزان عود بود (01/0 </em><em>p <</em><em>). آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر بین دو گروه از نظر میزان بهرهگیری از راهبردهای مقابلهای مسئله مدار و اثر تعاملی سبک مقابلهای مسئله مدار در مرحله پس از آزمون تفاوت معنادار نشان داد (001/0 </em><em>p <</em><em>).</em><br /> <em>درمان مددکاری گروهی به شیوه شناختی ـ رفتاری در توسعه سبکهای مقابلهای و پیشگیری از عود افراد معتاد مؤثر است.</em><br /> <em> </em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-63801220141222ggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggتأثیر سلامت اجتماعی بر رضایت شغلی (موردمطالعه، کارکنان شاغل بانک سپه در شهر تهران).4361152210.22054/rjsw.2014.1522FAحسینیحیی زاده پیر سراییعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطباییزینبپوراتکارشناس ارشد مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20140504چکیده <br /><em> مطالعه حاضر، نتایج پژوهشی است در زمینه بررسی تأثیر سلامت اجتماعی بر رضایت شغلی که به روش پیمایش انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شاغل شعب مدیریتهای امور مناطق پنجگانه بانک سپه در سطح شهر تهران میباشد در این پژوهش روش سهمیهای طبقهای و تصادفی ساده مورد استفاده قرار گرفت و نمونهای به تعداد 340 نفر در نظر گرفته شد. همچنین دادههای پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شد که از دو پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز و رضایت شغلی بری فیلد و روث استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که سلامت اجتماعی کارکنان تأثیر مستقیمی بر میزان رضایت شغلی آنان دارد و از بین ابعاد پنجگانه سلامت اجتماعی، بعد شکوفایی اجتماعی و پذیرش اجتماعی بیشترین تأثیرگذاری را بر روی رضایت شغلی کارکنان شاغل بانک سپه داشتهاند.</em> <br /> <br /> دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-63801220141222ggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggبررسی وضعیت خشونت خانگی در زنان مراجعه کننده به مراکز قضایی شهرستان پاوه.6195152310.22054/rjsw.2014.1523FAرحمتمیرزائیعضو هیات علمی (مربی) گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور.0000-0001-9232-8545Journal Article20140517چکیده <br /><em>خشونت</em><em>خانوادگی</em><em>شایع</em><em>ترین</em><em>شکل</em><em>خشونت</em><em>علیه</em><em>زنان</em><em>با</em><em>بیشترین</em><em>عوارض</em><em>اجتماعی،</em><em>روانی</em><em>و اقتصادی</em><em>است. خشونت شوهران مسئلهای است که حیات خانواده و جامعه را تهدید میکند. این گونه خشونتها در همه کشورها گزارش شده و موضوع اصلی کنفرانس حقوق بشر وین در سال 1997 بود که در آن ابعاد گوناگون خشونت و راهکارهای عملی کاهش آن بیان شد. پس هدف</em><em>تحقیق حاضر، بررسی وضعیت خشونت خانگی (روانی، جنسی، فیزیکی و مالی) در زنان مراجعه کننده به مراکز قضایی شهر پاوه میباشد.</em> <br /><em>این مطالعه به صورت مقطعی، توصیفی، تحلیلی و بر اساس تحیل دادههای ثانویه است که اطلاعات آن به صورت گذشته نگر جمعآوری شده است. جمعیت نمونه مورد مطالعهاین پژوهش شامل 82 نفر (زن) است که در فاصله زمانی فروردین 1389 تا پایان اسفند 1389 به دلیل خشونت به مراجع قضایی (دادگستری) شهر پاوه شکایت کرده و در آنجا پرونده تشکیل دادهاند.</em> <br /><em>یافتههای تحقیق حاکی از بالاترین میزان خشونت در بین زنان سنین 25 تا 28 میباشد که به تناسب، سن که بالا میرود میزان خشونت کاهش پیدا میکند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که 8/65 درصد زنان مورد خشونت قرار گرفته دارای تحصیلات دبیرستان و دیپلم بودهاند که بالاترین میزان را در جدول به خود اختصاص دادهاند. کمترین میزان خشونت هم در بین زنانی است که بی سواد هستند. بر اساس این پژوهش زنان در هر سنی ممکن است مورد خشونت قرار گیرند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بیشترین میزان خشونت از نوع خشونتهای</em><em>کلامی</em><em>–</em><em>روانی است</em><em>و</em><em>خشونتهای</em><em>جسمیدر</em><em>رده</em><em>بعدی</em><em>قرار</em><em>دارند و موردی از خشونت جنسی و مالی مشاهده نشد؛ که یکی از علل نبود خشونت جنسی در پروندهها، عدم گزارش آن به مراکز قانونی است زیرا مسئله آبرو و حیثیت زنان در جامعه ما از اهمیت ویژه برخوردار است. همچنین نتایج نشان میدهد که 3/68 علت خشونت نامشخص است. اما در موارد بعدی بیشترین علت خشونت به دخالت خانواده بر میگردد.</em> <br /> دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-63801220141222oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooبرساخت اجتماعی خودکشی: ارائه یک نظریه مبنایی.95121152410.22054/rjsw.2014.1524FAامیدقادر زادهعضو هیئت علمی دانشگاه کردستانکوهیارپیریکارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه کردستان.Journal Article20140522چکیده<br /> <em>این نوشتار به دنبال کاوش در برساخت اجتماعی پدیده خودکشی از منظر اقدام کنندگان به خودکشی در شهر آبدانان است. دادههای این مطالعه کیفی از طریق مصاحبه عمیق، مشاهده مشارکتی و اسناد و مدارک گردآوریشده و از روش نظریه مبنایی برای تحلیل دادهها استفادهشده است. با کمک روش نمونهگیری کیفی، نظری و هدفمند با 8 نفر از مطلعین کلیدی مصاحبه شده تا اشباع نظری حاصل گردد. سرانجام دادههای گردآوریشده در قالب 64 مفهوم، 4 مقوله عمده و یک مقوله هسته کدگذاری و تحلیلشدهاند. 4 مقوله عُمده عبارتاند از: گسیختگی خانوادگی، فشار ساختاری، فردیت عقیم مانده و فشار هنجاری. مقوله هسته نیز که دیگر مقولات کُلی را شامل میشود مقوله "طرد اجتماعی" است. یافتهها بر مبنای نتایج این مطالعه، اقدام به خودکشی برساختی اجتماعی است و بهمثابه امری بسترمند، نتیجه واکنشها و تعاملات جوانان آبدانانی به فرصتها و محدودیتهای محیط اجتماعی و فرهنگی است. بهعبارتدیگر، بازسازی معنایی خوانش اقدام کنندگان به خودکشی از چگونگی برساخت پدیده خودکشی، حاکی از آن است که آنها پدیده خودکشی را بهمثابه واکنش و راهبرد گریزناپذیر به جدایی از جریان اصلی محیط اجتماعی- فرهنگی درک و تفسیر کردهاند.</em><br /> <br /> دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-63801220141222pppppppppppppppppppppppppppppppppppppاثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری زناشویی.121143152510.22054/rjsw.2014.1525FAسعدالهدارابیدانشجوی دکتری جمعیتشناسی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (نویسنده مسئول).مجیدکاظمی اصلکارشناس ارشد جمعیتشناسی دانشگاه شیراز و معاون دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.محمد حسینمسعودیکارشناس ارشد مددکاری دانشگاه علامه طباطبائی و کارشناس اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم.Journal Article20150207چکیده<br /> <em>این مقاله باهدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی برافزایش سازگاری زناشویی انجام شده است. همچنین به بررسی اقدامات مشاورهای در زمینه آموزشهای مهارتهای زندگی در بهبود روابط میان زوجین و افزایش سازگاری آنان در زمینه زندگی مشترک پرداخته است. </em><em>روش:</em><em>پژوهش با توجه به اهداف و ماهیت آن شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود که افراد گروه آزمایش شرکتکننده در این طرح تحت آموزش مهارتهای زندگی طی 10 جلسه 75 دقیقهای قرار گرفتند. ابزارهای اندازهگیری شامل برگه مشخصات جمعیت شناختی زوجین و پرسشنامه سازگاری زناشویی (لاک </em><em>–</em><em> والاس) بود که در دو نوبت قبل از آموزش و بعد از آموزش استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه زوجین مراجعهکننده به مرکز مشاوره بهزیستی استان قم در سال 1392 میباشد که با مشکلات سازگاری با یکدیگر و اختلافات خانوادگی به مرکز مراجعه نمودهاند. حجم نمونه 60 زوج بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. دادههای جمعآوری شده با روش آزمون در گروههای وابسته و با استفاده از نرمافزار </em><em>spss</em><em> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. </em><br /> <em>یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی میتواند در افزایش سازگاری زناشویی زوجین مؤثر بوده و باعث احساس مثبت در زندگی مشترک شود.</em><br /> <em>آموزههای مهارتهای زندگی بر مفاهیم نوع دوستانهای همچون مهارت همدلی، ارتباط موثّر و شیوه درک متقابل تأکید میورزند. در واقع اهداف آموزشی زندگی در زمینه کاهش تأثیر متغیر مدت ازدواج و تفاوت سنی زوجین و در نهایت افزایش اثربخشی آموزش مهارتهای مذکور در سازگاری زوجین میباشد.</em><br /> دانشگاه علامه طباطباییپژوهشنامه مددکاری اجتماعی2476-63801220141222[[[[[lllllllllllllllllllllllllllگونه شناسی باندهای جرم و فساد در فضای مجازی.143165152610.22054/rjsw.2014.1526FAطلعتاله یاریدانشیار مددکاری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی.نویسنده مسئولسجادمجیدی پرستدانشجوی کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-8418-9493Journal Article20140615چکیده<br /> <em>توسعه پدیده جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولی شگرف در ابعاد گوناگون حیات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی ایجاد نموده است. این گسترش رو به رشد فضای مجازی با توجه به ناشناخته بودن بسیاری از اجزای آن برای عامه مردم به عاملی برای افزایش فرصتهای جنایی بدل گشته است. این ویژگی توسط مجرمان مجازی مورد سوء استفاده قرار گرفته و شکلگیری گروههای فساد و جرم در این فضا را به دنبال داشته است.</em><br /> <em>مقاله حاضر شناخت و طبقه بندی جرایم مجازی سازمان یافته و موانعی که باعث عدم شناخت این جرایم میباشند را به روش کتابخانهای مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.</em><br /> <em>سه دسته از گروههای جرایم سازمان یافته که از پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی</em><em> به منظور نقض کنترلهای نظم بخش و قانونی بهره میبرند عبارتند از: 1) گروههای جرایم سازمان یافته سنتی که از تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی استفاده میکنند تا فعالیتهای مجرمانه خود را تسهیل کنند. <br /> 2) گروههای سازمان یافته مجازی مجرمانه که به طور اختصاصی به صورت آنلاین عمل میکنند. 3) دسته سوم، از فعالیتهایی تشکیل شده است که مقصود و هدف از آن به خطر انداختن درستی، مقبولیت و اعتماد به رایانهها و سیستمهایی است که بهاینترنت متصل میشوند و اطلاعات بر روی آنها پردازش میشود.</em><br /> <em>در پایان با توجه به شناخت حاصل شده به منظور کاهش آسیبهای ناشی از باندهای جرم و فساد پیشنهاد میشود که بهترین شیوه در جلوگیری از وقوع جرایم رایانهای، آموزش عموم جامعه از یک سو و ایجاد پلیس سایبر و تقویت آن به منظور گشت زنی در فضای مجازی از سویی دیگر میتواند به افزایش امنیت در این عرصه کمک شایان توجهی نماید.</em><br />