فائزه پیازچیان لنگرودی؛ حمیده عادلیان
چکیده
چکیده هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین الگوهای ارتباطی با میزان اعتماد زناشویی در بین کاربران متأهل فضای مجازی در شهر لنگرود است. تا در ایجاد سیاستهای اجتماعی و رفاهی حوزه خانواده و گسترش برنامههایی با محوریت نقش مددکاران اجتماعی در آموزش خانوادهها در قبل و بعد از ازدواج، مورد بهرهبرداری قرار گیرد. چارچوب نظری این پژوهش را نظریات ...
بیشتر
چکیده هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین الگوهای ارتباطی با میزان اعتماد زناشویی در بین کاربران متأهل فضای مجازی در شهر لنگرود است. تا در ایجاد سیاستهای اجتماعی و رفاهی حوزه خانواده و گسترش برنامههایی با محوریت نقش مددکاران اجتماعی در آموزش خانوادهها در قبل و بعد از ازدواج، مورد بهرهبرداری قرار گیرد. چارچوب نظری این پژوهش را نظریات سیستمی، ارتباطی، اعتماد بالبی و اعتماد گیدنز تشکیل دادهاند.روش پژوهش پیمایشی بوده و دادهها از طریق شیوه نمونهگیری احتمالی از نوع خوشهای چندمرحلهای و با استفاده از پرسشنامههای اعتماد رمپل و هولمز (TS)، الگوهای ارتباطی کریستنسن و سالاوی (CPQ) و پرسشنامه دموگرافیک جمعآوری شدند. حجم نمونه شامل 382 نفر از کاربران متأهل تلفن همراه و فضای مجازی شهر لنگرود است. برای تجزیهوتحلیل دادههای استنباطی از آزمونهای همبستگی خی دو، v کرامرز و گاما در نرمافزار spss نسخه 23 بهره گرفته شد.یافتهها نشان داد رابطه معناداری بین زیرمقیاسهای الگوهای ارتباطی و زیرمقیاسهای اعتماد زناشویی و همچنین کل میزان اعتماد زناشویی وجود دارد. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد استفاده از فضای مجازی بهصورت غیرمستقیم و از طریق الگوهای ارتباطی که زوجین در زندگی مشترک خود انتخاب میکنند با اعتماد زناشویی در ارتباط است و درواقع کاهش یا افزایش اعتماد در بین کاربران متأهل فضای مجازی، از تبعات نوع الگوهای ارتباطی انتخابی زن و شوهر است. نتایج این مطالعه در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی فضای مجازی، بر سیاستهای پیشگیرانه مبتنی بر ارتقاء الگوهای مثبت ارتباطی زنوشوهری از طریق آموزش تأکید دارد.