فاطمه فلاح بابایی؛ سحر محمدزاده ساری
چکیده
مقدمه: با وجود اهمیت نقش مددکاری اجتماعی شغلی در سازمانها، این مهم در کشور ایران بهصورت تخصصی در تمامی سازمانها تعریف نشده و بسیاری از سازمانهای بزرگ فاقد تخصص مددکاری اجتماعی شغلی هستند. پژوهش حاضر با هدف ارتقاء سطح شناخت از حیطهی مداخلههای مددکاری اجتماعی شغلی فراهم آمده است و تلاشی در جهت غنا بخشیدن به ادبیات ...
بیشتر
مقدمه: با وجود اهمیت نقش مددکاری اجتماعی شغلی در سازمانها، این مهم در کشور ایران بهصورت تخصصی در تمامی سازمانها تعریف نشده و بسیاری از سازمانهای بزرگ فاقد تخصص مددکاری اجتماعی شغلی هستند. پژوهش حاضر با هدف ارتقاء سطح شناخت از حیطهی مداخلههای مددکاری اجتماعی شغلی فراهم آمده است و تلاشی در جهت غنا بخشیدن به ادبیات تخصصی این حرفه است. روش: از روش مرور نظاممند و برای جستجو از کلید واژههای برنامهی کمک به کارکنان، مداخلهی مددکاری اجتماعی شغلی، مددکاری اجتماعی صنعتی، بدون محدود کردن زمان، تا سال ۲۰۲۱ در بانکهای اطلاعاتی مختلفی استفاده شد. ۴ کتاب و ۱۹ مقاله برای بررسی و تحلیل بیشتر انتخاب شدند. یافتهها: مداخلههای مددکاری اجتماعی شغلی درچهار سطح خرد، میانه، برونی و کلان بر پایهی نظریهی سیستمهای بومشناختی اکولوژیکی انجام میشود. در سطح خرد رسیدگی به مسائل و مشکلات فردی، در سطح میانه توجه به افراد در گروههای مختلف و در سطح کلان سیاستگذاریها و برنامهریزی برای سازمان و جامعه و در سطح بیرونی، آسیب شناسی محیط شغلی حائز اهمیت است. نتیجهگیری: رفاه و پیشرفت در هر کشوری در گرو تکیه بر نیروی انسانی ماهر و کارآمد برای بهرهگیری هرچه بیشتر و بهتر از سرمایه، منابع و امکانات جامعه است. بنابراین ضرورت و اهمیت حرفهی مددکاری اجتماعی شغلی رخ مینماید. از طرفی پیچیده شدن روابط فرد در سازمانها و جوامع، انسانها برای افزایش سازگاری خود در محیطهای شغلی به فرد متخصص در این زمینه نیاز دارند، مددکاری اجتماعی شغلی در دو بخش پیشگیری و درمان این نیاز را برطرف میسازد.
حسین یحیی زاده پیر سرایی؛ زینب پورات
چکیده
چکیده مطالعه حاضر، نتایج پژوهشی است در زمینه بررسی تأثیر سلامت اجتماعی بر رضایت شغلی که به روش پیمایش انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شاغل شعب مدیریتهای امور مناطق پنجگانه بانک سپه در سطح شهر تهران میباشد در این پژوهش روش سهمیهای طبقهای و تصادفی ساده مورد استفاده قرار گرفت و نمونهای به تعداد 340 نفر در نظر ...
بیشتر
چکیده مطالعه حاضر، نتایج پژوهشی است در زمینه بررسی تأثیر سلامت اجتماعی بر رضایت شغلی که به روش پیمایش انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شاغل شعب مدیریتهای امور مناطق پنجگانه بانک سپه در سطح شهر تهران میباشد در این پژوهش روش سهمیهای طبقهای و تصادفی ساده مورد استفاده قرار گرفت و نمونهای به تعداد 340 نفر در نظر گرفته شد. همچنین دادههای پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شد که از دو پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز و رضایت شغلی بری فیلد و روث استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که سلامت اجتماعی کارکنان تأثیر مستقیمی بر میزان رضایت شغلی آنان دارد و از بین ابعاد پنجگانه سلامت اجتماعی، بعد شکوفایی اجتماعی و پذیرش اجتماعی بیشترین تأثیرگذاری را بر روی رضایت شغلی کارکنان شاغل بانک سپه داشتهاند.